نحله و اجرت المثل

نحله و اجرت المثل برای زن

۵/۵ - (۹ امتیاز)

نحله به چه معناست و به چه کسانی تعلق می گیرد

نحله به کسر «ن» در معانی، هدیه، آیین، مذهب وعقیده آمده است. بعضی از فقها نحله را همان مهریه می دانند و با استناد به آیه چهارم سوره نساء «واتواالنساء صدفاتهن نحله» مهریه را به بخششی از سوی مرد برای زن می دانند.

ولی در حال حاضر، نحله در صورتی شرعا و قانونا به زوجه تعلق می گیرد که شرایط تعلق اجرت المثل ایام زوجیت فراهم نباشد. پس اول باید بدانیم اجرت المثل ایام زوجیت چیست که در صورت عدم تعلق آن، نوبت به نحله برسد.


بیشتر بدانیم : اجرت المثل ایام زوجیت


شرایط تعلق نحله

تعلق نحله مثل تعلق اجرت المثل مشروط به تقاضای مرد برای طلاق است و نیز تقاضای مرد نباید ناشی از تخلف زن از وظایف همسری یا سوءاخلاق و رفتار وی باشد. اگر به هر دلیل امکان تعیین اجرت المثل نباشد (مثل این که زن قصد تبرع و فعالیت رایگان داشته) نوبت به نحله می رسد و نسبت به تعیین آن اقدام می شود. بنابراین نمی توان هم اجرت المثل گرفت و هم درخواست پرداخت نحله کرد.

نحله، فرع بر اجره المثل است و در صورتی پرداخت و مورد حکم واقع می‌شود که اجره المثل اثبات نشود؛ مثلاً خانمی نتواند اثبات نماید که کارهای منزل به درخواست شوهر بوده و یا نتواند اثبات کند که تبرعی نبوده، در این صورت دادگاه خود مبلغی را به عنوان نحله تعیین می‌کند، گرچه ماهیت حقوقی آن بخشش می‌باشد و این بخشش باید با رضایت شوهر باشد در حالی‌که پرداخت نحله اجباری و از سوی دادگاه مورد حکم واقع می‌شود و این نام‌گذاری مورد انتقاد حقوقدانان بوده است. بنابراین پرداخت آن اجباری است و غیر قابل جمع با اجره المثل می‌باشد.

مبلغ نحله چقدر است؟

مشخصا باید گفت که میزانی که برای نحله تعیین می شود بسیار کمتر از اجرت المثل ایام زوجیت است. بنابراین در صورتی که عدم تمکین زن به اثبات نرسیده و درخواست طلاق از طرف مرد باشد؛ بهتر است که به جای آن برای مطالبه اجرت المثل اقدام شود.

زمان مطالبه اجرت و نحله

مطالبه حق الزحمه و نحله «پس از طلاق» پیش بینی شده بود، ولی از آن جا که این قاعده، علاوه بر این که مبنای صحیح حقوقی نداشت، مشکلاتی برای زن ایجاد می کرد و قابل انتقاد می نمود، برای حل مشکل، نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام استفسار شد و مجمع به موجب «قانون تفسیر تبصره های ۳ و ۶ قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق مصوب ۱۳۷۱»، مقرر کرد: منظور از کلمه پس از طلاق، در ابتدای تبصره ۶ قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق مصورب سال ۱۳۷۱ مجمع تشخیص مصلحت نظام، پس از احراز عدم امکان سازش توسط دادگاه است. بنابراین زوجه می تواند قبل از وقوع طلاق حق الزحمه کارهایی را که شرعا به عهده آن ها نبوده و به دستور شوهر و با قصد دریافت حق الزحمه انجام داده با تعیین مبلغی به عنوان نحله را از دادگاه بخواهد.

نحوه اقامه دعوی نحله

زوجه می تواند جدای از دادخواست صدور گواهی عدم امکان سازش که مقدمه ای بر طلاق است، دادخواست نحله و اجرت المثل را مستقلا تقدیم دادگاه کند. بنابراین نیازی نیست که پس از طلاق به این امر اقدام شود. قبل از طلاق هم مطالبه اجرت المثل و نحله امکان دارد، که در این زمینه استفساریه ای از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام به تاریخ ۲/۶/۱۳۷۳صادر شده است که این نظر را تایید می کند. بنابراین اگر زوجه قبل از اجرای صیغه طلاق، درخواست اینگونه موارد را داشته و آنها را مطالبه کند، اجرای صیغه طلاق و ثبت آن در دفتر موکل به پرداخت حقوق زن خواهد بود. این قانون تفسیری (ماده واحده فوق) در جهت حمایت ازحقوق زن صادر شده است.

بار اثبات برعهده کیست؟

اثبات دستور مرد به انجام کارهای خارج از وظیفه شرعی بر عهده زن است. اما اصل بر این است که کارهای خارج از وظیفه شرع بدون قصد تبرع بوده است بنابراین زن لازم نیست ثابت کند که در انجام قصد دریافت اجرت داشته است. با وجود این، برخی حقوقدانان گفته اند: چون در خانواده های ایرانی زن تبرعا و رایگان کارهای خانه را انجام می دهد، ظاهر و اوضاع و احوال این است که زن به صورت رایگان این وظایف را انجام داده است و اثبات خلاف آن بر عهده زن است.

بیشتر بدانیم :  عوامل موثر در تعیین اجرت المثل

آیا به زن ناشزه نحله تعلق می گیرد؟

به زنی که از شوهر خود تمکین نکند؛ زن ناشزه گفته می شود. به دلیل نشوز و عدم تمکین برخی از حقوق مالی زن از جمله نفقه و اجرت المثل ایام زوجیت از بین می رود. با این حال تحت شرایطی امکان دارد که نحله حتی با وجود نشوز به زن تعلق بگیرد.

بیشتر بدانیم : آموزش طلاق زن ناشزه

نحله در طلاق توافقی

زن تنها زمانی می تواند در طلاق توافقی مبلغی به عنوان نحله از شوهر خود دریافت کند که برسر این موضوع توافقی صورت گرفته باشد. این توافق امکان دارد در هنگام عقد نکاح یا در موقع جدایی انجام شود.

در صورتی که در خصوص مقدار و مبلغ اجرت المثل و سایر موارد امور خانواده نیاز به مشاوره دارید می توانید با مشاوران مربوطه در دفتر وکالت حق گرا  و با شماره تلفن ۰۹۱۹۹۰۷۵۹۶۶تماس بگیرید

مبلغ اجرت المثل زن در سال ۱۴۰۲

در بخش قبل ، در پاسخ به این سوال که اجرت المثل زن چیست ، به توصیف آن پرداختیم و شرایط دریافت آن را توضیح دادیم . اما سوالی که در این بخش ، مطرح می شود ، این است که مبلغ اجرت المثل زن در ایام زوجیت در سال ۱۴۰۲ چقدر است و اینکه اجرت المثل زن چگونه محاسبه می گردد ، در پاسخ به این سوال می بایست ، به نکات زیر توجه نمود :

 

اجرت المثل ایام زناشویی ، برای سال ۱۴۰۲ ، مبلغ و میزان ثابت و مشخصی ندارد ؛ به نحوی که برای همه خانم ها به صورت یکسان ، قابل تعیین باشد . بلکه ، اجرت المثل کارهای انجام شده ، در خصوص افراد مختلف ، متغیر است . به همین دلیل ، این دادگاه است که مبلغ و میزان اجرت المثل زن خانه دار را برای سال ۱۴۰۲ تعیین می کند و در قانون ، این مبلغ ، مشخص نشده است .

 

برای پاسخ به این سوال که میزان اجرت المثل زن خانه دار در سال ۱۴۰۲ چگونه محاسبه می گردد باید دانست که ، مرد با داشتن شرایطی که در بخش قبل بیان شد ، موظف است ، کلیه حقوق مالی زوجه ، از جمله اجرت المثل ایام زوجیت را بپردازد . در چنین شرایطی ، معمولا قاضی دادگاه ، قرار کارشناسی صادر کرده و این موضوع را به کارشناس رسمی دادگستری ارجاع می نماید .

 

کارشناس دادگاه نیز با توجه به ارزش کارهای انجام شده ، توسط زن ، مبلغی را به طور سالیانه ، تعیین کرده و آن مبلغ را در سال های زندگی مشترک ضرب می کند تا مبلغ اجرت المثل کامل زن مشخص شود . لازم به ذکر است که در تعیین مبلغ اجرت المثل ایام زناشویی ، در سال ۱۴۰۲​ ، شاغل بودن زن و میزان همکاری و همیاری وی با همسر در زندگی مشترک و انجام سایر اموری که جزء وظایف شرعی و قانونی زن نبوده اند ، نیز مد نظر قرار می گیرد .

چه شباهت ها و تفاوت هایی میان نحله و اجرت المثل وجود دارد؟

در بیان شباهت نحله و اجرت المثل می توان بیان داشت که هر دوی این واژگان، حقوق مالی هستند که به زوجه تعلق می‌گیرند.

و در بیان تفاوت آنها، دو دیدگاه متصور است:

اول اینکه در اجرت المثل زوجه برای کارهاییی که در طول زندگی مشترک به دستور شوهر خود و به قصد عدم تبرع (مجانی) انجام داده است، استحقاق دریافت مبلغی تحت عنوان اجرت المثل را دارا خواهد بود اما در صورتی که نتواند در دادگاه این موضوع را ثابت کند که این امور به دستور زوج بوده و یا قصد عدم تبرع نداشته است، دادگاه از باب بخشش، مبلغی را تحت عنوان نحله برای او در نظر خواهد گرفت.
دوم این که زوجه نمی‌تواند در طول زندگی مشترک از شوهر خود درخواست دریافت نحله کند، برخلاف اجرت المثل که زن می تواند مطالبه در حین زندگی مشترک آن را مطالبه کند.
برای تعیین میزان نحله پرداختی، نیاز به نظر کارشناس نیست و دادگاه راساً بر اساس سال‌های زندگی مشترک و زناشویی،کارهای انجام‌ شده توسط زن، تمکن مالی مرد و همچنین شغل زن و مرد، اقدام به تعیین مقدار نحله می‌نماید. در حالی که برای پرداخت اجرت المثل، نیاز به تعیین کارشناس از سوی دادگاه است.

شرایط دریافت نحله چه میباشد؟

طلاق باید درخواست زوجه نباشد:

ممکن است طلاق، به درخواست زوج یا زوجه و یا حتی به صورت توافقی مطرح گردد.در حالتی که زوجه، خواهان طلاق باشد، نحله به او تعلق نخواهد گرفت. همچنین در صورتی که زن و شوهر قصد داشته باشند که طبق توافق از یکدیگر جدا شوند، تعلق یا عدم تعلق نحله بنا بر توافق طرفین خواهد بود.

  • طلاق باید رخ دهد:
  • در طول زندگی مشترک و تا قبل از اقدام به ارائه دادخواست طلاق از جانب زوج، امکان مطالبه نحله ممکن نیست. البته علت طلاق در رابطه با تعلق نحله به زوجه، هیچ تاثیری ندارد.
  • نباید اجرت المثل به زن تعلق بگیرد:
  • نحله هم زمان با اجرت المثل قابل دریافت نیست، یعنی اگر اجرت المثل به هر دلیلی به زوجه تعلق بگیرد، دادگاه نمی تواند برای زن نحله تعیین نماید.
  • در تعیین نحله بر خلاف اجرت المثل نیازی به کارشناسی نیست:
  • مبلغ نحله را قاضی دادگاه با توجه به سنوات زندگی مشترک و فعالیت هایی که زن در طول زندگی انجام داده است و خصوصا تمکن و وسع مرد تعیین خواهد کرد.

مرجع صالح برای ارائه دادخواست مطالبه نحله و اجرت المثل

زوجه می‌تواند دادخواست دریافت نحله و یا اجرت المثل را به دادگاه محل زندگی مشترک ارائه دهد. پس از ارائه دادخواست، دادگاه زمانی را برای تشکیل جلسه تعیین کرده و طرفین را دعوت خواهد کرد. در صورتی که زن بتواند ثابت کند که همسرش، او را مجبور به انجام کارهایی کرده است که از وظایف شرعی او خارج بوده، مستحق دریافت نحله خواهد بود. همانگونه که ذکر شد ارائه دادخواست از طریق دفاتر خدمات قضایی و پس از ثبت نام در سامانه ثنا صورت خواهد پذیرفت.

نمونه دادخواست مطالبه نحله یا اجرت‌المثل:

ریاست محترم دادگاه خانواده
با سلام
اینجانب به موجب سند عقدنامه شماره …………درتاریخ…………به عقد دائم آقای…………….. درآمده ام و از زمان شروع زندگی مشترک به تاریخ……….. تا اکنون به دستور ایشان و بدون قصد تبرع، کلیه امور خانه‌داری اعم از آشپزی، نظافت و نگهداری و تربیت فرزندان را که به لحاظ شرعی و قانونی وظیفه اینجانب نبوده است، انجام داده‌ام؛ اما تاکنون هیچ‌گونه مزدی بابت انجام این امور دریافت نکرده‌ام. حال از دادگاه محترم تقاضا دارم که مستند به مواد ۳۳۶ قانون مدنی و ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده مبلغ نحله / اجرت‌المثل اینجانب تعیین و حکم به پرداخت آن توسط خوانده به‌علاوه جمیع هزینه‌های دادرسی صادر گردد.

 

6 دیدگاه در “نحله و اجرت المثل برای زن”

  1. سلام
    عدم تمکین همسرم رد شده.حدودشش ماهه که به زور، یارانه خودم و پسر دوسالمو میده . هرسری روی یارانه ما ۵۰هزارتومان اضافه هم برای من واریز میکنه.باتوجه به رد شدن تمکین اقاو ندادن نفقه حدود شش ماه ایا میتونم درخواست طلاق بدم؟ایا اون ۵۰ هزار تومان اضافه بعنوان نفقه محسوب میشه؟

    1. سلام در ابتدا باید دادخواست مطالبه نفقه معوقه بدهید و در صورت صدور حکم و نپرداختن به استناد آن می توانید دادخواست طلاق بدهید.

  2. سلام
    خسته نباشین میخواستم بدونم همسرم برای اجرت المثل ایام زوجیت اقدام کردند اما هیچ کدام برای طلاق اقدام نکردیم و دادگاه بنده را به پنجاه میلیون تومان و هزینه وکیل محکوم کرده آیا واقعا میتواند این کار را بکند؟

  3. سلام وقت بخیر
    اگر مردی فقط یک خونه ۹۰ متری داشته باشه که توش داره با پسرش زندگی میکنه، اون خونه رو میشه برای گرفتن مهریه یا اجرت المثل اقدام کرد؟ یعنی اجرت المثل رو براش قسطی نمیکنن چون یه خونه داره که توش نشسته؟ چون شنیدم میگن اگر مال داشته باشی اجرت المثل رو باید کامل بدی و قسطی نمیشه. اخه یه خونه که سرپناهشه که نمیتونه بفروشه کجا اواره بشه؟؟

    1. سلام
      یک خانه متعارف و در حد شان مرد از مستثنیات همه دیون است فرقی نمیکند مهریه باشد چک باشد و یا اجرت المثل

یک پیام بگذارید