شرایط انتصاب پست سازمانی

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دستورالعمل اجرایی انتصاب و ارتقاء شغلی کارمندان دولت

بسمه تعالی

دستورالعمل اجرایی انتصاب و ارتقاء شغلی کارمندان دولت

(موضوع فصل هشتم قانون مدیریت خدمات کشوری)

 

شورای عالی اداری در جلسه مورخ بنا به پیشنهاد معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور، در اجرای ماده ۵۷ قانون مدیریت خدمات کشوری و به منظور نظامندکردن ارتقاء شغلی کارمندان و ایجاد ثبات و ماندگاری موثر مدیران در پست های مدیریت حرفه ای، دستورالعمل اجرایی انتصاب و ارتقاء شغلی کارمندان و شرایط تخصصی و عمومی پست های مدیریت حرفه ای را به شرح ذیل تصویب نمود:

ماده ۱: تعاریف و اختصارات

قانون: قانون مدیریت خدمات کشوری

دستگاه های اجرایی: دستگاه های اجرایی موضوع ماده ۵ با رعایت مستثنیات ماده ۱۱۷ قانون

معاونت توسعه مدیریت: معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور

رشته شغلی: گروهی از مشاغل همگون و همسنخ هستند که ماهیت ،مأموریت و وظایف اصلی آنها مشابه بوده و سطوح پیچیدگی وارزش آنها متفاوت است و براساس تکلیف ماده ۷۰ قانون و تبصره های آن توسط معاونت توسعه یا دستگاه های اجرایی تعریف و به تصویب شورای توسعه مدیریت می رسد.

سطح شغلی: طبقه ای از سلسله طبقات مشخص شده برای هریک از مشاغل دستگاه های اجرایی براساس جدول حق شغل است که کارمندان می توانند در طول خدمت با کسب شرایط لازم در آن طبقه قرار گیرند. حداکثر این طبقات در مشاغل کارشناسی و بالاتر پنج طبقه و در مشاغل پایین تر از کارشناسی سه طبقه تعریف می گردد.

مسیر شغلی: سلسله رتبه هایی که در مشاغل دستگاه های اجرایی مشخص شده و کارمندان می‌توانند در طول خدمت خود، با کسب شرایط لازم، به آنها ارتقاء یابند. این رتبه ها برای مشاغل کارشناسی و بالاتر در پنج رتبه (مقدماتی، پایه، ارشد، خبره و عالی) و درمشاغل پایین تر ازکارشناسی در سه رتبه (مقدماتی، پایه ، ارشد) تعریف می شود.

مدیران حرفه ای: تمامی عناوین پست های مدیریتی و سرپرستی دستگاه های اجرایی ، به‌استثناء مدیران مشمول ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری و همتراز آن

ماده ۲- هریک از مشاغل موجود در طرح طبقه بندی و ارزشیابی مشاغل کارمندان دولت در پنج سطح طبقه بندی می گردد. کارمندان در بدو استخدام در سطح یک شغل مورد نظر قرار گرفته و ارتقاء آنان به سطح بالاتر با کسب شرایط زیر صورت می پذیرد:

۱

۲
الف- دارندگان مدرک تحصیلی فوق دیپلم و پایین تر ۱۰ سال تجربه مربوط و دارندگان مدرک تحصیلی لیسانس ۶ سال تجربه مربوط درسطح فعلی (سنوات دولتی غیرمربوط برای ارتقاء به هر رتبه به میزان ( ) قابل محاسبه خواهد بود.

ب- کسب حدنصاب امتیاز ارزیابی عملکرد سالانه طبق ضوابط نظام ارزیابی عملکرد کارمندان دولت در طی سالهای توقف در سطح فعلی

ج- طی حداقل ۲۰۰ ساعت آموزش طبق ضوابط نظام آموزش کارمندان دولت در طی سالهای توقف در سطح فعلی

ماده ۳- هریک از سطوح مشاغل موضوع ماده ۲ این دستورالعمل به یکی از طبقات جدول حق شغل اختصاص می یابد. بدین گونه که پس از تعیین و پیشنهاد جایگاه سطح یک شغل مورد نظر در جدول حق شغل توسط معاونت توسعه مدیریت و تصویب شورای توسعه مدیریت هریک از سطوح بعدی شغل مزبور، به ترتیب به طبقات بعدی جدول حق شغل تخصیص می یابد.

ماده ۴- نحوه محاسبه طبقه شغلی کارمندانی که بر اساس دستورالعمل موضوع بخشنامه شماره ۱/۱۴۵۹۳/۲۰۰ مورخ ۲۱/۲/۱۳۸۸ معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی در یکی از طبقات جدول حق شغل قرار گرفته اند به شرح زیر خواهد بود:

۱- اگر طبقه شغلی کارمند با اولین طبقه تعیین شده برای شغل یکی باشد براساس امتیازهای مکتسبه و رتبه تعیین شده برای آنها به طبقه ای که امتیاز آن را حسب تجربه، ارزشیابی، و آموزش مصرح در ماده ۲ کسب نماید ارتقاء می یابد.

۲- اگر طبقه شغلی کارمند پایین تر از اولین طبقه تعیین شده برای شغل باشد به اولین طبقه تعیین شده برای شغل تخصیص و حرکت را براساس تجربه امتیاز ارزشیابی و آموزش تا طبقه استحقاقی ادامه می دهد.

۳- اگر طبقه شغلی فعلی کارمند از اولین طبقه شغل بالاتر باشد، حرکت وی با توجه به تجربه و امتیاز ارزشیابی و آموزش مصرح در ماده ۲ تا حداکثر طبقه شغلی قابل ارتقاء است.

۴- اگر طبقه شغلی فعلی کارمند از آخرین طبقه شغلی بالاتر و یا با آخرین طبقه شغل یکی باشد، تا پایان خدمت در همان طبقه شغلی متوقف و ارتقاء طبقه برای وی منظور نخواهد شد و صرفاً حرکت در مسیر شغلی برای ارتقاء در رتبه ها را در صورت کسب شرایط ادامه خواهد داد.

ماده ۶- دستگاههای اجرایی موظفند به منظور ایجاد نظام ارتقاء و انتصاب مناسب، پست‌های سازمانی و مشاغل مرتبط با هر شغل براساس روندنما و دستورالعمل باز طراحی مشاغل اختصاصی تعیین و برای هریک از مشاغل شناسنامه شغلی تدوین نمایند. به گونه ای که سلسله مراتب ارتقاء در مشاغل در آن مشخص باشد. معاونت توسعه مدیریت نیز موظف است علاوه بر تدوین فرمت شناسنامه، شناسنامه شغلی مشاغل عمومی را تدوین و به دستگاه های اجرایی ابلاغ نماید.

ماده ۷- افرادی که در طول خدمت پس از سال ۱۳۸۷ موفق به اخذ مدرک تحصیلی جدید می گردند از تاریخ اخذ مدرک یک طبقه شغلی ارتقاء می یابند. ارتقاء طبقات بعدی آنها با رعایت شرایط مندرج در ماده ۲ خواهد بود.

ماده ۸- کارمندانی که پس از تاریخ ۱/۱/۱۳۸۸ و در چارچوب قانونی نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مشمول دریافت گروه استحقاقی می باشند با کسر تجربه مربوط از تاریخ اخذ آخرین گروه استحقاقی با مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر تا پایان سال ۱۳۸۳ (چهارسال) و با مدرک تحصیلی فوق دیپلم و پایین تر تا پایان سال ۱۳۹۴ (پنج سال برای یک بار به یک طبقه بالاتر ارتقاء می یابند. ارتقاء به طبقات بعدی با رعایت شرایط مندرج در ماده ۲ خواهد بود .

تبصره: پس از اجرای تکلیف ماده ۷۰ قانون مدیریت خدمات کشوری ارتقاء طبقه موضوع مواد ۷ و ۸ منوط به آن است که مستخدم مشمول بند ۴ ماده ۴ این دستورالعمل نباشد.

ماده ۹- تمامی مدیران حرفه ای مشمول این دستورالعمل در سه سطح، ذیل طبقه بندی می شوند:

سطح یک (مدیران ارشد): شامل مدیران عامل شرکت ها ، رؤسای سازمانها و مؤسسات دولتی وهمترازان

سطح دو (مدیران میانی): شامل مدیران کل و معاونین آنان و همترازان

سطح سه (مدیران پایه): شامل رؤسای ادارات، سرپرستان ، رؤسای گروه‌ها، معاونین آنها و همترازان

ماده ۱۰- دستگاه‌های اجرایی موظفند در انتخاب وانتصاب مدیران حرفه ای، ضمن رعایت سطوح و مسیر شغلی مندرج در شناسنامه شغلی، تمامی شرایط عمومی انتصاب مدیران حرفه‌ای مندرج در جدول زیر را بررسی و در صورت احراز شرایط و وجود پست بلاتصدی، نسبت به انتصاب کارمند، اقدام نمایند. شرایط عمومی انتصاب در پست مدیریت حرفه ای در سه سطح پایه، میانی و ارشد به شرح جدول زیر تعیین می گردد.

بیشتر بدانیم :   تغییر جایگاه شغلی – تغییر پست سازمانی     

جدول شرایط عمومی انتصاب به پست مدیریت حرفه‌ای

 

سطوح مدیریت حرفه ای

مدرک تحصیلی   –         نوع استخدام     –              تجربه خدمت دولتی   – تجربه در پست مدیریتی سطح قبلی  – سطح مدیریت پیش نیاز – آزمون عمومی شایستگی مدیریت حرفه ای  – ارزیابی عملکرد

مدیریت پایه  – حداقل لیسانس مرتبط با شغل   ‌یا حداقل لیسانس ‌مدیریت (تمامی گرایشها)  رسمی یا پیمانی  حداقل۶ سال  ____ ____  حداقل ۶۰ درصد امتیاز کل – کسب میانگین ۸۵ درصد ارزیابی عملکرد در سه سال قبل

مدیریت میانی

– حداقل‌فوق‌لیسانس مرتبط با شغل یا حداقل ‌فوق‌لیسانس ‌مدیریت (تمامی گرایشها)  رسمی یا پیمانی     حداقل ۹ سال    حداقل ۴ سال سطح پایه  – ____  کسب میانگین ۸۵ درصد ارزیابی عملکرد در سه سال ماقبل

 

مدیریت ارشد

– حداقل فوق لیسانس مرتبط با شغل یاحداقل‌ فوق‌لیسانس‌ مدیریت (تمامی گرایشها)  -رسمی یا پیمانی –  حداقل ۱۳ سال – -حداقل ۴ سال   – سطح میانی   ____ کسب میانگین ۸۵ درصد ارزیابی عملکرد در سه سال قبل

 

تبصره ۱: افرادی که قبل از این دستورالعمل در پستهای مدیریت حرفه ای یکی از سطوح فوق قرار گرفته اند از شرایط عمومی جدول فوق در همان سطح مستثنی خواهند بود.

تبصره ۲: داشتن گواهینامه عمومی شایستگی مدیریت حرفه‌ای برای مدیرانی که قبل از تصویب این دستورالعمل در پست های مدیریت حرفه‌ای منصوب شده اند ضرورتی ندارد.

تبصره ۳: دستگاه های اجرایی می توانند علاوه بر شرایط عمومی انتصاب در پست های مدیریت حرفه ای، شرایط تخصصی مدیریت حرفه‌ای را متناسب با ماهیت، مأموریت و ویژگیهای اختصاصی دستگاه، طراحی و پس از تصویب در شورای توسعه مدیریت، درانتصاب مدیران مورد عمل قرار دهند.

تبصره۴: دستگاههای اجرایی می‌توانند در صورت عدم امکان انتخاب مدیران حرفه‌ای از طریق ذکر شده، نسبت به برگزاری آزمون تخصصی اقدام نموده و فرد مورد نظر را انتخاب نمایند.چارچوب ونحوه برگزاری آزمون تخصصی، توسط معاونت توسعه مدیریت تهیه و ابلاغ خواهد شد.

تبصره۵: در صورت حذف پست سازمانی فعلی کارمند در اثر تغییر تشکیلاتی، برای انتصاب وی به پست بالاتر، رعایت شرایط، تجربه در پست فعلی و سطح مدیریت پیش نیاز الزامی نیست.

ماده ۱۱- به منظور تعیین میزان شایستگی عمومی مدیران حرفه ای، معاونت توسعه مدیریت موظف است حداکثر ظرف مدت سه ماه ضوابط و چارچوب مربوط به آزمون عمومی شایستگی مدیریت حرفه ای را تدوین و ابلاغ نماید.

ماده ۱۲- دستگاه های اجرایی موظفند جهت انتصاب در یک پست مدیریت حرفه‌ای، در صورت وجود افراد واجد شرایط ۳ نفر از داوطلبان پست مدیریت حرفه‌ای مزبور را که در بانک اطلاعات مدیران ثبت نام شده‌اند تعیین نموده و جهت انتخاب نهایی به مدیر منصوب کننده ،معرفی نمایند.چارچوب ،نحوه تشکیل و بهره‌برداری از بانک اطلاعات مدیران، توسط معاونت توسعه مدیریت تهیه وبه دستگاهها ابلاغ خواهد شد.

تبصره : دستگاههای اجرایی می‌توانند حسب نظر بالاترین مقام خود، حداکثر تا ۱۵% ازپست‌های مدیریت حرفه‌ای را با رعایت مفاد ماده ۸ این دستورالعمل (به استثناء رعایت سطح مدیریت پیش نیاز و سلسله مراتب مدیریتی) ، خارج از دستگاه اجرایی انتخاب و منصوب نمایند.

ماده ۱۳- دستگاه های اجرایی موظفند مدیران حرفه ای را پس از انتخاب به مدت چهار سال در پست مدیریتی منصوب نمایند.

ماده ۱۴- دستگاه های اجرایی می توانند دوره خدمت مدیران حرفه ای را بعد از چهار سال، در صورت کسب شرایط ذیل توسط مدیر،تمدید نمایند:

۱- کسب حداقل میانگین ۸۰ درصد ارزیابی عملکرد سالانه در طول تصدی پست مدیریت فعلی

۲- طی دوره های آموزشی تعیین شده برای پست فعلی

۳- پیشنهاد مدیر بلافصل و تأیید مقام مافوق وی

شورای عالی اداری در جلسه مورخ بنا به پیشنهاد معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور، در اجرای ماده ۵۷ قانون مدیریت خدمات کشوری و به منظور نظامندکردن ارتقاء شغلی کارمندان و ایجاد ثبات و ماندگاری موثر مدیران در پست های مدیریت حرفه ای، دستورالعمل اجرایی انتصاب و ارتقاء شغلی کارمندان و شرایط تخصصی و عمومی پست های مدیریت حرفه ای را به شرح ذیل تصویب نمود:

ماده ۱: تعاریف و اختصارات

قانون: قانون مدیریت خدمات کشوری

دستگاه های اجرایی: دستگاه های اجرایی موضوع ماده ۵ با رعایت مستثنیات ماده ۱۱۷ قانون

معاونت توسعه مدیریت: معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور

رشته شغلی: گروهی از مشاغل همگون و همسنخ هستند که ماهیت ،مأموریت و وظایف اصلی آنها مشابه بوده و سطوح پیچیدگی وارزش آنها متفاوت است و براساس تکلیف ماده ۷۰ قانون و تبصره های آن توسط معاونت توسعه یا دستگاه های اجرایی تعریف و به تصویب شورای توسعه مدیریت می رسد.

سطح شغلی: طبقه ای از سلسله طبقات مشخص شده برای هریک از مشاغل دستگاه های اجرایی براساس جدول حق شغل است که کارمندان می توانند در طول خدمت با کسب شرایط لازم در آن طبقه قرار گیرند. حداکثر این طبقات در مشاغل کارشناسی و بالاتر پنج طبقه و در مشاغل پایین تر از کارشناسی سه طبقه تعریف می گردد.

مسیر شغلی: سلسله رتبه هایی که در مشاغل دستگاه های اجرایی مشخص شده و کارمندان می‌توانند در طول خدمت خود، با کسب شرایط لازم، به آنها ارتقاء یابند. این رتبه ها برای مشاغل کارشناسی و بالاتر در پنج رتبه (مقدماتی، پایه، ارشد، خبره و عالی) و درمشاغل پایین تر ازکارشناسی در سه رتبه (مقدماتی، پایه ، ارشد) تعریف می شود.

مدیران حرفه ای: تمامی عناوین پست های مدیریتی و سرپرستی دستگاه های اجرایی ، به‌استثناء مدیران مشمول ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری و همتراز آن

ماده ۲- هریک از مشاغل موجود در طرح طبقه بندی و ارزشیابی مشاغل کارمندان دولت در پنج سطح طبقه بندی می گردد. کارمندان در بدو استخدام در سطح یک شغل مورد نظر قرار گرفته و ارتقاء آنان به سطح بالاتر با کسب شرایط زیر صورت می پذیرد:

۱

۲
الف- دارندگان مدرک تحصیلی فوق دیپلم و پایین تر ۱۰ سال تجربه مربوط و دارندگان مدرک تحصیلی لیسانس ۶ سال تجربه مربوط درسطح فعلی (سنوات دولتی غیرمربوط برای ارتقاء به هر رتبه به میزان ( ) قابل محاسبه خواهد بود.

ب- کسب حدنصاب امتیاز ارزیابی عملکرد سالانه طبق ضوابط نظام ارزیابی عملکرد کارمندان دولت در طی سالهای توقف در سطح فعلی

ج- طی حداقل ۲۰۰ ساعت آموزش طبق ضوابط نظام آموزش کارمندان دولت در طی سالهای توقف در سطح فعلی

ماده ۳- هریک از سطوح مشاغل موضوع ماده ۲ این دستورالعمل به یکی از طبقات جدول حق شغل اختصاص می یابد. بدین گونه که پس از تعیین و پیشنهاد جایگاه سطح یک شغل مورد نظر در جدول حق شغل توسط معاونت توسعه مدیریت و تصویب شورای توسعه مدیریت هریک از سطوح بعدی شغل مزبور، به ترتیب به طبقات بعدی جدول حق شغل تخصیص می یابد.

ماده ۴- نحوه محاسبه طبقه شغلی کارمندانی که بر اساس دستورالعمل موضوع بخشنامه شماره ۱/۱۴۵۹۳/۲۰۰ مورخ ۲۱/۲/۱۳۸۸ معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی در یکی از طبقات جدول حق شغل قرار گرفته اند به شرح زیر خواهد بود:

۱- اگر طبقه شغلی کارمند با اولین طبقه تعیین شده برای شغل یکی باشد براساس امتیازهای مکتسبه و رتبه تعیین شده برای آنها به طبقه ای که امتیاز آن را حسب تجربه، ارزشیابی، و آموزش مصرح در ماده ۲ کسب نماید ارتقاء می یابد.

۲- اگر طبقه شغلی کارمند پایین تر از اولین طبقه تعیین شده برای شغل باشد به اولین طبقه تعیین شده برای شغل تخصیص و حرکت را براساس تجربه امتیاز ارزشیابی و آموزش تا طبقه استحقاقی ادامه می دهد.

۳- اگر طبقه شغلی فعلی کارمند از اولین طبقه شغل بالاتر باشد، حرکت وی با توجه به تجربه و امتیاز ارزشیابی و آموزش مصرح در ماده ۲ تا حداکثر طبقه شغلی قابل ارتقاء است.

۴- اگر طبقه شغلی فعلی کارمند از آخرین طبقه شغلی بالاتر و یا با آخرین طبقه شغل یکی باشد، تا پایان خدمت در همان طبقه شغلی متوقف و ارتقاء طبقه برای وی منظور نخواهد شد و صرفاً حرکت در مسیر شغلی برای ارتقاء در رتبه ها را در صورت کسب شرایط ادامه خواهد داد.

ماده ۶- دستگاههای اجرایی موظفند به منظور ایجاد نظام ارتقاء و انتصاب مناسب، پست‌های سازمانی و مشاغل مرتبط با هر شغل براساس روندنما و دستورالعمل باز طراحی مشاغل اختصاصی تعیین و برای هریک از مشاغل شناسنامه شغلی تدوین نمایند. به گونه ای که سلسله مراتب ارتقاء در مشاغل در آن مشخص باشد. معاونت توسعه مدیریت نیز موظف است علاوه بر تدوین فرمت شناسنامه، شناسنامه شغلی مشاغل عمومی را تدوین و به دستگاه های اجرایی ابلاغ نماید.

ماده ۷- افرادی که در طول خدمت پس از سال ۱۳۸۷ موفق به اخذ مدرک تحصیلی جدید می گردند از تاریخ اخذ مدرک یک طبقه شغلی ارتقاء می یابند. ارتقاء طبقات بعدی آنها با رعایت شرایط مندرج در ماده ۲ خواهد بود.

ماده ۸- کارمندانی که پس از تاریخ ۱/۱/۱۳۸۸ و در چارچوب قانونی نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مشمول دریافت گروه استحقاقی می باشند با کسر تجربه مربوط از تاریخ اخذ آخرین گروه استحقاقی با مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر تا پایان سال ۱۳۸۳ (چهارسال) و با مدرک تحصیلی فوق دیپلم و پایین تر تا پایان سال ۱۳۹۴ (پنج سال برای یک بار به یک طبقه بالاتر ارتقاء می یابند. ارتقاء به طبقات بعدی با رعایت شرایط مندرج در ماده ۲ خواهد بود .

تبصره: پس از اجرای تکلیف ماده ۷۰ قانون مدیریت خدمات کشوری ارتقاء طبقه موضوع مواد ۷ و ۸ منوط به آن است که مستخدم مشمول بند ۴ ماده ۴ این دستورالعمل نباشد.

ماده ۹- تمامی مدیران حرفه ای مشمول این دستورالعمل در سه سطح، ذیل طبقه بندی می شوند:

سطح یک (مدیران ارشد): شامل مدیران عامل شرکت ها ، رؤسای سازمانها و مؤسسات دولتی وهمترازان

سطح دو (مدیران میانی): شامل مدیران کل و معاونین آنان و همترازان

سطح سه (مدیران پایه): شامل رؤسای ادارات، سرپرستان ، رؤسای گروه‌ها، معاونین آنها و همترازان

ماده ۱۰- دستگاه‌های اجرایی موظفند در انتخاب وانتصاب مدیران حرفه ای، ضمن رعایت سطوح و مسیر شغلی مندرج در شناسنامه شغلی، تمامی شرایط عمومی انتصاب مدیران حرفه‌ای مندرج در جدول زیر را بررسی و در صورت احراز شرایط و وجود پست بلاتصدی، نسبت به انتصاب کارمند، اقدام نمایند. شرایط عمومی انتصاب در پست مدیریت حرفه ای در سه سطح پایه، میانی و ارشد به شرح جدول زیر تعیین می گردد.

 

جدول شرایط عمومی انتصاب به پست مدیریت حرفه‌ای

سطوح مدیریت حرفه ای

مدرک تحصیلی    نوع استخدام   تجربه خدمت دولتی    تجربه در پست مدیریتی سطح قبلی سطح مدیریت پیش نیاز   -آزمون عمومی شایستگی مدیریت حرفه ای – ارزیابی عملکرد

مدیریت پایه

– حداقل لیسانس مرتبط با شغل – ‌یا حداقل لیسانس ‌مدیریت (تمامی گرایشها) -رسمی یا پیمانی – حداقل ۶ سال ____ ____ حداقل ۶۰ درصد امتیاز کل – کسب میانگین ۸۵ درصد ارزیابی عملکرد در سه سال قبل

مدیریت میانی

– حداقل‌فوق‌لیسانس مرتبط با شغل یا حداقل ‌فوق‌لیسانس ‌مدیریت (تمامی گرایشها) – رسمی یا پیمانی -حداقل ۹ سال – حداقل ۴ سال – سطح پایه ____ کسب میانگین ۸۵ درصد ارزیابی عملکرد در سه سال ماقبل

مدیریت ارشد

– حداقل فوق لیسانس مرتبط با شغل یاحداقل‌ فوق‌لیسانس‌ مدیریت (تمامی گرایشها) – رسمی یا پیمانی -حداقل ۱۳ سال – حداقل ۴ سال – سطح میانی ____ کسب میانگین ۸۵ درصد ارزیابی عملکرد در سه سال قبل

 

تبصره ۱: افرادی که قبل از این دستورالعمل در پستهای مدیریت حرفه ای یکی از سطوح فوق قرار گرفته اند از شرایط عمومی جدول فوق در همان سطح مستثنی خواهند بود.

تبصره ۲: داشتن گواهینامه عمومی شایستگی مدیریت حرفه‌ای برای مدیرانی که قبل از تصویب این دستورالعمل در پست های مدیریت حرفه‌ای منصوب شده اند ضرورتی ندارد.

تبصره ۳: دستگاه های اجرایی می توانند علاوه بر شرایط عمومی انتصاب در پست های مدیریت حرفه ای، شرایط تخصصی مدیریت حرفه‌ای را متناسب با ماهیت، مأموریت و ویژگیهای اختصاصی دستگاه، طراحی و پس از تصویب در شورای توسعه مدیریت، درانتصاب مدیران مورد عمل قرار دهند.

تبصره۴: دستگاههای اجرایی می‌توانند در صورت عدم امکان انتخاب مدیران حرفه‌ای از طریق ذکر شده، نسبت به برگزاری آزمون تخصصی اقدام نموده و فرد مورد نظر را انتخاب نمایند.چارچوب ونحوه برگزاری آزمون تخصصی، توسط معاونت توسعه مدیریت تهیه و ابلاغ خواهد شد.

تبصره۵: در صورت حذف پست سازمانی فعلی کارمند در اثر تغییر تشکیلاتی، برای انتصاب وی به پست بالاتر، رعایت شرایط، تجربه در پست فعلی و سطح مدیریت پیش نیاز الزامی نیست.

ماده ۱۱- به منظور تعیین میزان شایستگی عمومی مدیران حرفه ای، معاونت توسعه مدیریت موظف است حداکثر ظرف مدت سه ماه ضوابط و چارچوب مربوط به آزمون عمومی شایستگی مدیریت حرفه ای را تدوین و ابلاغ نماید.

ماده ۱۲- دستگاه های اجرایی موظفند جهت انتصاب در یک پست مدیریت حرفه‌ای، در صورت وجود افراد واجد شرایط ۳ نفر از داوطلبان پست مدیریت حرفه‌ای مزبور را که در بانک اطلاعات مدیران ثبت نام شده‌اند تعیین نموده و جهت انتخاب نهایی به مدیر منصوب کننده ،معرفی نمایند.چارچوب ،نحوه تشکیل و بهره‌برداری از بانک اطلاعات مدیران، توسط معاونت توسعه مدیریت تهیه وبه دستگاهها ابلاغ خواهد شد.

تبصره : دستگاههای اجرایی می‌توانند حسب نظر بالاترین مقام خود، حداکثر تا ۱۵% ازپست‌های مدیریت حرفه‌ای را با رعایت مفاد ماده ۸ این دستورالعمل (به استثناء رعایت سطح مدیریت پیش نیاز و سلسله مراتب مدیریتی) ، خارج از دستگاه اجرایی انتخاب و منصوب نمایند.

ماده ۱۳- دستگاه های اجرایی موظفند مدیران حرفه ای را پس از انتخاب به مدت چهار سال در پست مدیریتی منصوب نمایند.

ماده ۱۴- دستگاه های اجرایی می توانند دوره خدمت مدیران حرفه ای را بعد از چهار سال، در صورت کسب شرایط ذیل توسط مدیر،تمدید نمایند:

۱- کسب حداقل میانگین ۸۰ درصد ارزیابی عملکرد سالانه در طول تصدی پست مدیریت فعلی

۲- طی دوره های آموزشی تعیین شده برای پست فعلی

۳- پیشنهاد مدیر بلافصل و تأیید مقام مافوق وی

2 دیدگاه در “شرایط انتصاب پست سازمانی”

  1. با سلام. اینجانب پست کارشناس مسئول آزمایشگاه بیمارستان رو دارم. میخواستم بدونم این پست تحت چه شرایطی از من گرفته میشود و این که مدیر و رئیس بیمارستان میتونند این پست رو از من بگیرند و شرایط از دست دادن پست و یا این که کسی این پست رو بخواهد و درخواست بدهد این پست رو از من میگیرند که به او بدهند؟
    ممنون

    1. سلام
      طبق قرارداد شما اعمال می شود. از جمله موارد مهم در این تغییر پستها این است که نبایست حقوق شما کمتر شود

یک پیام بگذارید