اظهار نامه

راهنمای تکمیل اظهار نامه مالیات ارث

Rate this post

نحوه ثبت اظهارنامه مالیات بر ارث ماده ۲۶

 

پیش از توضیح نحوه ثبت اظهارنامه مالیات بر ارث ماده ۲۶، لازم به توضیح است که برای ارائه اظهارنامه مذکور  به سازمان امور مالیاتی، بسته به مدت زمانی که از فوت متوفی می گذرد، تکمیل هردو یا یکی از دو فرم ۲۶ و ۳۴، ضروری است. لذا، در این بخش، ضمن یک راهنمای تصویری، نحوه ثبت اظهارنامه مالیات بر ارث ماده ۲۶، توضیح داده خواهد شد و در تیتر بعدی، ماده ۳۴. نحوه ثبت اظهارنامه مالیات بر ارث ماده ۲۶، عبارت است از:

در ابتدا، متقاضی باید، آدرس سایت اظهارنامه مالیات بر ارث ersportal.tax.gov.ir را جستجو نماید تا وارد صفحه ای مشابه صفحه زیر گردد و با وارد کردن رمز عبور و نام کاربری درگاه ملی خدمات مالیات my.tax.gov.ir خود و تصویر امنیتی، به پرتال خویش، دسترسی یابد. در صورت عدم ثبت نام در درگاه ملی خدمات مالیات my.tax.gov.ir، متقاضی باید، ابتدا نسبت به این امر، اقدام نماید تا نام کاربری و رمز عبور، دریافت کند.

 

۱۹۹۷۲۰۰۱۱۱راهنمای_ثبت_اظهارنامه_مالیات_بر_ارث

بیشتر بدانیم : انحصار وراثت چیست و چه مراحلی دارد؟ 

 

سامانه ثبت اظهارنامه مالیات بر ارث

سامانه ثبت اظهارنامه مالیات بر ارث، از زیر مجموعه های سایت اصلی مالیات می باشد و از طریق آدرس ersportal.tax.gov.ir، در دسترس متقاضیان تکمیل فرم ماده ۲۶ و ۳۴، جهت محاسبه مالیات ارث و پرداخت آن است.

شایان ذکر است، از آنجا که برای ورود به سامانه مذکور، نام کاربری و رمز عبور مورد نیاز می باشد، متقاضیان استفاده از سایت این سامانه، ابتدا باید در درگاه ملی خدمات مالیات my.tax.gov.ir، ثبت نام نموده و نام کاربری و رمز عبور، دریافت نمایند؛

نام کاربری هر شخص، کد ملی وی و رمز عبور او، رمزی خواهد بود که حین ثبت نام در درگاه ملی خدمات مالیات، برای فرد، ارسال می گردد که البته، این رمز، از طریق تنظیمات پرتال شخصی، قابل تغییر خواهد بود.

ذکر این نکته نیز ضروری است که بر اساس آنچه در صفحه ۳ راهنمای جامع ثبت اظهارنامه الکترونیک مالیات بر ارث، آمده و مقرر می دارد: “چنانچه زمان فوت متوفی قبل از سال ۱۳۹۵ باشد، ارائه اظهارنامه الکترونیکی مالیات بر ارث از طریق سایت سامانه امکان پذیر نبوده و مودی باید حضورا به اداره امور مالیاتی مربوط به آخرین نشانی محل سکونت متوفی مراجعه نماید.” می توان گفت؛

تنها وراثی که زمان فوت مورث شان، بعد از سال ۹۵ باشد، می توانند از سامانه ثبت اظهارنامه مالیات بر ارث ersportal.tax.gov.ir، استفاده کنند و در خلاف این حالت، یعنی در شرایطی که مورث، قبل از سال ۱۳۹۵ فوت کرده، نحوه ثبت و تکمیل فرم ماده ۲۶ و ۳۴ اظهارنامه مالیات بر ارث، صرفا به صورت حضوری و از طریق مراجعه به اداره امور مالیاتی مربوط به آخرین نشانی محل سکونت متوفی، ممکن و میسر است.

 

تفاوت فرم ۲۶ و ۳۴ مالیات بر ارث

تفاوت فرم ۲۶ و ۳۴ مالیات بر ارث، پرسش اغلب وراثی است که قصد دارند اقدام به ثبت اظهارنامه الکترونیک مالیات بر ارث نمایند، لذا در ادامه، تفاوت فرم ماده ۲۶ و ۳۴ مالیات بر ارث، مورد بررسی قرار گرفته و توضیح داده خواهد شد.

بر اساس آنچه در صفحه هشت راهنمای جامع ثبت اظهارنامه الکترونیک مالیات بر ارث، آمده، اطلاعات مربوط به دیون/ هزینه، فقط در اظهارنامه فرم ۲۶ قابل مشاهده و تکمیل می باشد و در اظهارنامه فرم ۳۴، این بخش وجود ندارد.

بر اساس آنچه در صفحه سه راهنمای جامع ثبت اظهارنامه الکترونیک مالیات بر ارث آمده، فرم ۲۶ و ۳۴، به طور هم زمان، در خصوص متوفایی تکمیل می گردد که کمتر از یک سال از فوت او گذشته و فرم ۳۴، به صورت تنها، در خصوص متوفایی که بیش از یک سال از فوت وی گذشته است.

در فرم ۲۶، هزینه‌ های کفن و دفن، در حدود عرف و عادات و واجبات مالی و عبادی، در حدود قواعد شرعی و دیون محقق متوفی، نظیر مهریه، از ماترک کسر و سپس مالیات محاسبه می گردد ولیکن در فرم ۳۴، چنین امکانی وجود ندارد و وراث باید به کسر آن ها، تصریح کنند.

یک پیام بگذارید