بخشنامه

تغییر پست سازمانی -تغییر جایگاه شغلی و بخشنامه های مربوطه

۵/۵ - (۱۰ امتیاز)

بخشنامه به دستگاه های اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری(۲۱)
به منظور شفاف سازی و رفع ابهام راجع به حدود اختیار دستگاه های اجرایی در تغییر شغل و محل خدمت کارمندان در واحدهای سازمانی مختلف همان دستگاه و مستبط ازمفاد تبصره(۴) ماده (۴۵) قانون مدیریت خدمات کشوری ودادنامه های شماره (۱۲) مورخ ۲۵/۱/۱۳۸۱ و شماره (۴۲۷-۴۲۲) مورخ ۵/۱۰/۱۳۹۰ و شماره (۳۴۰) مورخ ۱۴/۵/۱۳۹۲ هیات عمومی دیوان عدالت اداری، مراتب ذیل ابلاغ می گردد:
۱- باتوجه به اینکه در ماده (۹) قانون رسیدگی به تخلفات اداری، تنزل مقام ( جایگاه سازمانی کارمند) و تغییر محل جغرافایی خدمت، در زمه مجازاتهای اداری پیش بینی شده و اعمال مجازاتهای مذکور از اختیارات هیات های رسیدگی به تخلفات اداری می باشد ، لذا تغییر شغل و پست سازمانی و نیز تغییر محل جغرافیایی خدمت کارمندان توسط دستگاه های اجرایی در مقام یا پست سازمانی امکان پذیر نیست، لیکن پیش بینی مجازاتهای مذکور در قانون رسیدگی به تخلفات اداری، نافی اختیارات مدیریت در تغییر پست سازمانی و تغییر محل خدمت کارمندان براساس مقتضیات اداری نخواهد بود .

 

ما آمادگی داریم تا برای کلیه پرونده های حقوقی و برای تمامی نقاط کشور پیگیری لازم را برای شما انجام دهیم و در احقاق حق شما، نهایت تلاش خود را خواهیم کرد.

……………………………………………………………………………
بیشتر بدانید : آنجه کارمندان باید در خصوص عیدی و پاداش بدانند
…………………………………………………………………………..
۲- در تغییر شغل و محل خدمت کارمندان که حسب نیاز و براساس مقتضیات اداری صورت میگیرد، امتیازات موضوع ماده ۶۶ قانون مدیریت خدمات کشوری که کارمند در طول خدمت بر مبنای تحصیلات، دوره های آموزشی، مهارت ، سنوات خدمت و تجربه با رعایت مقررات مربوط به دست آورده است و نیز فوق العاده ایثارگری که به سبب عوامل ایثارگری پرداخت می شود، نباید کاهش یابد. به عبارت دیگر تغییر شغل و محل خدمت کارمند نباید منجر به تنزل طبقه و رتبه شغلی وی شود لیکن در جریان اعمال اختیار فوق، تغییر ( افزایش یا کاهش) امتیازات شغل نظیر امتیاز شغل عناوین مدیریتی و سرپرستی موضوع تبصره(۲) ماده ۶۵ قانون وتغییر و میزان فوق العاده هایی که دلیل قرار گرفتن در موقعیت شغلی یا خدمت در مناطق مربوط به کارمند تعلق می گیرد ونیز تغییر فوق العاده هایی که به موجب ماده ۷۷ قانون مدیریت خدمات کشوری، اختیار تعیین میزان آنها تا سقف مقرر به عهده رییس دستگاه اجرایی یا مقامات و مدیران است ، مانعی ندارد .
……………………………………………………………………
بیشتر بدانید : آنجه کارمندان باید در خصوص اضافه کار بدانند
……………………………………………………………………

برای پیگیری مطالبات خود از کارفرما و یا در صورتی که جایگاه پست  شما از سوی کارفرما تنزل یافته و حقوق و دستمزد شما کاهش داده شده است می توانید با مشاوران حقوقی این موسسه در نزدیکی محل کار و یا منزل خود تماس بگیرید تا پیگیری امور شما توسط وکلای متخصص موسسه حق گرا در اسرع وقت صورت پذیرد


بیشتر بدانیم : انتخاب وکیل اداره کار

مجموعه دفتر وکالت حق گرا

پیشنهاد می گردد در صورتی که پرونده ای در دادگاه دارید  وشکایتی از کارفرمای خویش دارید قبل از هر کاری ضمن تماس با وکلای گروه حق گرا ،تمام مراحل را وکلای گروه حق گرا بسپارید تا در سریعترین زمان حکم را به شما تحویل دهند.

در تهران می توانید برای هر یک از امور حقوقی و یا ملکی ، ارث ، طلاق ، ارز دیجیتال و… به یکی از نزدیکترین  دفتر وکالت حقوقی حق گرا در شمال ، دفتر وکالت شرق و یا دفتر وکالت حقوقی شعبه غرب  تهران ، دفتر مرکز شهر حق گرا  مراجعه و پیگیری موضوع را به وکلای با تجربه ما بسپارید تا وکلای ما بتوانند در احقاق حق به شما کمک نمایند. ما آماده ایم در انواع پرونده های مربوطه به خانواده،ملکی، حقوقی، جزایی و…در کنار شما باشیم.

یک مطلب کلی قبل از مطالعه این بخش که باید همه بدونند ، اینه که مطالب توی اینترنت، خیلی بدرد توی دادگاه نمیخوره . این تجربه وکیله که هم زمان می تواند از یکی دفاع و یا بر علیه اون اقامه دعوا کنه و پیروز از دادگاه خارج بشه .

[WD_Button id=3120]


بیشتر بدانیم :   دفتر وکالت برای الزام به اعاده پست سازمانی    


فرق سمت و پست سازمانی چیست؟

سِمَت (به انگلیسی Post) در زبان فارسی معادل عنوان، مقام و منصب است و از این لحاظ با پست سازمانی تفاوتی ندارد. اما سمت و پست سازمانی متفاوت از شغل هستند. شغل به کاری گفته می‌شود که محدوده آن مشخص و تعریف شده است. اما هر پست و سمت سازمانی یک موقعیت کاری و شغلی در یک سازمان محسوب می‌شود. به عنوان مثال مدیریت یک شغل است، اما مدیر منابع انسانی یک سمت و مقام سازمانی است که تصدی آن توسط یک نفر انجام می‌شود.

 

ردیف سازمانی چیست؟

ردیف سازمانی، ردیف شغلی یا ردیف استخدامی به ردیف‌های طبقه‌بندی شغلی در یک چارت سازمانی گفته می‌شود. هر کدام از ردیف‌های شغلی در طبقه‌بندی مشاغل در یک سازمان، یک عنوان و تخصص شغلی بوده و محدود به یک نفر نیست. از این لحاظ ردیف شغلی مشابه مفهوم عنوان شغلی است و با پست سازمانی تفاوت دارد. مثلا کارمند منابع انسانی یک ردیف شغلی است اما کارشناس واحد منابع انسانی فراگستر یک پست و جایگاه سازمانی است.

ردیف‌های شغلی بر اساس شرایط و تخصص های شغلی تعیین می‌شوند. به عنوان مثال در سازمان آموزش و پرورش، بر اساس طرح طبقه بندی مشاغل معلمان کشور، معلمان به ردیف های زیر تقسیم می گردند: آموزگاران، دبیران راهنمایی یا سه ساله اول دبیرستان، دبیران سه ساله دوم دبیرستان، هنرآموزان، مربیان امور تربیتی، مشاوران آموزشی، مراقبان سلامت و مدیران اموزشی.

 

پست سازمانی ستاره دار (پست ستاره دار) چیست؟

در برخی از سازمان ها، درجه یا مراتب شغلی بر اساس مدرک تحصیلی، مهارت و تجربه افراد به آنها واگذار می‌شود و این عوامل مشخص می‌کند که هر فرد چه حقوق و مزایایی خواهد داشت. بنابراین حتی اگر این افراد به هر دلیلی از عنوان شغلی خود کناره‌گیری کنند یا بر کنار شوند، همچنان مزایای مربوط به درجه و رتبه سازمانی خود را دریافت می‌نمایند. اما در برخی از سازمان‌ها، این جایگاه سازمانی افراد است که نقش اساسی در تعیین حقوق و مزایای آنها دارد و میزان تجربه و تحصیلات آنها تاثیر کمتری دارد.

در سازمان‌های اخیر اگر فردی به دلیل بیماری و یا بر اساس تقاضای شخصی خود، درخواست تغییر شغل و یا تغییر محل کار دهد، ممکن است از نظر مالی ضرر زیادی کند. مثلاً مدیر یک واحد سازمانی را در نظر بگیرید که به دلیل شرایط جسمی خواهان یک پست سازمانی ساده تر است. اگر قرار باشد مزایا و حقوق وی باقی بماند باید مدیر یک واحد دیگر شده یا یک پست سازمانی بالاتر به او داده شود. در بسیاری از موارد چنین پستی برای این افراد وجود ندارد.

پست یا ردیف‌های ستاره دار موقت، راهکاری است که عموماً در سازمان‎‌های دولتی اجرا می‌شود تا مدیران و کارکنانی که برکنار می‌شوند بتوانند از مزایای پست سازمانی قبلی خود استفاده کنند. در این حالت اگر پست مناسب برای آنها وجود نداشته باشد، سازمان موظف است پستی موقت و متناسب با مدرک تحصیلی، تجربه و مهارت‌های آنها را به‌صورت ستاره‌دار ایجاد و تا زمان بازنشستگی این پست در اختیار آنها قرار بگیرد و در نهایت هم حذف گردد.

 

انواع پست سازمانی چگونه طبقه بندی می‌‌شوند؟

در بیشتر شرکت‌ها، انواع پست سازمانی به ۳ دسته کلی تقسیم می‌شوند که عبارتند از: سمت‌های ارشد مدیریتی، سمت‌های مدیریت میانی و سمت‌های عملیاتی.

سمت‌های ارشد مدیریتی

سمت‌های ارشد مدیریتی (Executive Management) شامل پست‌های سطح ارشد سازمان است و اغلب شامل یک مدیر ارشد اجرایی است که ریاست کل سازمان یا بخش بزرگی از آن را بر عهده دارد. چنین سمت‌هایی معمولاً به تجربه کاری گسترده همراه با تحصیلات، مهارت‌ها و گواهینامه‌های خاص نیاز دارند.

سمت‌های مدیریت میانی

این دسته مربوط به سمت‌های مدیریت میانی (Middle Management) در هر کسب و کار است که شامل مدیران میانی و سوپروازیرهای هر سازمان می‌شود. این متصدیان این سمت ها معمولاً توسط مدیران ارشد تعیین و هدایت می‌شوند.

سمت‌های عملیاتی

سمت‌های عملیاتی (Operational Roles) در سازمان، سمت‌هایی هستند که ممکن است مسئولیت‌های آن توسط یک یا چند متخصص بر عهده گرفته شوند. برای مثال یک شرکت می‌تواند تیمی از حسابداران یا دستیاران اداری داشته باشد.
انواع سمت‌های ارشد مدیریتی کدام است؟

برخی از مهم‌ترین سمت های ارشد مدیریتی در سازمان، عبارتند از:

مدیر ارشد اجرایی (CEO)
مدیر ارشد عملیات (COO)
مدیر ارشد مالی (CFO)

 

مدیر ارشد اجرایی (CEO)

مدیر ارشد اجرایی (مدیرعامل) که به انگلیسی CEO یا Chief Executive Officer خوانده می‌شود، یک ردیف سازمانی است که متصدی آن، مسئول اصلی اتخاذ تصمیمات کلان، جمع‌آوری منابع مورد نیاز شرکت و انجام بهینه‌سازی ها و تغییرات عملیاتی و ساختاری است و عملکرد وی مستقیماً بر رشد سازمان تأثیر می‌گذارد. در کسب و کارهای کوچکتر، متصدی این سمت معمولاً مالک کسب و کار است.

 

مدیر ارشد عملیات (COO)

مدیر ارشد عملیات (COO یا Chief Operational Officer) بر عملیات‌های جاری و روزانه سازمان نظارت دارد. در سازمان‌های کوچک‌تر، این سمت می‌تواند به مدیر کل واگذار شود. این نوع سمت های ارشد مدیریتی مسئول تضمین اجرای کامل فرآیندها و کارآمدی آنها هستند و اغلب بر واحدهای مختلف سازمان نظارت می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که کارکنان کار خود را به‌درستی و به موقع انجام می‌دهند.

مدیر ارشد مالی (CFO)

مدیر ارشد مالی که به انگلیسی CFO یا Chief Financial Officer خوانده می‌شود، مسئول حفظ نقدینگی و تضمین موفقیت مالی یک کسب و کار است. مدیران مالی معمولاً مسئول یافتن سرمایه‌گذاران و فرصت‌های تأمین مالی از خارج سازمان برای رشد کسب‌وکارشان هستند و هزینه‌ها و دارایی‌های شرکت را کنترل می‌کنند. بنابراین این افراد هم بر درآمدها و هم بر هزینه ها نظارت دارند.
انواع سمت‌های مدیریت میانی کدام است؟

سمت‌های مدیریت میانی نقش مهمی برای اجرای بهینه فرآیندهای سازمانی دارند. از این دسته می‌توان به مدیر بازاریابی، مدیر پروژه، مدیر مالی و مدیر منابع انسانی اشاره کرد.


رای دیوان عدالت اداری درباره تغییر پست سازمانی

با رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، منوط کردن تغییر پست سازمانی به همراه تغییر رشته شغلی به پایان دوره آزمایشی کارمندان رسمی – آزمایشی مغایر قانون تشخیص داده و ابطال آن انجام شد.

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، به دنبال شکایت از سازمان اداری و استخدامی کشور و درخواست ابطال نامه شماره ۵۷۹۹/۹۱/۲۲۲ مورخ ۱۳۹۱/۳/۱ رئیس امور نظام های جبران خدمت معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور مبنی بر عدم امکان تغییر پست سازمانی به همراه تغییر رشته شغلی کارمندان رسمی آزمایشی، در دستور کار هیات عمومی دیوان عدالت اداری قرار گرفت و در خصوص آن بحث و برسی شد و در نهایت این چنین به صدور رای مبادرت کرد:

مطابق تبصره ماده ۲۶ قانون استخدام کشوری اصلاحی ۱۳۵۰ مقرر شد، رؤسای ادارات و مقامات بالاتر در صورت اقتضا می‌توانند با تصویب وزیر یا رئیس مؤسسه دولتی مربوط مستخدم را با داشتن شرایط لازم در رسته دیگر به خدمت بگمارند.

بر اساس ماده ۵۳ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶ نیز مقرر شد، انتصاب و ارتقاء شغلی کارمندان باید با رعایت شرایط تحصیلی و تجربی لازم و پس از احراز شایستگی و عملکرد موفق در مشاغل قبلی آنان صورت گیرد. مطابق ماده ۵۷ این قانون نیز مقرر شد، دستورالعمل اجرایی این فصل و شرایط تخصصی و عمومی پست‌های مدیریت حرفه‌ای و نحوه ارتقاء مسیر شغلی با پیشنهاد سازمان به تصویب شورای عالی اداری می‌رسد.

همچنین براساس ماده ۷۰ قانون مذکور و تبصره یک آن مقرر شد، شرایط تصدی مشاغل اختصاصی دستگاه‌های اجرایی به تناسب وظایف پست‌های قابل تخصیص به هر شغل، از لحاظ معلومات، تحصیلات، تجربه، مهارت و دوره‌های آموزشی مورد نیاز و عوامل مؤثر دیگر با پیشنهاد دستگاه اجرایی و تأیید سازمان و تصویب شورای توسعه مدیریت تعیین می‌شود و در انتصاب افراد به مشاغل مذکور رعایت شرایط مصوب الزامی است و شرایط تصدی مشاغل عمومی که در بیش از یک دستگاه شاغل دارند به تناسب پست‌های قابل تخصیص به هر شغل توسط سازمان تهیه و پس از تصویب شورای توسعه مدیریت جهت اجرا به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ می‌شود.

طبق جزء بند (ب) ماده ۱۱۶ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶ ،هماهنگی در اظهارنظر و پاسخگویی به استعلامات و ابهامات اداری و استخدامی دستگاه‌های اجرایی در اجراء مفاد این قانون، از وظایف و اختیارات شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی است، که این امر در رأی شماره ۱۱۷۱ مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۱۷ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری نیز بدین نحو مورد تأیید قرار گرفته است.

نظر به اینکه مطابق بند ۴ جزء ب ماده ۱۱۶ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال ۱۳۸۶ هماهنگی در اظهارنظر و پاسخگویی به استعلامات و ابهامات اداری و استخدامی دستگاه‌های اجرایی در اجراء مفاد این قانون از وظایف و اختیارات شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی احصاء شده است، بنابراین غیر از این مرجع، مقام و مرجع دیگر صلاحیت اظهار نظر و پاسخگویی به استعلامات و ابهامات اداری و استخدامی دستگاه‌های اجرایی در مورد اجرای مفاد قانون مدیریت خدمات کشوری را ندارد و با توجه به مراتب نامه مذکور از حدود اختیارات مقام مذکور خارج و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می‌شود.

براساس رأی شماره ۱۲۶۴ و ۱۲۶۵ مورخ ۱۳۹۴/۱۱/۲۰ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری نیز بیان شده است، نظر به این که در ماده ۴۶ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال ۱۳۸۶ و تبصره ۲ ماده ۵۷ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۹ در خصوص تبدیل وضعیت استخدامی از پیمانی به رسمی وجود حداقل سابقه خدمت یا رضایت مدیر واحد محل خدمت مستخدم پیش بینی نشده است و تبصره ۳ ماده ۴۶ قانون مدیریت خدمات کشوری تصویب آیین نامه اجرایی این ماده به عهده هیئت وزیران محول شده است، بنابراین تصویب بخشنامه مورد اعتراض از حدود اختیارات معاونت وقت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور خارج بوده است.

در نهایت بنا به مراتب فوق، نامه شماره ۵۷۹۹/۹۱/۲۲۲ مورخ ۱۳۹۱/۳/۱ رئیس امور نظام‌های جبران خدمت معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور مغایر مفاد آرای شماره ۱۱۷ مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۱۷ و ۱۲۶۴ و ۱۲۶۵ مورخ ۱۳۹۴/۱۱/۲۰ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری و ماده ۵۳ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶ است و ابطال شد.


پیشنهاد می کنیم اگر با مشکل تغییر پست و تنرل مواجه هستید که با آن مخالف هستید از طریق وکیل کار آن را پیگیری نمایید . وکلای پایه یک دادگستری در گروه حق گرا آماده پیگیری احقاق حق شما هستند


رای دیوان عدالت اداری در مورد تغییر پست سازمانی بدون رضایت کارمند چیست؟

تغییر پست سازمانی بدون رضایت کارمند به عنوان یکی از دعاوی که منتهی به صدور آرای متعارض از شعب دیوان عدالت اداری شده است به هیات عمومی دیوان عدالت اداری به عنوان مرجع قانونی ایجاد وحدت رویه نیز ،راه پیدا کرده است. هیات عمومی دیوان عدالت اداری طی دادنامه شماره ۴۲۲-۴۲۷ مورخ ۱۳۹۰/۱۰/۵ چنین اشعار داشته است:
« اولاً: تعارض در مدلول آراء مندرج در گردش کار محرز است.
ثانیاً: به موجب ماده ۱۲ قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب سال ۱۳۷۲، مقامات مصرح در این ماده قانونی اختیار اعمال مجازاتهای مقرر در بندهای الف- ب- ج – د ماده ۹ قانون مذکور را دارند لکن اعمال سایر مجازاتهای مقرر در آن ماده از جمله تنزل مقام و گروه منحصراً در صلاحیت هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری قـرار دارد و آراء وحـدت رویـه هیـأت عمومـی دیوان عـدالت اداری بـه شماره دادنامـه‎های ۱۲-۲۵/۱/۱۳۸۸ و ۳۱-۳۰/۱/۱۳۸۸ نیز مؤید همین امر است. بنابراین تغییر پست ثابت سازمانی مستخدم بدون تنزل مقام یا گروه از اختیارات مدیریت دستگاه متبوع مستخدم می‎باشد. در نتیجه آرای شعبه چهاردهم دیوان عدالت اداری به شرح مندرج در گردش کار در حدی که متضمن معنی مذکور است صحیح و مطابق قانون تشخیص می‎شود. همچنین آرای شعب سیزدهم و هجدهم دیوان عدالت اداری به شرح مندرج در گردش کار که تغییر پست ثابت سازمانی منجر به تنزل مقام و یا گروه یا عناوین مشابه را ابطال کرده‎اند و علاوه بر آن، حکم بر پرداخت مابه‎التفاوت حقوق ثابت و فوق‎العاده‎های مشمول کسور بازنشستگی قبل از تغییر سمت را صادر کرده‎اند، صحیح و موافق قانون تشخیص داده می‎شود. این رأی به استناد بند ۲ ماده ۱۹ و ماده ۴۳ قانون دیوان عدالت اداری برای شعب دیوان و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازم الاتباع است.»

4 دیدگاه در “تغییر پست سازمانی -تغییر جایگاه شغلی و بخشنامه های مربوطه”

  1. محمد قهرمانی

    باسلام قهرمانی هستم

    1. عباس معصومی

      درود بر شما

  2. مصطفی

    باسلام و احترام اینجانب فرزند جانباز ۷۰ درصد و نزدیک به ۷ سال است که کارمند منابعزطبیعی کاشان هستم و قبلا برای برخی از ما فرزندان شاهد و جانباز پستهای ستاره دار اتخاذ کردند و پس از چند سال پستهای ما تغیر کرد مثلا من از خدماتی به تکنسین بیابانزادیی تغیر کرد ولی رئیس اداره شهرستان هنوز من را پیش خدمت و سرایدار قرار داده و حال که کتبی به اداره کل استان برای تغیر شغل درخواست دادم ایشان طی یک نامه کتبی گفتند که اگر وظایف خود ( نظافت اداره ) انجام ندهم پست سازمانی به پست قبلی برمیگردد و ما برای افزایش حقوق فقط به شما پست دادیم لط۴ا اینجانب را راهنمایی بفرمایید و مدرک من دیپلم طراحی صنعتی میباشد با تشکر

  3. حسن

    باسلام و خسته نباشید ، اینجانب به مدت ۱۵ سال رئیس امور اداری و مالی یک اداره بودم که در سال ۱۴۰۱ ستاد مرکزی با این توجیه که عامل ذیحساب در استانها می بایست رئیس امور مالی هم باشد به سازمان امور اداری و استخدامی پیشنهاد و با تایید سازمان مذکور نسبت به تعغیر چارت سازمانی اقدام و پست رئیس امور اداری و مالی به پست رئیس امور مالی و عامل ذیحساب تعغیر کرد و قسمت امور اداری نیز با کارشناس مسئول به حوزه مدیریت انتقال پیدا کرد ، که با این تعغیر وبا توجه به اینکه در چارت سازمانی پست همترازی وجود نداشت ، پست من تا سطح کارشناسی تنزل پیدا کرد و حقوق و مزایا من کم گردیده است خواهشمند است راهنمایی فرمایید ،۱- آیا اداره میتواند پست من را با توجه به اینکه چارت رو خودشون تعغیر داده اند تنزل دهند ( در صورتی که مدت ۱۵ سال در اختیار من بوده )؟ ۲ – آیا نمی شود و نمی بایست با این تعغیر پست رئیس امور اداری و مالی را برای من پست بانام بکنن؟

یک پیام بگذارید