وکیل از کار افتادگی
وکیل برای دریافت مستمری از کار افتادگی
برای اثبات از کارافتادگی مدارک و شواهدی نیاز است که ثابت کند شخص به دلیل حادثه در محل و زمان کار دچار نقص و ازکارافتادگی شده است. درخواست ازکارافتادگی را با دریافت مشاوره حقوقی از وکیل مطالبه مستمری ازکارافتادگی به کمیسیون بدوی پزشکی ارائه کنید.
مطابق ماده ۹۱ قانون تامین اجتماعی برای تشخیص از کارافتادگی و تعیین میزان آن اشخاص بیمه شده یا افراد خانواده آنها، کمیسیون های بدوی یا تجدیدنظر پزشکی تشکیل میشوند. تشخیص از کار افتادگی در این کمیسیون ها نیز قابل اعتراض است. شخص معترض یا وکیل از کارافتادگی وی میتواند نسبت به تنظیم درخواست اعتراض اقدام نماید. کمیسیون پزشکی بدوی و تجدیدنظر متشکلاند از؛
الف) یک پزشک متخصص جراحی عمومی به عنوان رییس کمیسیون
ب)یک پزشک متخصص داخلی به عنوان عضو ثابت
ج)یک پزشک متخصص در مورد بیماری مطرح شده
د)مشاور با پیشنهاد اداره تامین اجتماعی
ح) منشی که وظیفه تنظیم و تایپ جلسات را دارد.
پس از بررسی کمیسیون بدوی پزشکی و صدور رای، اعتراض به رای صادره از سوی شخص یا نماینده قانونی وی، وکیل ازکارافتادگی، در کمیسیون تجدیدنظر پزشکی مطرح میشود. میزان مستمری ازکارافتادگی با توجه به جزئی یا کلی بودن ازکارافتادگی متفاوت خواهد بود.
بهترین وکیل دریافت مستمری از کار افتادگی فردی است که کمیسیون نامبرده و رویه های آن را به درستی بشناسد و توانایی اثبات حقوقی وقوع حادثه برای فرد از کار افتاده را داشته باشد و بدون اطاله دادرسی بتواند در سریع ترین زمان رای بر دریافت مستمری موکل خود را دریافت کند.
گروه تخصصی وکلای دیوان در زمینه مطالبه مستمری و تامین اجتماعی بهترین وکلای ایران را در تیم خود دارد که شما می توانید برای دریافت مشاوره و دریافت خدمات حقوقی در این زمینه با موسسه ارتباط برقرار نمایید.
بیشتر بدانیم : انحصار وراثت و مستمری بگیران
دفتر وکالت در تهران
در صورتی که درگیر پرونده دریافت دیه از کار افتادگی هستید می توانید پیگیری آن را وکلای حق گرا بسپارید . شما می توانید با ارسال سوالات خود را در خصوص سایر مسائل کار و گارگر و همچنین سایر مسائل خانواده از جمله طلاق ، بذل مهریه در طلاق توافقی، نیاز به حضور در جلسات دادگاه و کلاً هر گونه سوالی که در مورد امور خانواده داشته باشید در سایتهای این گروه ( hagh-gara.ir و haghgara.com )، به صورت رایگان از مشاوره وکیل های حق گرا بهرمند شوید و یا جهت مشاوره با شماره تلفن های ذیل و یا وشماره ۰۹۳۶۴۶۸۸۸۶۱ تماس بگیرید .پیش از هر اقدامی، از مشورت با وکلای مجرب حق گرا غافل نشوید.
انواع از کار افتادگی :
به صورت کلی دو نوع متفاوت از کار افتادگی وجود دارد که افراد براساس ان از مزایای سازمان تامین اجتماعی بهره مند می شوند :
۱- از کار افتادگی جزئی : از کار افتادگی جزئی به صورت کلی نوعی از از کار افتادگی می باشد که طی ان افراد مقداری از میزان کار کردن خود را از دست داده و سازمان تامین اجتماعی به میزان درصد اعلام شده خود در این رابطه اقدام به پرداخت مزایا به وی می نماید .
آیا می شود با از کار افتادگی جزئی فرد بازنشسته شود ؟
بله اگر فرد قبل از حادثه دچار مشکلی شده باشد و تنها با آن میزان از سلامتی می توانسته است امور خود را انجام دهد و حال به دلیل اتفاقاتی که در محل کار برای وی رخ داده است و هر چند جزئی می باشند اما ممکن است تمامی شرایط کار کردن را از وی بگیرد به همین دلیل این فرد می تواند به میزان حق بیمه خود از مزایای از کار افتادگی استفاده نماید .
۲- نوع دوم از کار افتادگی که به ان از کار افتادگی کامل گفته می شود بدین صورت می باشد که فرد از نظر سلامت جسمی و روحی قادر به انجام کار نمی باشد. به طور قانونی هر فردی که بالای ۶۶ درصد از میزان توانایی کار کردن خود را از دست بدهد دچار از کار افتادگی کلی شده و در این باره بازنشسته محسوب می شود .
لیست بیماری های از کار افتادگی تامین اجتماعی
به طور دقیق لیستی از بیماری هایی که مشخص نماید به واسطه آن ها فرد از کار افتاده محسوب می شود وجود ندارد و همه چیز بسته به نظر گزارش پزشک معالج شما و تایید کمیسیون پزشکی دارد.
کمیسیون ماده ۹۱ با توجه به پرونده شما، تشخیص خواهد داد که بیماری مشمول از کار افتادگی جزئی یا کلی هست یا نه. با این حال، میتوان لیست بیماریهای از کار افتادگی تامین اجتماعی را به دو دسته اصلی تقسیمبندی کرد که برخی از آنها ممکن است به علت حوادث ناشی از کار و برخی دیگر به علت بیماریهای شخصی ایجاد شده باشد.
بیماریهای عادی: براساس قانون این دسته از بیماریها شامل لیستی است که معمولا به علت حوادث ناشی از کار اتفاق افتاده است. این حوادث ممکن است باعث از بین رفتن توانایی کامل یا تقریبی فرد برای انجام کارها شود. معمولا حوادث ناشی از کار منجر به قطع عضو، جراحت، شکستگی یا امثال آنها خواهد شد. با این حال، بخش قابل توجهی از لیست بیماریهای از کار افتادگی تامین اجتماعی در این بخش جای میگیرد.
بیماریهای حرفهای: براساس قانون این نوع بیماریها معمولا مرتبط با حوادث ناشی از کار نبوده و بیشتر به شرایط شخصی افراد برمیگردد. بیماریهای حرفهای معمولا منجر به از دست دادن توانایی فرد خواهد شد. از جمله آنها میتوان به سرطان، ام اس، بیماریهای اعصاب و روان، برخی از بیماریهای قلبی و عروقی و موارد دیگر اشاره کرد.
همچنین درصدهای از کارافتادگی تامین اجتماعی طبق نظر کمیسیون پزشکی در سه حالت خواهد بود:
از کار افتادگی کلی (کاهش قدرت کار ۶۶ درصد و بیشتر از آن باشد.)
از کار افتادگی جزئی(کاهش قدرت کار از ۳۳ تا ۶۶ درصد و به علت حادثه ناشی از کار باشد.)
غرامت نقص مقطوع (کاهش قدرت کار از ۱۰ تا ۳۳ درصد و به علت حادثه ناشی از کار باشد .)
وکیل حاذق و متخصص از کار افتادگی و تامین اجتماعی می تواند با توجه به مستندات شما و اتفاقاتی که رخ داده است اثبات نماید که بیماری شما مشمول از کار افتادگی است یا خیر و ضرورت حضور وکیل در این مبحث به روشنی مشخص می باشد.
وکیل تامین اجتماعی در دیوان عدالت اداری
وکیل تامین اجتماعی به شکایات و اعتراضات کارگران علیه کارفرما رسیدگی می کند. براساس قانون بیمه تامین اجتماعی، کارفرما وظایفی را در قبال کارگر دارد که موظف است آن ها را انجام دهد وکارگران می توانند در صورت عدم اجرای این وظایف و تخلف در هریک از آن ها به وکیل تامین اجتماعی مراجعه کنند و برای دریافت حقوق خود اقدام نمایند.
وکیل تامین اجتماعی در دعاوی بین کارگر و کارفرما اولین اقدامی که باید انجام دهد تذکر تبصره ها و قوانین لازم و موجود بین طرفین است تا شاید بتواند مشکل پیش آمده را به آرامی حل و فصل کند.
همچنین مراجع حل اختلاف بر اساس قوانین موجود در سیستم قانون کار به دو دسته که شامل هیئت تشخیص و همچنین هیئت حل اختلاف تقسیم می گردند. در کشور ما چندین هیئت حل اختلاف و یا هیئت تشخیص وجود دارد و در صورتی که بین کارفرما و کارگر اختلافاتی بر سر موارد مختلف ایجاد شود و از طریق گفت و گو و یا میانجی گری وکیل تامین اجتماعی مشکلات پیش آمده بین طرفین حل نشود، اگر طرف دعوی فرد کارفرما باشد باید برای شکایت خود به اداره کار استان مربوطه مراجعه نماید و همچنین طرف دعوا و کسی که خواهان شکایت از فرد کارگر است باید به نماینده قانونی کارگران و یا انجمن صنفی کارگران مراجعه نماید.
در تمامی این موارد رسیدگی وکیل تامین اجتماعی به پرونده می تواند فرایند را تسریع کند.
طرح خواسته الزام سازمان تامین اجتماعی به برقراری مستمری بازنشستگی در دیوان عدالت اداری مستلزم مراجعه قبلی شاکی به سازمان و ارائه درخواست برقراری مستمری بازنشستگی است که این امر با حضور وکیل تامین اجتماعی در دیوان عدالت اداری میسر است و بدون حضور وکیل متخصص ممکن است طرح دعوی در دیوان عدالت اداری به نتیجه نرسد و وجود وکیل آگاه به قوانین و رویه های دیوان عدالت اداری امری ضروری است که امروزه با افزایش ارتباطات و گستره فضای مجازی دسترسی به وکلا و مشاورین متخصص این حوزه مانند گذشته نیست و وکلای دیوان با تیمی متشکل از بهترین و برترین وکلا در این حوزه که به صورت تخصصی فعالیت و قبول پرونده می نمایند آماده ارائه خدمات خود می باشد و به راحتی در دسترس شما می باشد و به سهولت می توانید با وکلا و مشاورین نامبرده از طریق شماره های سایت تماس حاصل نمایید و یا از طریق واتس اپ و به صورت چت سوال خود را در زمینه گمرک مطرح فرمایید و از راهنمایی وکیل تامین اجتماعی دیوان عدالت اداری بهره مند شوید.
چنانچه در زمینه غرامت از کار افتادگی و رای کمیسیون پزشکی و از کار افتادگی اعصاب و روان و دریافت مستمری و …. نیاز به مشاوره دارید کافیست با ما تماس بگیرید که در سریع ترین زمان بتوانید به پاسخ سوالات خود برسید و در صورت لزوم که منجر به قبول وکالت از سمت وکلای ما گردد با ارائه مدارک و مستندات خود در اسرع وقت بتوانید رسیدگی به امر حقوقی خود را آغاز نمایید.
بیشتر بدانیم : وکیل برای شکایت از پزشک در تهران
شکایت از کارفرما برای دیه
بسیار دیده شده که کارگری حین انجام کار دچار صدمه ،نقص عضو و یا حتی فوت گردیدهاست . به همین منظور قانونگذار جهت جلوگیری از تضییع حقوق جانی کارگر بیمه کارگرتوسط کارفرما را اجباری نموده است . در این صورت چنانچه کارگر در محل کار و حین انجام کار دچار آسیب شود بیمه هزینه های درمان و در صورت فوت یا نقص عضو دیه شخص را متقبل می شود . در مواردی پیش می آید که کارفرما کارگران را بیمه نمی نمایدکه در این صورت کارگر می تواند شکایت کند . در این مقاله نحوه شکایت از کارفرما برای دیه توضیح داده خواهد شد .
دیه چیست ؟
بر طبق قانون هر شخصی که عمدا یا سهوا به جان و مال دیگری صدمه وارد نمایدمسئول جبران خسارت وارده می باشد . در رابطه با ضررهای جانی و آسیب های جسمی قانون نسبت به ضرر و زیان وارده برای شخص صدمه دیده دیه در نظر گرفته است .طبق ماده ۹۵۳ قانون مدنی تقصیر اعم است از تفریط و تعدی
و در ماده ۹۵۱ قانون مدنی تعدی را تجاوز نمودن از حدود اذن یا متعارف نسبت به مال یا حق دیگری است .
بیمه کارگری
در رابطه با بیمه کارگر چنانچه کارگر توسط کارفرما بیمه شده باشد و در حین کار دچارحادثه و صدمه گردد می تواند اقدام به دریافت هزینه درمان و دیه خود نماید . در صورتی که کارفرما وظایف خویش را انجام نداده و از تقبل هزینه های کارگر در این مورد خودداری نماید کارگر می تواند نسبت به شکایت از کارفرما برای دیه قدام نماید .
قانون تامین اجتماعی در رابطه با بیمه کارگر
خوشبختانه دولت بیمه کارگر توسط کارفرما را اجباری نموده در واقع کارفرما را موظف است کارگران تحت پوشش خود را بیمه نماید . بر طبق ماده ۶۵ قانون تامین اجتماعی در صورت وقوع حادثه ناشی از کار ،کارفرما مکلف است اقدامات لازم اولیه را برای جلوگیری از تشدید وضعیت حادثه دیده انجام دهد و گزارش
حادثه را ظرف ۳ روز اداری از تاریخ وقوع کتبا به سازمان تامین اجتماعی اطلاع دهد .همچنین بر طبق ماده ۳۹ قانون تامین اجتماعی کارفرما موظف است تا پایان آخرین روز ماه بعد حق بیمه و اسامی بیمه شدگان خود را به سازمان تامین اجتماعی ارائه دهد .کارفرما در صورت عدم ارائه مشمول پرداخت جریمه خواهد
بود .
قانون اداره کار در رابطه با بیمه کارگر
طبق ماده ۱۴۸ قانون کار ،کارفرمایان کارگاه ها مشمول اجباری بودن بیمه کارگری شده اند . ایشان مکلف هستند بر طبق قانون نسبت به بیمه کارگران خود اقدام نمایند . چنانچه کارفرما در رابطه با بیمه و قوانین آن قصور نماید کارگران می توانند با تماس باشماره ۱۴۲۰ از این سازمان تقاضای بازرس برای رسیدگی به
این موضوع را داشته باشند. پس از مراج بازرس و تهیه صورت وضعیت کارگر می تواند اقدام به شکایت از کارفرمابرای دیه نماید .
چه حوادثی شامل بیمه کارگری می شود ؟
بر طبق ماده ۶۰ قانون تامین اجتماعی فقط حوادثی شامل بیمه و دریافت خسارت خواهند بود که در حین کار در محیط کار برای کارگر اتفاق افتاده باشد یا کارگر به دستور کارفرما برای ماموریت کاری در خارج از محدوده کارگاه در حال انجام کار ماموریت و انجام وظیفه باشد . حوادثی که برای بیمه شده به واسطه مساعدت در حادثه بر دیگران اتفاق بیفتد نیز شامل بیمه حوادث ناشی از کار محاسبه می شود .
آیا کارگر بدون بیمه نیز می توتند دیه دریافت کند ؟
بله . چنانچه رابطه بین کارگر و کارفرما احراز شود کارفرما موظف است تمامی هزینه های درمان کارگر را تقبل نماید و این مساله از بحث بیمه و ضرورت بیمه توسط کارفرماجداست . در غیر اینصورت کارگر می تواند شکایت از کارفرما برای دیه را مطرح نماید .
تامین میزان دیه حوادث ناشی از کار با توجه به گفته ها و توضیحات فوق این سوال بوجود می آید که پس از شکایت از کارفرما برای دیه، تامین میزان دیه بر عهده چه کسی خواهد بود ؟
این میزان به دستور قاضی پرونده تعیین عرش دیه در حوادث ناشی از کار توسط پزشکی قانونی مشخص و صدور رای بر عهده مقام قضایی است . میزان دیه بستگی به میزان جراحت ، صدمه ، کبودی صورت و بدن و…. خواهد داشت که توسط پزشکی قانونی معین میگردد .
نحوه شکایت و بررسی حوادث ناشی از کار
مراجعه حادثه دیده یا اولیای دم به مراجع قضایی انتظامی برای طرح شکوائیه یا دادخواست بررسی شکوائیه توسط مقام قضایی و انتظامی مراجعه حادثه دیده یا اولیای دم به کلانتری جهت تشکیل پرونده و اخذ نظریه از ادارات کار و امور اجتماعی و پزشکی قانونی مراجعه حادثه دیده به واحد بازرسی اداره کار و ارائه نامه کلانتری جهت بررسی صحنه حادثه و ثبت اظهارات شهود تحویل گزارش حادثه از سمت اداره کار استان به کلانتری جهت ارجاع به مراجع قضایی و صدور رای در این مقاله سعی بر این شد که مراحل و راهکارهای قانونی اولیه در رابطه با شکایت ازکارفرما برای دیه توضیح داده شود . بدیهی است مشاوره با یک وکیل و یا مشاور حقوقی در این باره به حد چشمگیری می تواند به استحقاق حقوق شما چه در مقام کارفرما و چه در مقام کارگر کمک کند . بر طیق قانون کار کارگر
می تواند در رابطه با مسائلی همچون شکایت از کارفرما بابت حقوق و مزایا و دیه کارگری به این اداره مراجعه نمایند .با توجه به توضیحات فوق الذکر همواره می توانید از طریق مشاوره حضوری و تلفنی باوکلا و مشاورین خبره گروه حقوقی مبنا مشاور از راهنمایی های قانونی ایشان در تمامی زمینه های حقوقی بهره مند گردید.
نحوه دریافت بیمه از کارافتادگی
شخصی که به هر جهت چه به دلیل بیماری و چه حوادث ناشی از کار دیگر نمیتواند کار کند میتواند وضعیت خود را اعلام کند. سپس وضعیت او در کمسیون پزشکی بررسی میشود. اگر فرد از کار افتاده باشد بر اساس میزان کاهش توانایی نوع از کار افتادگی او تعیین میشود و متناسب با آن مبلغی به عنوان بیمه به فرد تعلق میگیرد.
رای صادره از کمسیون پزشکی قابل اعتراض میباشد. در این صورت فرد نسبت به نوع از کارافتادگی و مبلغ بیمه اگر اعتراض داشته باشد میتواند نسبت به رای اعتراض کند و مجددا کمسیون تجدیدنظر به این موضوع رسیدگی میکند.
فرمول محاسبه از کار افتادگی
میزان مبلغ دریافتی بر اساس مواد ۷۲ و ۷۳ و ۷۴ قانون تامین اجتماعی به شرح زیر است:
بیمه از کارافتادگی کلی = یک سیام ۳۰/۱ مزد یا متوسط حقوق بیمه شده × سنوات پرداخت حق بیمه.
شرط ۱: این مبلغ از نصف دستمزد نمیتواند کمتر شود.
شرط ۲: این مبلغ نباید از مجموع حقوق ماهانه او تجاوز نکند.
کمک مشروط: در صورتی که شخص دارای همسر یا فرزند باشد و مبلغ تعیین شده برای او از ۶۰ درصد مزد یا حقوق متوسط کمتر باشد به مبلغ دریافتی او معادل ده درصد مستمری استحقاقی را اضافه میکنند. جمع مستمری و کمک دریافتی نباید از ۶۰ درصد بیشتر شود.
بیمه از کار افتادگی جزئی = درصد از کار افتادگی ضرب در مستمری استحقاقی از کار افتادگی کلی.
غرامت نقص عضو = درصد از کار افتادگی ضرب در ۳۶ ضرب در مستمری استحقاقی از کار افتادگی کلی.
اقدامات قبل از ثبت درخواست کار کار افتادگی چیست؟
در ابتدا فرد باید دوره های درمانی جهت بازیابی توانایی کار کردن را بگذراند. اگر پس از گذراندن این دوره ها، شخص همچنان قادر به کار کردن نباشد میتواند درخواست از کار افتادگی خود را پیگیری کند. در این شرایط در این شرایط قدمی بعدی آن است که تقاضای شرکت در کمیسیون پزشکی مطرح شود. تیمی برای تشخیص میزان درصد از کار افتادگی در نظر گرفته میشود. این تیم متشکل از یک متخصص عمومی، متخصص داخلی، پزشک متناسب با نوع بیماری فرد و در نهایت یک نفر به عنوان رئیس است. پس از آن میزان از کار افتادگی تشخیص داده شده و فرآیند رسیدگی به پرونده آغاز میشود. جهت تسریع این مراحل میتوانید با بهترین وکیل از کار افتادگی استان تهران صحبت کنید.
درخواست از کار افتادگی چگونه ثبت میشود؟
شما به صورت غیر حضوری و با مراجعه به سایت تامین اجتماعی به نشانی es.tamin.ir میتوانید درخواست خود را ثبت کنید. (جهت ورود به سامانه روی لینک کلیک کنید.)
مدارک مورد نیاز برای درخواست از کار افتادگی چیست؟
معافیت پزشکی در صورت وجود
گواهینامه رانندگی در صورت وجود
کارت مهارت شغلی در صورت وجود
رای دیوان عدالت اداری در صورت وجود
قرارداد یا حکم کارگزینی در صورت وجود
گواهی سلامت و بهداشت در صورت وجود
معاینه پزشکی دوره اشتغال در صورت وجود
پرونده های سرپایی و بستر در مورد بیماری مربوطه
گواهی پزشکی متخصص که تایید کند بیماری در بیماری مربوطه ازکارافتاده کلی است.
تاییدیه سابقه بیمه که توسط سیستم تولید می شود و متقاضی آنرا را امضاء و آپلود می کند.
استعلام تایید شده توسط پزشک که بعد از آپلود گواهی پزشک توسط سیستم تولید می شود و باید مجددا توسط پزشک تکمیل و مهر و امضاء شود.
آیا نتیجه تشخیص کمیسیون پزشکی قابل اعتراض است؟
بله. رای صادر شده از سمت کمیسیون پزشکی قابل اعتراض است. بدین منظور باید با همراه داشتن مدارک پزشکی و هویتی خود به کمیسیون استانی مراجعه کنید. پیشنهاد میشود قبل از هر اقدامی از بهترین وکیل از کار افتادگی تهران در گروه وکلای حق گرا مشورت بگیرید.