قرارداد

تعلیق قرارداد پیمانکاری

Rate this post

قوانین مرتبط با تعلیق قرارداد پیمانکاری

 

بند الف ماده ۴۹ شرایط عمومی پیمان بیان می دارد، کارفرما می تواند در طول مدت قرارداد برای یک مرتبه قرارداد پیمانکاری را به مدت ۳ ماه معلق نماید. ابهامات زیادی در این خصوص وجود دارد و آن هم برای مثال این می باشد که اگر مدت قرارداد پیمانکاری کمتر از سه ماه باشد، کارفرما می تواند کل قرارداد پیمانکاری را معلق نماید؟! مطمئنا پاسخ این سوال مثبت نمی باشد اما چون در این خصوص در ماده مورد نظر پیش بینی صورت نگرفته است، نمی توان نظر قطعی در این خصوص داد. در مدت تعلیق قرارداد مطابق بند الف ماده ۴۹ شرایط عمومی پیمان، وظیفه نگهداری و حفاظت از کارگاه و تجهیزات بر عهده، پیمانکار می باشد. وکیل متخصص در قراردادهای پیمانکاری، ضرورت یک شرکت پیمانکاری است.

هزینه های بالاسری تعلیق

بند ب ماده ۴۹ شرایط عمومی پیمان در خصوص هزینه های بالاسری پیمانکار در طول مدت قرارداد می باشد. پرداخت هزینه های بالاسری مطابق توافق طرفین می باشد. اگر در قرارداد توافقی در این خصوص نشده باشد، پرداخت هزینه های بالاسری بر عهده کارفرما می باشد. محسابه هزینه بالاسری به این نحو می باشد که کارفرما موظف است ۱۰ درصد از کارکرد ماهانه پیمانکار را به عنوان هزینه بالاسری پرداخت نماید.

اگر قبل از شروع کار قرارداد تعلیق شود تکلیف چیست؟

ماده ۴۹ شرایط عمومی پیمان در این خصوص مقرر می دارد، ۸۰ درصد از ۱۰ درصد هزینه کارکرد فرضی که کارفرما در صورت شروع پروژه به پیمانکار پرداخت می کرده است را می بایست در این فرض پرداخت نماید. به عنوان مثال اکر کارکرد فرضی پیمانکار ماهانه ۲۰۰ میلیون باشد، ۱۰ درصد این مبلغ می شود ۲۰ میلیون تومان که کارفرما به عنوان هزینه بالاسری به پیمانکار پرداخت می نماید. اگر پروژه قبل از شروع تعلیق شود، کارفرما ۸۰ درصد از این ۲۰ میلیون را به عنوان هزینه بالاسری به پیمانکار پرداخت می نماید. تخصص وکلای ما اعتبار ما نزد شما کارفرمایان و پیمانکاران عزیز محسوب می شود.

تکلیف ماشین آلات در دوران تعلیق ماده ۴۹ شرایط عمومی پیمان چیست؟

بند ج ماده ۴۹ شرایط عمومی پیمان در خصوص ماشین آلات پیمانکار می باشد که در دوران تعلیق می بایست در کارگاه نگه داشته شود. اگر ماشین آلات در کارگاه نگهداری شود، هزینه آن بر عهده کارفرما می باشد و اگر پیمانگار قصد خارج کردن این ماشین آلات را داشته باشد، کارفرما نباید مخالفتی در این خصوص نماید.
تمدید مدت تعلیق

بند د ماده ۴۹ شرایط عمومی پیمان در خصوص تمدید مدت تعلیق قرارداد می باشد. تمدید مدت تعلیق قرارداد پیمانکاری برای یک دوره سه ماهه دیگر مجاز است البته به شرطی که این تعلیق مورد تایید پیمانکار قرار گیرد. اگر پیمانکار با تمدید تعلیق موافقت ننماید، قرارداد پیمانکاری به استناد ماده ۴۸ شرایط عمومی پیمان خاتمه داده می شود.
برطرف شدن عوامل موجب تعلیق قرارداد

ماده ۴۹ شرایط عمومی پیمان در این خصوص بیان می دارد، در صورتی که عوامل موجب تعلیق قرارداد پیمانکاری مرتفع شود، کارفرما بلافاصله این امر را به پیمانکار ابلاغ می نماید که برای ادامه کار آماده شود و کار را از سر گیرد. البته بدیهی است که این رفع موانع باید در مهلت سه ماهه اول باشد. وکیل متخصص پیمانکاری می تواند خیلی از این مشکلات و موانع را برای شما پیمانکاران و کارفرمایان عزیز مرتفع سازد.

وظایف کارفرما در دوران تعلیق

همینطور که اشاره شد، اولین وظیفه‌ کارفرما در این مورد اطلاع دادن زمان شروع تعلیق به پیمانکار است.

دومین وظیفه‌ کارفرما مربوط به هزینه‌های پرداختی به پیمانکار است که در این مورد بر اساس قانون، هزینه‌های بالاسری پیمانکار در دوران تعلیق به میزان معین شده در اسناد و مدارک پیمان توسط کارفرما به پیمانکار پرداخت می‌شود. اگر در این اسناد و مدارک، تعیین هزینه‌های مذکور به توافق طرفین در زمان ابلاغ تعلیغ موکول شده باشد، کارفرما باید در مورد میزان آن با پیمانکار توافق کند. اگر در این اسناد و مدارک هیچ گونه پیشبینی در مورد چنین هزینه‌هایی انجام نشده باشد، کارفرما ماهانه مبلغی معادل ده درصد متوسط کارکرد فرضی ماهانه را به پیمانکار می‌پردازد. هم‌چنین در قانون فرض تعلیق بخشی از کار( و نه تمام آن) نیز پیش‌بینی شده است که در این صورت، هزینه‌ پرداختی به میزان ده درصد از متوسط دریافت ماهانه‌ پیمانکار به تناسب همان بخش متوقف‌شده خواهد بود. مورد دیگری که در مورد هزینه‌های پرداختی در این قانون پیش‌بینی شده مربوط به امکان تعلیق کار قبل از آغاز عملیات است. در صورت چنین اتفاقی، مقرر شده که هشتاد درصد هزینه‌هایی که در حالت عادی در زمان تعلیق به پیمانکار پرداخت می‌شود، به او پرداخت شود.

مورد سوم از وظایف کارفرما مربوط به ماشین‌آلات لازم برای کار است. در این مورد، اگر پیمانکار بخواهد تعدادی از ماشین‌آلات را در زمان تعلیق از کارگاه خارج کند، در این مورد با کارفرما توافق می‌کند اما اجاره مربوط به توقف ماشین‌آلاتی که در کارگاه باقی می‌مانند بر اساس توافق طرفین توسط کارفرما به پیمانکار پرداخته می‌شود.

آخرین وظیفه‌ کارفرما نیز مربوط به برطرف شدن عوامل منجر به تعلیق است. زمانی که چنین عواملی برطرف شده و دیگر ادامه‌ تعلیق لازم نباشد، کارفرما باید مهلتی را برای آماده کردن کارگاه تعیین کرده و تاریخ شروع مجدد کار را به پیمانکار اطلاع دهد.

 

بیشتر بدانیم :  وکیل برای فسخ قرارداد و ابطال معامله  

یک پیام بگذارید