پیگیری کلاهبرداری در اینستاگرام
کلاهبرداری در اینستاگرام به شکلهای متنوعی وجود دارد و هر یک پیگیری خاص خود را طلب می کند ما در این مقاله به کلاهبرداری فروشگاههای اینستاگرامی پرداخته ایم
پنج روش شکایت از فروشگاه های اینترنتی
اولین مورد از مثالهای کلاهبرداری اینستاگرامی و از طرفی بیشترین تعداد آن اینست که مدت زمان نسبتا طولانی به دنبال خرید یک محصول با ویژگی های مورد نظر خود هستید، فروشگاه های شهرتان را گشته اید و چیزی دستگیرتان نشده تا آنکه در یک فروشگاه اینترنتی اتفاقی کالای مورد نظر را می بینید و یا نه اصلا از همان ابتدا به دنبال خرید آن محصول در فروشگاه های اینترنتی بوده اید .وجه را پرداخت می کنید اما هرچه قدر منتظر می مانید کالایی به دستتان نمی رسد.
یک حالت دیگر نیز ممکن است پیش بیاید کالا به شما تحویل داده می شود، اما با آن مشخصاتی که در فروشگاه اینترنتی و یا صفحه اینستاگرام فروشنده ذکر شده بود، بسیار متفاوت است. فروشنده هم از بازپس گرفتن محصول طفره می رود.
چه می شود کرد؟ کدام مرجع به حل مشکل ما میپردازد؟ در ابتدا به کجا برویم؟پول خود را چگونه پس بگیریم؟ اصلا راهی هست؟ آیا این مورد از مصادیق کلاهبرداری یا کلاهبرداری اینترنتی محسوب می شود؟ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا جواب تمامی سوالات خود را در این مورد بگیرید.
دفتر وکالت در تهران
به منظور دسترسی آسان شما به کارشناسان دفتر وکالت حق گرا ، ما در نقاط مختلف شهر تهران از جمله شمال ، شرق غرب و دفتر مرکزی با دسترسی های مناسب تامین نموده ایم که می توانید با جستجوی دفتر وکالت حق گرا نزدیکترین محل را انتخاب نمایید.
همچنین شما می توانید با ارسال سوالات خود را در خصوص نحوه قرار گرفتن در لیست بخشش ، و کلاً هر گونه سوالی که در مورد امور خانواده داشته باشید در سایتهای این گروه ( hagh-gara.ir و haghgara.com )، به صورت رایگان از مشاوره وکیل های حق گرا بهرمند شوید و یا جهت مشاوره با شماره تلفن های ذیل و یا وشماره ۰۹۱۹۹۰۷۵۹۶۶ تماس بگیرید .پیش از هر اقدامی، از مشورت با وکلای مجرب حق گرا غافل نشوید.
ضمناً به منظور راحتی شما لینک دفاتر خویش را در مسیر یاب بلد را در ذیل قرار داده ایم تا بتوانید به سادگی مراجعه خویش را به یکی از نزدیکترین
- دفتر وکالت حقوقی حق گرا در شمال ،
- دفتر وکالت حق گرا در شرق
- دفتر وکالت حقوقی شعبه غرب تهران ،
- دفتر وکالت حق گرا در مرکز شهر
انجام داده و پیگیری موضوع مورد نظرتان را به وکلای با تجربه ما بسپارید
اگر خرید خود را از فروشگاه های اینترنتی معتبر و قانونی انجام داده باشید، می توانید از روش های زیر اقدام به شکایت کنید.
۱ – شکایت از فروشگاه های اینترنتی از طریق اینماد
مدارک مورد نیاز
عضویت در سامانه اینماد، فاکتور و یا کدرهگیری و به طور کلی هر مدرکی از خرید خود دارید
یکی از رایج ترین روشهای شکایت از فروشگاه های آنلاین، از طریق سامانه ای تخصصی است که به این منظور ایجاد شده یعنی سامانه نماد اعتماد الکترونیکی.
برای شکایت از طریق این سامانه ، بایستی فروشگاهی که خریدتان را از آن انجام داده اید، دارای نماد اعتماد الکترونیکی یا همان اینماد باشد.
در سایتی که دارای ای نماد واقعی باشد پس از کلیک روی لوگوی اینماد، به صفحه ای هدایت خواهید شد که در آن تاریخ اعتبار نامه نماد مشخص است و نام صاحب امتیاز شخص حقیقی یا حقوقی که نماد را گرفته نیز ذکر شده است.
مراحل شکایت از سایت های دارای ای نماد:
۱.به سایت رسمی ای نماد مراجعه نموده و روی بخش شکایت از کسب و کار کلیک کنید.
برای ثبت شکایت لازم است در سامانه عضو باشید. اگر عضو هستید نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد کنید در غیر این صورت بر روی ایجاد حساب کاربری کلیک کنید و یک حساب کاربری بسازید.
پس از ساخت حساب کاربری و از نوار شکایت گزینه ی ثبت شکایت را انتخاب و مواردی که توسط نهاد مربوطه گوشزد شده را به دقت مطالعه کنید چنانچه شکایتتان همچنان پا برجابود آن را ثبت کنید.
در مرحله آخر نام دامنه سایتی را که از آن شکایت دارید، درج کنید و در کنار آن شماره فاکتور و یا کد رهگیری که سایت مذکور به شما داده را نیز بنویسید. در ادامه باید نوع شکایت خود را از بین چند گزینه مشخص نمایید.
این گزینه ها عبارتند از مواردی چون:
مغایرت کالا و خدمت تبلیغ شده،عدم ارائه خدمت یا تحویل کالا، دیرکرد در تحویل کالا یا خدمت،عدم ارائه خدمات پس از فروش و عدم بازپرداخت وجه.
بعد از مشخص کردن نحوه شکایت، توضیح مختصری مبنی بر شرح واقعه ای که رخ داده بنویسید .سپس اگر فایلی در دست دارید مانند اسکرین شات از صفحه خرید یا سایت یا پرداخت، یا عکسی از محصول که دارای مشکل است ،یا عکس پرداختتان را در صورت موجود بودن، آپلود نمایید.
در مرحله آخر گزینه ی ارسال را زده و پس از آن در قسمت گزارش وضعیت شکایات شکایت خود را مرحله به مرحله پیگیری نمایید.
۲ – شکایت از فروشگاه های اینترنتی از طریق اتحادیه کسب و کارهای مجازی
مدارک مورد نیاز
در صورت وجود فایلی از خرید خود آن را ضمیمه شکایت کنید.
اتحادیه کسب و کارهای مجازی اتحادیه ای صنفی برای کسب وکارهای مجازی است.
اگر وب سایت یا اینستاگرام ی خرید خود را انجام داده اید، عضو این اتحادیه باشد. نماد زیر را در جایی در صفحه اول وبسایت خواهید دید.
عکس
می توانید تخلف فروشگاه های اینترنتی چه آنها که عضو این اتحادیه هستند و چه آن ها که عضو این اتحادیه نیستند را از طریق این اتحادیه نیز گزارش دهید.
این اتحادیه در صورت ناتوانی در حل موضوع آن را به مراجع قانونی ذی صلاح ارسال خواهد کرد.
برای شکایت از فروشگاه اینترنتی مورد نظر خود به وب سایت رسمی این اتحادیه به نشانی https://ecunion.ir/ مراجعه کنید و مراحل زیر را دنبال کنید:
با ورود به صفحه اصلی ٬ در نوار پایینی گزینه ( شکایت ) را انتخاب کنید. پس از ثبت نام در این سایت می توانید شکایت خود را با نوشتن مطرح کنید.
به صفحه شکایت اتحادیه رفته واطلاعات هویتی خود و نام سامانه ای که از آن شکایت دارید را به انضمام شرح کوتاه و سلیسی ازعلت شکایت خود ثبت نمایید. در صورت وجود فایل های لازم را ضمیمه این موارد نمایید.
در انتها پس از ثبت شکایت یک کد رهگیری به شما داده میشود و بعد ها از طریق همین کد و همین سایت میتوانید پیگیر شکایت خود باشید.
۳ – شکایت از فروشگاه اینترنتی از طریق پلیس فتا
مدارک مورد نیاز
در صورت وجود فایلی از خرید خود آن را ضمیمه شکایت کنید.
از طریق سامانه پلیس فتا به آدرس WWW.cyberpolice.ir نیز میتوانید شکایت خود را از فروشگاه اینترنتی مطرح کنید .پلیس فتا در کمترین زمان با شما تماس گرفته و موضوع را مورد بررسی قرار میدهد.
قبل از ثبت شکایت خود در سامانه پلیس فتا باید در این سامانه ثبت نام کنید. پس از ثبت نام در سامانه مراحل زیر را دنبال کنید.
به بخش شکایات وارد شده و برای شکایت از یک سایت باید روی گزارش تخلف وبسایت کلیک کرده و پس از آن اطلاعات لازم را به سامانه ارائه دهید.
در این مرحله میتوانید انتخاب نمایید که از یک سایت فروشگاهی شکایت دارید یا یک پورتال سازمانی. سپس نوع شکایت خود را درج نمایید.یک تفاوت اصلی شکایت در سامانه پلیس فتا این است که گستره ی وسیع تری و مواردی چون هک و نفوذ و وجود حفره امنیتی در این سایت ها را نیز در برمیگیرد.
چنانچه مستندی مبنی بر شکایت خود دارید آن را نیز ارائه داده و سپس ثبت شکایت نمایید. دراین مرحله کد پیگیریی به شما داده میشود که از طریق آن میتوانید شکایت خود را پیگیری نمایید
بدین ترتیب در ابتدا باید مدارک لازم جهت اثبات ادعای خود را داشته باشید. همانگونه که توضیح داده شد این مدارک میتوانند عکس یا ویدئو باشند. در مرحله بعد باید به پلیس فتا یا به عبارتی بهتر به دادسرای جرائم رایانهای مراجعه کنید. پس از مراجعه باید با توجه به خواسته خود شکایت متناسب را مطرح کرده و شکایت خود را ارائه دهید. دادسرا با توجه به موضوع پرونده شکایت شما را بررسی کرده و سپس در اختیار پلیس فتا که مسئول رسیدگی به جرائم رخ داده در فضای مجازی است، ارجاع میدهد. بهتر است بدانید امکان ثبت شکایت بهصورت مجازی نیز وجود دارد. برای این منظور باید به سایت پلیس فتا مراجعه کرده و در قسمت ثبت شکایات شکایت خود را ثبت کنید. پس از ثبت شکایت کلاهبرداری در اینستاگرام این موضوع بهراحتی از طریق پلیس فتا قابلپیگیری است.
در خصوص مدت زمان رسیدگی به شکایتهای اینستاگرامی و نحوه پیگیری کلاهبرداری در اینستاگرام قابلتوضیح است که با توجه به حجم زیاد شکایتهای اینستاگرامی و بهطور کلی شکایتهایی که در مورد فضای مجازی مطرح میشوند، زمان دقیق آن قابل پیشبینی نیست، اما در تمام مراحل از طریق پلیس فتا میتوانید شکایت خود را پیگیری کنید.
نکته: چنانچه شکایت شما از یک صفحه ی فروشگاه مجازی تلگرامی یا اینستاگرامی باشد،بایستی به بخش گزارش تخلف شبکه ی اجتماعی رفته و با درج اطلاعات لازم شکایت خود را نسبت به یک کانال یا صفحه مجازی در شبکه های اجتماعی به پلیس فتا اطلاع دهید.
بیشتر بدانیم : قانون جرایم رایانه ای و فهرست مصادیق آن
۴ – شکایت از فروشگاه اینترنتی از طریق مرجع قضایی
مدارک مورد نیاز
کارت ملی و شناسنامه
به غیر از چهار راه قبلی که برای ثبت شکایات اینترنتی مطرح شد راه دیگری نیز برای ثبت شکایات وجود دارد و آن روش قضایی برای شکایت از تخلفات غیرقانونی چنین فروشگاه هایی است.
برای طرح شکایت از این روش باید دادسرای جرایم رایانه ای شهر محل سکونت خود مراجعه نمایید. پس از مراجعه به این دادسرا، پرونده تشکیل شده و رسیدگی به آن طبق روال قانونی پیش میرود. سپس دادسرا برحسب حساسیت پرونده و برای بررسی بیشتر موضوع آن را به پلیس فتا ارجاع میدهد.
بیشتر بدانیم : شکواییه از پیج اینستاگرامی ا.
۵ – شکایت از فروشگاه اینترنتی / اینستاگرام از طریق سازمان تعزیرات حکومتی
مدارک مورد نیاز
کارت ملی و شناسنامه
مواردی مثل کم فروشی ،احتکار ،گران فروشی، تقلب،اخفا ،امتناع از عرضه ی کالا و مواردی از این قبیل که موضوع قانون تعزیرات حکومتی هستند ،در صورتی که از سوی فروشگاه های اینترنتی واقع شوند، علاوه بر شکایت در ای نماد و اتحادیه مربوطه قابل شکایت از طریق تعزیرات نیز هستند که البته این راه شکایت کمتر توصیه میشود چرا که بسیار زمان بر است.
توجه داشته باشید که در مورد آن دسته از وب سایت ها و فروشگاه های اینترنتی که کاملا غیرقانونی هستند و در بستر فضای مجازی اقدام به کلاهبردای اینترنتی می کنند، می توانید صرفا از طریق پلیس فتا و یا دادسرای جرایم رایانه ای اقدام کنید.
فروشگاه های غیرقانونی و کلاهبردار عموما به دو شیوه شما را فریب می دهند یا با ساخت صفحات پرداخت جعلی، اطلاعات کارت بانکی شما را به سرقت می برند (به این شیوه اصطلاحا فیشینگ گفته می شود) و یا جنسی فرضی به شما می فروشند و پس از آنکه شما وجه را پرداخت کردید، وب سایت را از دسترس خارج می کنند.
برای ثبت شکایت از چنین وب سایت هایی می توانید مستقیما به دادسرای جرایم رایانه ای مراجعه کنید.
نمونه شکایتهای دریافتی از شهروندان به خاطر کلاهبرداری اینستاگرامی
با سلام من برای همسرم از یه پیج اینسناگرام دارو ترک اعتیاد به مبلغ ۶۵۰هزار تومان خریدم و پولو ریختم به کارتش اسم این پیج بنام
این خانم عسل نام ااوران هرچی میگم بسته من نرسیده ۸روز میگه ما ارسال کردیم ترو خدا به شکایت من رسیدگی کنید اصلا اینستاگرام یه فضای مجازی کلاهبرداری افتضاح پر از زنها دخترانی که درخواست جنسی گذاشتن . با شماره تلفن ترو خدا این پیج های کثیف هک کنید با عث جدایی هزار زن شوهر شدن اصلا اینستاگرام باید فیلتر شه.
پاسخ :
شما برای مورد اولتون، ازشون کد پیگیری پستی بگیرید و در سامانه پست چک کنید
در رابطه با دوم مردی که دنبال درخواست های جنسی دیگران هست اینستاگرام رو ببندن یه جای دیگه رو پیدا میکنه و کلا هم به درد زندگی نمیخوره
سلام دوماه میشه تو اینستاگرام به اسم شرکت کارگاه تکنولوژی اومدن دایرکت. اینقدر از این کارهای مجازی تبلیغ کردن گفتن فقط باپرداخت۶۰ هزار تومن هرروز میتونی درآمدداشته باشی حتی درآمدمیلیونی پول رو ب حساب رومینا نویدپور واریزکردم و شروع به کارهای گویندگی،عکاسی ،خلاصه نویسی کردم بااینکه کارام بررسی میشدو تیک سبز میخورد ولی ازدستمزد خبری نبود هرچقدر پیگیر بودم میگفتن حتما کارات باکیفیت نیست ولی روز اول گفتن از مبتدی تا پیشرفته میتونه اینجا پول دربیاره روزی ۲۰۰ نفر عضو این شرکت میشن ولی فقط به چند نفر که از خودشونن الکی برای ساکت کردن ما فیش دستمزد نشون میدن این واقعا کلاهبرداریه مدرنه . لطفا پیگیری کنید من از سقز هستم
سلام لطفا رسیدگی کنید چون هر کاری میکنم نمیشه توی سامانه فتا ثبت نام کنم یک پیج اینستاگرام ب نام cell_phone_shop_minab ب عنوان پیج موبایل فروش ازم ۱۰میلیون گرفت اما نه تنها گوشیو واسم پست نکرد بلکه بلاکم کرد لطفا پیگیری کنید
۰پاسخ:
ا
اشتباه اول شما این بوده که گوشی موبایل رو از یه پیج اینستاگرام خریدی و اشتباه دومتون اینه که دارید اینجا میگید سامانه فتا رو درست کنیم
نمونه شکواییه – شکایت در مورد کلاهبرداری
نمونه شکواییه کلاهبرداری : ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب ………….. با سلام – احتراما به استحضار می رساند موکل اینجانب مطابق مبایعه نامه مورخه ۱۵/۱۱/۹۵ یک دستگاه خورو پژو ۴۰۵ مدل ۹۰ به شماره ۱۲۳ ایران ۱۲ را از مشتکی عنه خریداری نموده است که متاسفانه ایشان تا کنون خودرو را تحویل موکل نداده است لذا موکل از طریق دادخواست حقوقی به شعبه ۱۷۱ و ۱۷۲ دادخواست به الزام تحویل مبیع را داده است که متشاکی در جلسه حاضر شده و اظهار نموده است خودرو را به موکل تحویل خواهد داد
و دادنامه شعبه ۱۷۱ متشاکی را الزام به تخویل و تنظیم سند نموده است که متاسفانه بعد از رای دادگاه متشاکی پلاک خودرو به نام خود تنظیم نموده است و جرم انتقال مال غیر را انجام داده است و متاسفانه در اجرائیات موکل به مشکل برخورد نموده است و حال با توجه به محکومیت متشاکی به تحویل مبیع و انتقال خودرو به نام خودشان مستندا به ماده ۱ قانون راجع به انتقال مال غیر مصوب ۱۳۰۸ تقاضای رسیدگی و تعیین کیفر برای مشتکی عنه و رد مال به موکل را استدعا دارم .
—
شکایت از فروشگاه اینترنتی
برای بسیاری از کاربران این سول پیش می آید که آیا امکان شکایت از فروشگاه ااینترنتی وجود دارد؟ در پاسخ باید بگوییم بله، این امکان وجود دارد. زیرا شرکتها و فروشگاه های اینترنتی، ملزم به انجام فعالیت در چارچوب قوانین و حیطه تعهدات خود هستند.
موارد زیر در بحث خرید اینترنتی می توانند منجر به شکایت از طرف مشتریان و ایجاد پرونده های حقوقی و کیفری گردد:
- عدم تحویل کالا
وجود عیب و نقص در کالا
وجود مغایرت کالایی که مشتری می خواهد با کالایی که تحویل می گیرد.
تاخیر در تحویل کالا
البته این نکته را در نظر داشته باشید که موارد تخلفی که در بحث شکایت از فروشگاه اینترنتی وجود دارد، محدود به مواردبالا نمی شود. به عبارتی این موارد می توانند بسیار متنوع باشند. در ادامه به بررسی روش های طرح شکایت در این بحث می پردازیم اما در این بخش لازم به ذکر است، با توجه به این که امکان شکایت از دو راه اتحادیه ها و سازمان تعزیرات نیز وجود دارد، موارد زیر نیز از دلایل شکایات مشتریان محسوب می گردند:
- گران فروشی
کم فروشی
تقلب
اخفاء و امتناع از عرضه کالا
عدم صدور فاکتور
فروش اجباری و سایر مواردی که در قانون تعزیرات حکومتی طرح شده اند توسط اتحادیهها و تعزیرات قابل پیگیری هستند.
نقض حقوق مشتری
نقض قواعد تبلیغ
نقض حقوق علامت تجاری
روشهای شکایت از فروشگاه اینترنتی
در این بخش به بررسی روش های شکایت از فروشگاه اینترنتی می پردازیم. این شکایت به طور کلی از سه طریق لصلی صورت می پذیرد. این سه صورت عبارت اند از:
سامانه نماد اعتماد الکترونیکی: برای شکایت از فروشگاههای اینترنتی از طریق این روش شرط است که آن مجموعه، دارای نماد اعتماد الکترونیکی باشد. اگر کالا یا خدمات خود را از فروشگاهی دریافت کنید که دارای نماد اعتماد الکترونیکی است، میتوانید به وبسایت اینماد برای ثبت شکایتتان، مراجعه نمایید.
شکایت از طریق پلیس فتا: پلیس فتا به صورت تخصصی، تحقیقات مقدماتی جرایم رایانهای را با ارجاع دادسرای جرایم رایانهای انجام می دهد و نتیجه تحقیقات را برای مرجع صالح ارسال نماید. برای شکایت از طریق پلیس فتا ابتدا باید وارد سایت https://csirc.cyberpolice.ir شوید. سپس برای پیگیری نتیجه شما باید در این سامانه عضو باشید. پس از ثبت نام وارد قسمت خدمات الکترونیکی می شوید و سپس در بخش ثبت گزارش مردمی،گزارش تخلفات فروشگاه اینترنتی که از آن شکایت دارید را ارائه می دهید.
شکایت از طریق مرجع قضایی: برای پیگیری موضوع از طریق مراجع قضایی باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید و ضمن ثبت نام در سامانه ثنا، شکوائیه خود را تنظیم کنید. این شکوائیه به دادسرای جرائم رایانه ای ارسال می شود. دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۱ تهران مسئولیت رسیدگی به جرائم مربوط به تخلفات در حوزه فضای مجازی را دارد.
بهترین راه شکایت از فروشگاه اینترنتی
کدام یک از روش هایی که معرفی شد برای شکایت از فروشگاه اینترنتی کارآمدتر و بهتر است؟ این شکایت از طریق مراجع قضایی نسبت به روش های قبلی، مراحل طولانی تری دارد، اما امکان اخذ یک حکم قضایی را در این روش داریم که از ضمانت اجرای قدرتمند حکم توسط اجرای احکام دادگستری برخوردار است. در نتیجه نسبت به دو روش دیگر، کارآمدتر و بهتر می باشد.
برای استفاده از این روش در شکایت از فروشگاه اینترنتی باید مراحلی را از قرار زیر طی کنید:
ابتدا شما باید با مدارک لازم از جمله کارت ملی و رسید واریز وجه و غیره، به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنید و پس از ثبت شکواییه، این شکایت نامه از طریق دفتر مزبور برای دادسرای جرایم رایانه ای ارسال میشود.
پس از دریافت شکایت توسط دادسرا و ارجاع آن به شعبه، شعبه دادسرا دستور تحقیقات مقدماتی را صادر میکند. سپس برای پلیس فتا ارسال می نماید.
پس از اتمام تحقیقات مقدماتی، چنانچه نظر دادسرا بر عدم وقوع جرم باشد، قرار منع تعقیب شکایت از فروشگاه اینترنتی را صادر میکند. اما در صورتی که نظر دادسرا بر وقوع جرم باشد، با صدور قرار جلب به دادرسی، پرونده را برای دادگاه کیفری دو ارسال می کند.
پس از آنکه دادگاه کیفری شکایت و دستور لازم را دریافت کرد، طرفین را برای تشکیل جلسه دادرسی احضار میکند.
دادگاه مجددا به دلایل وقوع جرم رسیدگی می نماید. در صورتی که نظر بر وقوع جرم داشته باشد، رای بر محکومیت کیفری صادر می کند. این رای ظرف ۲۰ روز از ابلاغ قابل تجدید نظر خواهی در دادگاه تجدیدنظر استان می باشد.
نکته قابل توجه این است که روش شکایت از فروشگاه اینترنتی هنگامی باید به دادسرا راه پیدا کند که شکایت مورد نظر اختصاص به مواردی داشته باشد که عمل فروشگاه اینترنتی، جرم است و دارای یک عنوان مجرمانه همچون کلاهبرداری اینترنتی باشد. در غیر این صورت مواردی که عمل فروشگاه اینترنتی، جرم نباشد، تنها از طریق مراجعه به شورای حل اختلاف یا دادگاه حقوقی، برای طرح دعوای حقوقی باید اقدام نمایید.
ماده ۲ قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان در شکایت از فروشگاه اینترنتی
در این بخش به عنوان سخن پایانی در بحث شکایت از فروشگاه اینترنتی، ماده ۲ قانون حمایت از مشتریان و مصرف کننده گان را بررسی می کنیم. از همراهی شما سپاسگزاریم. کلیه عرضه کنندگان کالا و خدمات، منفرداً یا مشترکاً مسئول صحت و سلامت کالا و خدماتشان مطابق با ضوابط و شرایط مندرج در قوانین و یا مندرجات قرارداد مربوطه یا عرف در معاملات هستند. نکات حائز اهمیت در این ماده عبارت اند از:
اگر موضوع معامله کلی باشد در صورت وجود عیب یا عدم انطباق کالا با شرایط تعیینی، مشتری حق دارد صرفاً عوض سالم را مطالبه کند. متقابلا فروشنده باید آن را تأمین کند.
و اگر موضوع معامله جزئی با همان عین معین باشد، مشتری می تواند معامله را فسخ کند. یا ارش کالای معیوب و سالم را مطالبه کند. این بدان معناست که فروشنده موظف است آن مبلغ را پرداخت کند.
در صورت فسخ معامله از سوی مشتری پرداخت خسارت از سوی عرضه کننده منتفی است.
چنانچه خسارات وارده ناشی از عیب یا عدم کیفیت باشد و عرضه کنندگان به آن آگاهی داشته باشند، علاوه بر جبران خسارت به مجازات مقرر در این قانون محکوم خواهند شد. چنانچه اقدام آنان واجد عناوین مجرمانه دیگر باشد، مشمول همان قانون خواهند بود.
خیلی خوبه کلاهبرداری زیاد شده مثل شرکت کارگاه تکنولوژی از من ۵۰۰ هزارتومان گرفتن چند تا فایل اشتباه دادن گفتن درست کن هیچی الکی پولتو بالا میکشن یه آبم روش
سلام
باید موضوع بیشتر باز شود
در خدمتیم
دقیقا منم همینطور
پیج های اینستاگرامی تحت عنوان تک ورک شاپ یا اسم فعلی کارگاه تکنولوژی که همگی ادعای تاییدیه فتا هم دارن و به ظاهر تحت عنوان کار در منزل یا استخدام اینترنتی مثل تایپ و گویندگی و تصیح اوراق امتحانی و .. از مردم مبلغی تحت عنوان وجه ثبت نام از ۵۰ تا ۸۰ و.. دریافت میکنن و بعد افراد رو به کانال تلگرامی ارجاع میدن که ظاهرا بالای ۱۲۰ هزار عضو داره که همگی وجه ثبت نام حداقل پرداختن و دریافت پول دانلود فایلی که باید مثلا تصحیح یا تایپ بشه و مثلا از ۵۰ نفر که بهتر بود به گفته خودشون پول میپردازن و در واقع بصورت هرمی و شرط بندی و قمار در حال فعالیت هستن و متاسفانه بخش غیر رقابتی و درامد زاترینش بخش تبلیغی و جذب افراد هست و در پیجهای اینستا گرامی بویژه و دیوار و شیپور و … مشغول جذب افراد وکلاهبرداری هستن
متاسفانه!
کارگاه تکنولوژی یه شرکت کلاهبرداره. خواهشا هیچ وقت گولش رو نخورید. گول اون نماد اینماد و اون عکس واریزی ها رو هم نخورید. من خودم قرار بود که به عنوان دایرکتر فعالیت کنم، اما اصلا پورسانت من رو به حسابم واریز نکردن.
سلام.
سپاس
شماره ای چیزی از رومینا نوید پور ندارید ، از منم کلاهبرداری کرده .