جعل سند

مراحل شکایت کیفری جعل

۵/۵ - (۶ امتیاز)

مراحل پیگیری برای جعل و شکایت از جاعل

-در صورتیکه قصد شکایت کیفری از فردی به دلیل جعل سند را داشته باشید میتوانید مراحل زیر را برای شکایت از جاعل انجام دهید.
-شما نیاز به وقت مشاوره حضوری با وکیل متخصص در امور کیفری دارید (برای دریافت وقت با دفتر موسسه حقوقی حق گرا تماس حاصل فرمائید.)
-پس از گرفتن وقت حضوری با وکیل، جزئیات پرونده را برای وکیل شرح داده و چنانچه مدارکی برای اثبات ادعای خود و یا دفاع از خود دارید به وکیل تحویل داده و وکالتنامه وکیل را امضاء می کنید.
-در این مرحله وکیل مراحل قانونی اثبات جرم جعل و یا دفاع از متهم را پیگیری می کند.
مدارک لازم برای شکایت از جاعل
۱-مدارک شناسایی از قبیل شناسنامه و کارت ملی.
۲-ارائه سند و یا مدرکی و یا نوشته ای که جعل شده است.
————————–

[WD_Button id=3114]

 طریقه شکوائیه و هزینه های قانونی آن

الف)اعلام شکایت:برای اعلام شکایت حتی مکتوب کردن آن نیاز نیست هر چند در رویه عملی یک فرم از پیش طراحی شده برای پیگیری شکایت جعل تحویل شاکی داده می شود و ایشان بر روی آن شکایت خود را توضیح می دهد. در این خصوص ماده ۶۹ مقرر می دارد:«دادستان مکلف است شکایت کتبی و شفاهی را همه وقت قبول کند. شکایت شفاهی در صورت مجلس قید و به امضاء یا اثر انگشت شاکی می رسد. هر گاه شاکی سواد نداشته باشد،  مراتب در صورت مجلس قید و انطباق شکایت با مندرجات صورت مجلس تصدیق می شود.» و حتی وجود ایام تعطیل یا شب بودن مانع طرح شکایت نیست.

ب)هزینه های قانونی شکوائیه: مطابق بند های ۴ و ۱۷ ماده ۳قانون وصول برخی از درآمدهای  دولت و مصرف آن در موارد معین شاکی باید از بابت شکایت خود و تصدیق اوراق پیوستی شکوائیه، هزینه پرداخت نماید که به صورت الحاق تمبر « ۵٠،٠٠٠ریال» و «۵٠٠٠ ریال» می باشد که با مراجعه به واحد تمبر دادسرای صالحه این هزینه را پرداخت می کند.

ج) شاکی و مشتکی عنه: ماده ۱٠ قانون آیین دادرسی کیفری در تعریف شاکی مقرر می دارد:«بزه دیده» شخصی است که اژ وقوع جرم متحمل ضرر و زیان می گردد و چنانچه تعقیب مرتکب را درخواست کند،«شاکی» و هر گاه جبران ضرر و زیان وارده را مطالبه کند،«مدعی خصوصی» نامیده می شود و در مقابل کسی که عنوان مجرمانه به وی نسبت داده شده است تا زمانی که قرار مجرمیت علیه وی صادر نگردیده «متهم» درست می باشد و پس از صدور قرار مجرمیت «مجرم» خواهد بود که پس از صدور حکم محکومیت از وی به عنوان «محکوم علیه» یاد می شود.

د) تقاضا و اسناد و مدارک لازم: شاکی یا دادستان باید تعقیب و رسیدگی و جلب به دادرسی متهم یا مشتکی عنه را به دلیل ارتکاب جرم از مرجع قضائی تقاضا نماید و ادله و مدارک خود را پیوست شکوائیه کند.

[WD_Button id=3120]

شکایت از جاعل در سند عادی

شاکی………. به نشانی…………………………

مشتکی عنه………. به نشانی………………………

تاریخ وقوع جرم……… محل وقوع جرم……………

شکوائیه جعل / و استفاده از سند مجعول

شاکی……….. به نشانی…………………………… مشتکی عنه……… به نشانی………………………. تاریخ وقوع جرم……… محل وقوع جرم……………

موضوع: جعل/ و استفاده از سند مجعول

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان….

با سلام احتراماً به استحضار می رساند:

با تقدیم تصویر مصدق سند…./ نوشته ی غیر رسمی……  که به وسیلهٔ آقای/آقایان_خانم/خانم ها…..  ارائه گردیده است  ملاحظه  می فرمایید  که در سند/نوشته مذکور جعل صورت گرفته  است؛ فلذا با عنایت به مراتب مذکور و عندالاقتضاء جلب نظر کارشناس رسمی  خط و امضاء و تحقیق مقتضی تعقیب و مجازات نامبرده/نامبردگان به اتهام جعل/و استفاده  از سند مجعول به استناد ماده ۵۳۶ قانون  مجازات اسلامی مورد استدعاست.

باتشکر و سپاس فراوان امضاء و تاریخ

مجموعه دفتر وکالت حق گرا

پیشنهاد می گردد به منظور رسیدگی و احقاق حقوق ضایع شده در اثر جعل، شکایت از جاعل  و پیگیری حقوقی مسائل آن و کاهش زمان مراحل رسیدگی به دفاتر حق گرا مراجعه و یا با شماره تلفن های دفتر تماس بگیرید


پرسیده شده

باسلام
پشت سفته توسط متعهد سفته امضا گردیده که به چه دلیلی سفته داده است ولی در دادگاه ادعا نمود که امضا او جعل شده است و امضا او نیست و بطور صریح اتهام جعل بمن وارد نمود،آیا بعد از نظر کارشناس خط وامضا ثابت گردید امضا جعلی نیست، میتوان به دلیل اتهام جعل شکایت نمایم و اعاده حیثیت نمایم.با تشکر فراوان و آرزوی موفقیت روزافزون برای شما

پاسخ :

بله در صورتیکه جعل اثبات نشود میتوان شکایت کیفری اعاده حیثیت نمود.

جعل امضا توسط فرد چگونه اثبات میشود؟
در صورتیکه شکایت کیفری جعل امضا در دادسرا مطرح کرده باشید چک برای کارشناسی به کارشناسان خط نگاری ارجاع خواهد شد و جعلی بودن آن مشخص خواهد شد.
تشخیص فرد امضا کننده سند جعلی توسط کارشناس امکان پذیر است؟
مشتکی عنه میتواند هر گونه اتهام را انکار کند لذا اثبات ادعا در خصوص جعل با شاکی میباشد و فرد شاکی باید اثبات کند که ایشان جعل امضا کرده اند لذا کارشناس قادر به مشخص کردن جاعل نمیباشد.
ادعای جعلی بودن قرارداد با یک برگ کپی امکان پذیر است؟
در صورتیکه فقط کپی قرارداد در اختیار باشد و اصل آن نباشد جعل اثبات نخواهد شد.
آیا در صورتیکه سندی جعل و سپس از آن استفاده شود یک مجازات در نظر گرفته میشود؟
خیر مرتکب هم به مجازات جعل و هم به مجازات استفاده از سند مجعول محکوم خواهد شد.
برای تنظیم شکایت کیفری جعل به کدام دادگاه باید مراجعه کرد؟
باید به دادسرای محلی مراجعه کرد که جعل در آن حوزه انجام شده است.
آیا یکی از ورثه میتواند وصیت نامه مربوط به پدر متوفی را جعل کند؟
بله در صورتیکه وصیت نامه به صورت رسمی تنظیم نشده باشد امکان جعل آن توسط یکی از ورثه وجود خواهد داشت.
آیا جعل در اسناد گواهی تحصیلی دانشگاه آزاد، جعل در سند رسمی محسوب میشود؟
جعل مدارک اشتغال به تحصیل یا فارغ التحصیلی، تائیدیه، ریز نمرات تحصیلی دانشگاه و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی داخل یا خارج از کشور و ارزش نامه های تحصیلی خارجی جعل محسوب نخواهد شد.
اگر چکی که در حواله کرد سه نفر صادر شده است عبارت حواله کرد خط بخورد و وصول شود جعل میباشد؟
اگر حواله کرد چک خط خورده باشد فرد دارنده نمی توانسته به تنهایی وجه چک را از بانک دریافت کند،بنابراین با انجام عمل جعل سوء نیت وی محرز بوده و قابل تعقییب کیفری است.

مراحل شکایت کیفری جعل توسط وکیل

در صورتیکه قصد شکایت کیفری از فردی به دلیل جعل را داشته باشید میتوانید مراحل زیر را انجام دهید.
شما نیاز به وقت مشاوره حضوری با وکیل متخصص در امور کیفری دارید (برای دریافت وقت با دفتر تماس حاصل فرمائید.)
پس از گرفتن وقت حضوری با وکیل، جزئیات پرونده را برای وکیل شرح داده و چنانچه مدارکی برای اثبات ادعای خود و یا دفاع از خود دارید به وکیل تحویل داده و وکالتنامه وکیل را امضاء می کنید.
در این مرحله وکیل مراحل قانونی اثبات جرم جعل و یا دفاع از متهم را پیگیری می کند. همکاران ما در دفتر وکالت حق گرا منتظر شما هستند تا پیگیری پرونده شما را بعهده بگیرند

 

3 دیدگاه در “مراحل شکایت کیفری جعل”

  1. ناشناس

    سلام
    متاسفانه پدرم با جعل امضای من وام بانکی سنگین گرفته.سال ۹۵ بخاطر بی اطلاعی اینجانب از این کار پدرم و عدم پرداخت بدهی به بانک به مدت ۱۳ روز در زندان بودم.
    حالا میخوام بدونم میتونم بابت جعل امضا از ایشون شکایت کنم؟
    البته امضاها کاملا متفاوت و یکی نبودنشون واضح ه.

    1. عباس معصومی

      سلام،
      بله می توانید شکایت نمایید.

  2. بلال شکوری

    سلام قولنامه که شاهد ندارددرقانون قابل قبول هست

یک پیام بگذارید