جرائم پزشکی

شکایت از بیمارستان

۵/۵ - (۲ امتیاز)

شکایات رایج بیماران از بیمارستان

یکی از بهترین راه ها برای بهبود خدمات و کاهش شکایت از بیمارستان خصوصی و دولتی، این است که پرسنل بیمارستان به کاستی ها و شکست های دیگران نگاه کنند و با بهبود خدمات خود، به یک الگو در این صنعت تبدیل شوند.
بیشتر بدانیم :

شکایت از پزشک چگونه است؟
شکایت از کادر پرستاری چگونه است ؟

شما، به عنوان یک پرسنل یا دکتر در بیمارستان، به شدت خود را متمایز خواهید کرد و از برخی از رایج ترین شکایات مشتریان دور خواهید ماند. در غیر این صورت با آن ها رو به رو می شوید و شکایت از بیمارستان خصوصی و دولتی شما برای مردم امری امکان پذیر خواهد شد.

مجموعه دفتر وکالت حق گرا

پیشنهاد می گردد در صورتی که پرونده ای در خصوص شکایت از بیمارستان در دادگاه دارید، می توانید با تماس با دفاتر گروه حق گرا کار را به وکلای پایه یک دادگستری حق گرا بسپارید کارشناسان این گروه پیگیری قضایی کارهای شما را در دادگاه و سایر مراکز عهده دار خواهند شد و از حقوق شما دفاع خواهند نمود.

در تهران نیز می توانید به یکی از نزدیکترین  دفتر وکالت حقوقی حق گرا در شمال ، دفتر وکالت شرق و یا دفتر وکالت حقوقی شعبه غرب  تهران ، دفتر مرکز شهر حق گرا  ، پیگیری موضوع را به وکلای با تجربه ما بسپارید تا وکلای ما بتوانند در احقاق حق به شما کمک نمایند. ما آماده ایم در انواع پرونده های مربوطه به خانواده،ملکی ، حقوقی ، جزایی و…در کنار شما باشیم

 

بعضی از مواردی که منجر به شکایت از بیمارستان خصوصی و دولتی می شود، عبارت‌اند از:

مشکلات برنامه ریزی

هر سازمان مراقبت های بهداشتی نیاز به گرفتن و مدیریت قرار ملاقات دارد، اما این روند برای بیمارانی که فقط می خواهند در اسرع وقت درمان شوند، می تواند دشوار، گیج کننده یا استرس زا باشد.

آن ها ممکن است مجبور باشند مدت زمان طولانی را با تلفن منتظر بمانند، یا ممکن است نتوانند قبل از اینکه هزینه کنسلی از آن ها دریافت شود، قراری را لغو کنند.

اینجاست که نرم‌ افزار جدیدی و سایت های رزرو آنلاین نوبت بیمار، تغییرات بزرگی ایجاد می کنند. به لطف تنظیمات قرار آنلاین و رابط‌های کاربری بصری، بیماران می‌ توانند به راحتی قرار ملاقات‌ های خود را برنامه‌ریزی کنند، تغییر دهند یا لغو کنند و زمانی که یک قرار در راه است، یادآوری دریافت کنند.

اختلاف نظر با کارکنان بیماران

همچنین اغلب مواردی که به شکایت از بیمارستان خصوصی و دولتی می انجامد، اختلاف نظر در مراحل مختلف فرایند با کارکنان بیمارستان است. اگر آن ها در بخش پذیرش یک مسئول بی ادب یا بی حوصله داشته باشند، ممکن است کل عملکرد آن ها تغییر رنگ دهد.

همه ما به عنوان یک بیمار، یا فردی که بیماری را همراهی می کند، اگر هنگام انجام مراحلی مانند پرداخت صورت‌حساب خود، کمک کافی دریافت نکنیم، ممکن است هرگز به آن بیمارستان برنگردیم و یا بحث‌های لفظی با پرسنل داشته باشیم.

مهم است که به همه کارکنان خود، در مورد اهمیت تعامل مثبت با بیمار، از ابتدا ورود تا انتهای ترخیص، صحبت کرده و موارد لازم را به آنها آموزش دهید.

احساس بی اهمیتی به حال بیمار از طرف دکتر یا پرستار

یکی دیگر از دلایل شکایت از بیمارستان خصوصی و دولتی زمانی است که بیمار احساس کند شنیده نمی شود.

این مورد نیز دلایل مختلفی دارد. یا به این دلیل است که علائم بیماری اش، به اندازه کافی مورد توجه قرار نمی گیرد. یا به دلیل اینکه راه حل های شخصی سازی شده کافی برای او وجود ندارد، تجربه بدی را تجربه خواهد داشت.

شاید به عنوان یکی از پرسنل بیمارستان، تشخیص اینکه آیا به اندازه کافی به بیماران خود گوش می دهید یا نه، دشوار است، بنابراین استفاده از مواردی مانند فرم های نظرسنجی بیماران به صورت استاندارد شده را به عنوان امری برای «جلب رضایت خریداران مخفی» در نظر بگیرید که می توانند اطلاعات بیشتری در مورد عملکرد شما، ارائه دهند.

عدم دریافت وقت کافی با پزشک

بیشتر مردم می‌خواهند تا حد امکان زمان بیشتری را با پزشک بگذرانند و در مورد شرایطی که با آن مواجه هستند بیشتر بیاموزند و تا حد امکان به آن ها اطمینان یا آموزش داده شود.

اما اکثر بیمارستان ها می خواهند بیماران را در مدت زمان کمی ببینند که منجر به اختلاف می شود. مهم است که در اینجا تعادلی پیدا شود.

صرف وقت کافی برای صحبت با بیماران میزان شکایت از بیمارستان خصوصی و دولتی را کاهش می دهد.

انتظار خیلی طولانی بیماران

اغلب افراد هنگام شکایت از بیمارستان خصوصی و دولتی، از بلاتکلیفی طولانی مدت در اتاق های انتظار برای قرار ملاقات های برنامه ریزی شده خود، به دلیل پشتیبانی ضعیفی که در بیمارستان ها اتفاق می افتد، شکایت دارند.

متاسفانه، برای بیمارستان‌ های شلوغ، راه‌ های زیادی برای حل این مشکل وجود ندارد. با این حال، می توانید با ارائه سرگرمی و شفافیت (از جمله زمان انتظار تخمینی) برای بیماران منتظر خود، انتظار را قابل تحمل تر کنید.

سردرگمی با بیمه و صورت‌حساب

بیمه درمانی بسیار پیچیده است و قبوض پزشکی نیز می تواند گیج کننده باشد. پس از دریافت درمان، اگر بیمار در مورد بدهی خود یا آنچه بیمه او قادر به پرداخت آن است گیج شود، ممکن است نخواهند برای ویزیت مجدد مراجعه کنند.

بهترین کاری که هر بیمارستان می تواند انجام دهید این است که فرایند صورت‌حساب و بیمه خود را تا حد امکان ساده و صریح توضیح دهد.

این مورد مهم است که بیمار قبل از ورود و بستری در بیمارستان، بداند که آیا بیمه‌ ای که او را تحت پوشش دارد، با بیمارستان مورد نظر، همکاری می کند یا خیر. در صورت نبود این همکاری، هزینه درمان فرد تا چه میزان خواهد بود. توجه به اموری از این دست در کاهش شکایت از بیمارستان خصوصی و دولتی بسیار مؤثر است.

در نهایت رسیدگی فعالانه به این شکایات بیماران در هر بیمارستان، مستلزم زمان مناسب است. البته برخی از آموزش‌های اضافی، تعهد مجدد به رضایت بیمار و تعداد انگشت شماری از ابزارهای مفید، در کاهش شکایت از بیمارستان خصوصی و دولتی کمک کننده هستند.
بیمارستان

شکایت از بیمارستان خصوصی و دولتی چگونه است؟

اگر در وضعیتی قرار گرفته اید که لازم است شکایت از بیمارستان خصوصی و دولتی را در پیش بگیرید، حتما با یک فرد متخصص در این امر مشورت کنید.

لازم است که بدانید شکایت از بیمارستان و کادر پزشکی به چهار روش امکان پذیر است.

شکایت به دادگاه عمومی

تمامی موارد ذکر شده به عنوان جرایم در قوانین مدنی کشور، از جمله اعمال قابل پیگیری هستند و می توان آن ها را در دادگاه عمومی مورد توجه قرار داد.

البته از آن جایی که امور مربوط به مسائل بهداشتی، نیازمند اطلاعاتی دست اول و تخصصی هستند، این مهم برای بررسی به دادسرای جرایم پزشکی ارجاع داده می شود.

شکایت به دادسرای جرایم پزشکی

شعبه اصلی این دادسرا در تهران واقع شده و یکی از مهم‌ترین مکان ها برای طرح شکایت از بیمارستان خصوصی و دولتی است.

در صورتی که جرم به وقوع پیوسته قابل پیگیری و اثبات است (به این منظور که صرفا مربوط به احساسات فردی نمی شود) با ارائه دادخواست و مدارک لازم به این محل، می توان شکایت از بیمارستان و کادر پزشکی را شروع کرد.

در این وضعیت، پس از بررسی کارشناسان، پرونده برای اعمال قانون به دادگاه ارجاع می شود. قاضی پس از مطالعه پرونده، دو راه پیش رو دارد:

کادر پزشکی و بیمارستان مقصر امر هستند. در این وضعیت حتما با آن ها برخورد شده و طبق قوانین، احکام مربوطه را دریافت خواهند کرد. این احکام از جریمه مالی گرفته تا لغو حکم پزشکی معنا شده اند.
کادر بیمارستان قصوری نداشته اند. در این صورت پرونده خاتمه یافته و قرار منع تعقیب صادر می شود.

شکایت از طریق شورای حل اختلاف در بخش امور بهداشت

در شورای حل اختلاف نیز، بخش رسیدگی به امور پزشکی آماده ثبت شکایت از بیمارستان خصوصی و دولتی است. این شورا از کارشناسان رشته پزشکی تشکیل شده و همه اعضا از طرف سازمان نظام پزشکی تایید می شوند.

این نکته را به یاد داشته باشید که اکثر پرونده های ارجاع شده به این شورا، مربوط به مبالغ دیه و مبالغ مطالبه شده هستند که تا سقف ۵ میلیون تومان در نظر گرفته می شوند.

شورای حل اختلاف برای بررسی شکایت از بیمارستان خصوصی و دولتی در دو حالت وارد عمل خواهد شد. در گام اول وظیفه رسیدگی به اختلافات میان اعضای جامعه پزشکی (پرستاران و دکترها با هم) و در گام بعد رسیدگی به شکایت این افراد با دیگران (بیماران یا خانواده آن ها که به صورت افراد حقیقی و حقوقی شناخته می شوند) را بر عهده دارد.

گزارش تخلفات مربوط کادر پزشکی به وزارت بهداشت

یکی دیگر از راه های شکایت از بیمارستان خصوصی و دولتی، گزارش تخلف آن ها به وزارت بهداشت است. این مسئله با استفاده از دو شماره ۱۵۹۰ و ۱۶۹۰ امکان پذیر است.

مرور برخی قوانین مربوط به جرایم نظام پزشکی و دارویی

برای اینکه بدانید طرح شکایت از بیمارستان خصوصی و دولتی را چگونه تنظیم کنید، باید با متن قانون آشنا باشید.

در صورتی که برخی مواد و تبصره ها برای شما گیج کننده هستند، حتما با یک وکیل برای شکایت از بیمارستان خصوصی و دولتی صحبت کرده و یا از افراد متبحر، مشورت بگیرید.

در این بخش، برای آشنایی بیشتر شما، تعدادی از موارد ذکر شده در متن قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی را مرور می کنیم.

‌ماده ۱: ایجاد هر نوع مؤسسه پزشکی نظیر بیمارستان، زایشگاه، تیمارستان، آسایشگاه، آزمایشگاه، پلی‌کلینیک، مؤسسات فیزیوتراپی، و‌الکتروفیزیوتراپی، هیدروتراپی، لابراتوار، کارخانه‌های داروسازی، داروخانه، درمانگاه، بخش تزریقات و پانسمان، به هر نام و عنوان باید با اجازه وزارت بهداشت و اخذ پروانه مخصوص باشد متصدیان مؤسسات مزبور ملزم به رعایت مقررات فنی مذکور در آیین‌نامه‌های مربوط می‌باشند.

‌ماده ۳: هر کس بدون داشتن پروانه رسمی پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، یا آشنایی به فنون مزبور اشتغال ورزد و یا بدون اخذ پروانه از وزارت بهداشت اقدام به تأسیس یکی از مؤسسات پزشکی مصرح در ماده یک نماید و یا پروانه خود را به دیگری واگذار نموده و یا پروانه دیگری را مورد‌ استفاده قرار دهد بلافاصله محل کار او از طرف وزارت بهداشت تعطیل و به حبس تادیبی از شش ماه تا دو سال و پرداخت غرامت محکوم خواهد شد.

ماده ۵: هیچ یک از مؤسسات پزشکی و دارویی و صاحبان فنون پزشکی و داروسازی و سایر مؤسسات مصرح در ماده اول این قانون، حق انتشار آگهی تبلیغاتی که موجب گمراهی بیماران یا مراجعین به آنها باشد و یا به تشخیص وزارت بهداری بر خلاف اصول فنی و شئون پزشکی یا عفت عمومی باشد، ندارند. استفاده از عناوین مجعول و خلاف حقیقت روی تابلو و سرنسخه و یا طرق دیگر و دادن وعده‌های فریبنده ندارند و همچنین دخل و تصرف و یا تغییر در نسخه پزشکی به هر صورت که باشد بدون اجازه خود پزشک از طرف داروساز ممنوع می‌باشد. متخلفین برای بار اول و دوم به پرداخت جزای نقدی و یا به حبس تأدیبی از یک ماه تا چهار ماه و یا به هر دو مجازات محکوم خواهند شد.

 

مراحل و نحوه شکایت از بیمارستان دولتی و خصوصی

مراحل و نحوه شکایت از بیمارستان دولتی و خصوصی، می تواند با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی و ثبت شکواییه، جهت ارجاع پرونده به شورای حل اختلاف در بخش امور بهداشت یا دادسرای جرایم پزشکی یا دادگاه عمومی، صورت گیرد یا فرد، اقدام به اعلام گزارش تخلفات مربوط کادر پزشکی، به وزارت بهداشت، نماید.

مراحل و نحوه شکایت از بیمارستان با اعلام گزارش تخلفات مربوط کادر پزشکی، به وزارت بهداشت، صرفا از طریق تلفنی و پیامکی ممکن و میسر می باشد که در تیتر بعدی، تحت عنوان شماره تلفن شکایت از بیمارستان، شماره تلفن های مربوط به ثبت گزارش، ذکر خواهد شد.

مراحل و نحوه شکایت از بیمارستان دولتی و خصوصی، برای ارجاع شکایت به دادگاه عمومی، شورای حل اختلاف در بخش امور بهداشت یا دادسرای جرایم پزشکی، بدین صورت می باشد که فرد باید، متن شکواییه خود را تنظیم کرده و با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، نسبت به ثبت و ارسال آن به مرجع صالح، اقدام نماید.

از آنجا که این امر، نیازمند برخورداری از حساب کاربری سامانه ثنا می باشد، متقاضی ثبت شکایت، باید از این حساب کاربری برخوردار باشد یا از طریق مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا مراجعه به سایت adliran.ir و انتخاب گزینه احراز هویت برخط، نسبت به این امر، اقدام نماید.

در شرایطی که فرد صرفا می خواهد تخلفات را به اطلاع رئیس بیمارستان برساند و قصد پیگیری قضایی و قانونی را نداشته، می تواند به صورت حضوری، به واحد ثبت شکایات هر بیمارستان مراجعه کند یا در صندوق های شکایت تعبیه شده در برخی بیمارستان ها، تحت عنوان صندوق شکایات، شکایت خود را به صورت مکتوب، در صندوق بیندازد یا به سایت بیمارستان مد نظر خود، مراجعه و در صورت وجود امکان ثبت اینترنتی شکایت، گزارش و شکایت خود را درج کند.

شماره تلفن شکایت از بیمارستان

امکان شکایت تلفنی از بیمارستان ها، توسط دولت، مورد پیش بینی قرار گرفته است و از همین رو، در این تیتر از مقاله، شماره تلفن شکایت از بیمارستان، ارائه و امکان ثبت شکایت پیامکی از بیمارستان، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

سامانه تلفنی ۱۹۰ که به سامانه ملی پاسخ گویی به شکایات وزارت بهداشت، معروف می باشد، در سایت وزارت بهداشت behdasht.gov.ir، به عنوان تنها شماره تلفن برای ثبت شکایت اعلام شده و با شماره گیری آن، می توان در خصوص مواردی نظیر اورژانس ۱۱۵ و آمبولانس خصوصی، مسائل مربوط به دارو و هزینه های درمانی، اقدام به ثبت شکایت کرد.

شایان ذکر است، در گذشته، شماره تماس های ۱۶۹۰، ۱۵۹۰ و ۱۴۹۰ نیز وجود داشتند لکن، به گفته مدیر کل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت، در حال حاضر، ثبت و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت تنها با شماره گیری ۱۹۰ امکان پذیر می باشد.

خوانندگان محترم باید در نظر داشته باشند، در صورتی که بیمارستان، اقدام به اخذ وجه، خارج از ضوابط قانونی نموده و همچنین، بیماران را جهت تهیه دارو و تجهیزات به خارج از مرکز ارجاع دهد، کافی است در ابتدای پیامک، نام بیمارستان را درج و آن را به شماره پیامک ۳۰۰۰۴۰۳۴ ارسال نمایند.

 

پیگیری شکایت از بیمارستان

پیگیری شکایت از بیمارستان به صورت اینترنتی، تلفنی و در مواردی، حضوری، ممکن و میسر است و این امر، کاملا وابسته به این موضوع بوده که شکایت، از طریق مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انجام گرفته یا تماس تلفنی با سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت. چنانچه فرد، شکایت خود را از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت کرده باشد، پیگیری شکایت ثبت شده، مطابق مراحل زیر است:

 

در ابتدا، فرد باید، adliran.ir را جستجو کند و پس از ورود به صفحه ای مانند صفحه زیر، بر روی گزینه سامانه اطلاع رسانی پرونده کلیک نماید.

در این مرحله، فرد باید، بر حسب شرایط خود گزینه اطلاع رسانی پرونده برای اشخاص حقیقی، اطلاع رسانی پرونده برای وکلا و اطلاع رسانی پرونده با رمز را انتخاب نماید که در ادامه راهنمای تصویری این مقاله، گزینه اطلاع رسانی پرونده برای اشخاص حقیقی انتخاب شده است.

 

سامانه شکایت از بیمارستان

پس از انتخاب هر کدام از گزینه های فوق الذکر، فرد به صفحه ای مشابه صفحه زیر که حساب کاربری وی در سامانه ثنا است، هدایت می گردد و باید، شماره ملی و رمز شخصی ثبت شده در این سامانه را در کادرهای مربوطه وارد کند.

 

تلفن شکایت از بیمارستان

در این قسمت، متقاضی باید، رمز موقتی که به شماره همراه ثبت شده او در ثنا، ارسال می شود را در کادر مربوطه، وارد کند.

 

در این بخش، فرد باید، تاریخ مد نظر خود را مشخص نماید، گزینه مختومه شده و مختومه نشده را تیک بزند و بر روی گزینه جستجو، کلیک کند تا کلیه اطلاعات پرونده های شخص در مراجع قضایی، در این قسمت نمایش داده می شود.

در مراحل قبل گفتیم که فرد می تواند، از بین سه گزینه، یکی از آن ها را انتخاب کند؛ چنانچه فرد، گزینه اطلاع رسانی پرونده با رمز پرونده را انتخاب کرده باشد، در صفحه ای مطابق تصویر زیر، باید رمز پرونده را درج و سپس گزینه خلاصه پرونده یا روند کار پرونده را انتخاب کند.

 

به مراحلی که در بالا ذکر شد، پیگیری شکایت یا پرونده با کد ملی نیز می گویند و مطالعه مقاله ای که با این عنوان در قسمت بیشتر بخوانید مقاله آمده است، به علاقمندان کسب اطلاعات بیشتر پیرامون این امر، توصیه می گردد.

 

اگر پزشک به بیمار صدمه بدنی بزند، مجازات می شود؟

بله. مطابق با ماده ۴۹۵ قانون مجازات اسلامی، این جرم شامل دیه است مگر اینکه عمل با رضایت مریض انجام شده باشد.

حکم پزشکی که خارج از حیطه کار خود فردی را عمل کنید چیست؟

از نظر مجازات اداری و تخلفات نظامی برخورد شدیدی در انتظار اوست. اگر در نتیجه عمل فرد فوت کند، قتل غیرعمد محسوب می شود.

اگر مریض یا پرستار بداند که نسخه پزشک اشتباه است، اما از آن استفاده کند، پزشک مقصر است؟

خیر. مطابق با تبصره ۱ ماده ۴۹۶ قانون مجازات اسلامی «هرگاه مریض یا پرستار بداند که دستور پزشک اشتباه است، اما به آن عمل کند، پزشک ضامن نیست. بلکه صدمه و خسارت مستند به خود مریض یا پرستار است»

یک دیدگاه در “شکایت از بیمارستان”

  1. بهنام بینام

    سلام
    متاسفانه یکی از اقوام من در سال جاری (۱۴۰۲) برای یک موضوع ساده به بیمارستان نیکان ( شعبه ح..) مراجعه کرده اند ولی دکتر های بیمارستان بیماری دیگری را ادعا کردند و مریض قوم و خویش ما را به مدت سه هفته بیهوش ( خواب مصنوعی) کردند و نزدیک ۳۰۰ میلیون گرفتند و در آخر که مریض رو به موت بود اجازه دادند که به یک بیمارستان دولتی با رضایت اولیا بیمار انتقال یابد ( با آمبولانس و پرستار) و خوشبختانه با همت کادر بیمارستان دولتی (دا…) بعد از دو روز به هوش امد و رو به بهبودی است. فقط سیصد میلیون تومان پول بی زبان از یک خانواده بازنشسته بابت هیچ سرویسی و ۳ هفته در ICU گرفتند.
    امیدوارم وزارت بهداشت این موضوع را پیگیری کند
    من از اولیا مریضان بستری در بیمارستان می خواهم هرچه سریعتر بیماران خود را که بی جهت به خواب و بیهوشی برده اند از آن بیمارستان به یک بیمارستان دولتی انتقال بدهند قبل از اینکه فاجعه ای برای بیمار شان بوجود آید

یک پیام بگذارید