پول طناب اعدام
پول طناب اعدام چیست
منظور از پول طناب اعدام، مابه التفاوت یا تفاضل دیه است که در صورت اصرار خانواده مقتول بر قصاص و مجازات قاتل باید آن را به خانواده قاتل به پردازند تا حکم قصاص برای قاتل قابل اجرا باشد.
به عبارت دیگر پول طناب اعدام به معنی مصطلح این واژگان به کار نمی رود بلکه منظور از این اصطلاح پرداخت فاضل دیه از سوی اولیای دم مقتول برای اجرای حکم قصاص قاتل است.
مجموعه دفتر وکالت حق گرا
پیشنهاد می گردد در صورتی که پرونده ای در دادگاه دارید و از جمله اینکه متهم به قتل شده اید قبل از هر کاری ضمن تماس با وکلای گروه حق گرا ،تمام مراحل را وکلای گروه حق گرا بسپارید تا در سریعترین زمان حکم را به شما تحویل دهند.
در تهران می توانید برای هر یک از امور حقوقی و یا ملکی ، ارث ، طلاق ، ارز دیجیتال و… به یکی از نزدیکترین دفتر وکالت حقوقی حق گرا در شمال ، دفتر وکالت شرق و یا دفتر وکالت حقوقی شعبه غرب تهران ، دفتر مرکز شهر حق گرا مراجعه و پیگیری موضوع را به وکلای با تجربه ما بسپارید تا وکلای ما بتوانند در احقاق حق به شما کمک نمایند. ما آماده ایم در انواع پرونده های مربوطه به خانواده،ملکی، حقوقی، جزایی و…در کنار شما باشیم.
یک مطلب کلی قبل از مطالعه این بخش که باید همه بدونند ، اینه که مطالب توی اینترنت، خیلی بدرد توی دادگاه نمیخوره . این تجربه وکیله که هم زمان می تواند از یکی دفاع و یا بر علیه اون اقامه دعوا کنه و پیروز از دادگاه خارج بشه .
همانطور که گفته شد اگر شرایط قاتل و مقتول به شکلی باشد که توازن دیه بین آنها برقرار نباشد یعنی اگر قاتل مرد و مقتول زن باشد و خانواده مقتول اصرار برای اجرای حکم قصاص داشته باشند باید پول طناب اعدام یا مابه التفاوت دیه قاتل را به خانواد او پرداخت کنند تا اجرای حکم قصاص ممکن باشد.
همچنین اگر بیش از یک نفر مرتکب قتل یک نفر شوند و میزان تقصیر آنها در قتل یکسان باشد و در صورت فراهم بودن شرایط امکان قصاص همه آن ها وجود داشته باشد.
در این شرایط اگر اولیایی دم مقتول بر اجرای حکم قصاص قاتلان اصرار داشته باشند می بایست ابتداء تفاضل دیه یا پول طناب قاتلان به وسیله خانواده مقتول پرداخت شود تا اجرای حکم اعدام امکان پذیر باشد. یکی دیگر از مواردی که اصطلاح پول طناب اعدام می تواند در مورد آن صدق کند.
زمانی است که اولیای دم مقتول بر روی مسئله قصاص، بخشش با گرفتن دیه از قاتل اشتراک نظر نداشته باشند. به این معنا که گروه خواهان قصاص، گروهی خواهان بخشش یا گرفتن دیه باشند در این شرایط پول طناب اعدام یا تفاضل دیه باید به وسیله کارشناسان دادگستری محاسبه شود سپس این پول از کسانی که برقصاص قاتل تاکید دارند گرفته شده و به افراد صاحب حق داده شود تا اجرایی حکم قصاص برای قاتل ممکن باشد.
مبلغ پول طناب دار چقدر است
مبلغ پول طناب دار یا فاضل دیه با توجه به شرایط ممکن است متفاوت باشد. بر اساس ماده ۳۸۲ قانون مجازات اسلامی، اگر قاتل مرد و مقتول زن باشد.
اولیای دم مقتول ابتدا باید مابه تفاوت بین دیه قاتل که مرد است و مقتول که زن است را به خانواده قاتل پرداخت کنند تا اجرای حکم قصاص ممکن باشد.
چون محاسبه دیه بر اساس احکام شرعی ممکن است سخت و شبهه برنگیز باشد معمولاً هر سال میزان دیه پس از انجام کارشناسی های لازم به وسیله رئیس قوه قضاییه مشخص می گردد، معمولاً مبلغ دیه اعلام شده دیه کامل یا دیه جنس مذکر است و دیه زن یا جنس مونث نصف این میزان در نظر گرفته می شود.
در سال ۱۴۰۲خورشیدی میزان دیه کامل یک فرد مسلمان ۹۰۰میلیون تومان اعلام شده است. به بیان دیگر اگر مرد قاتل و زن مقتول باشد و خانواده مقتول بر قصاص قاتل اصرار داشته باشند باید مبلغ ۴۵۰ میلیون تومان به خانواده قاتل به عنوان فاضل دیه یا مبلغ پول طناب بپردازند تا امکان مجازات قاتل وجود داشته باشد.
در موارد دیگر هم روال کار به همین منوال است. یعنی اگر چند نفر یک نفر را به قتل برسانند و تقصیر همه آنها در انجام قتل یکسان باشد به شکلی که در صورت فراهم بودن شرایط اجرای حکم قصاص برای همه آنها ممکن باشد.
خانواده مقتول در صورتی که بر قصاص یک نفر یا همه آنها اصرار داشته باشند باید پس از محاسبه مبلغ پول طناب دار یا فاضل دیه این مبلغ را به خانواده قاتل یا قاتلان پرداخت کنند تا اجرای حکم قصاص برای قاتلان ممکن باشد.
در مورد پرونده های قتلی که بین همه اولیای دم بر سر بخشش، قصاص یا دریافت دیه از قاتل اشتراک نظر وجود نداشته باشد. میزان مبلغ پول طناب دار با توجه به هزینه دیه تعیین شده در آن سال باید محاسبه و پرداخت شود تا امکان قصاص قاتل وجود داشته باشد.
همانطور که گفته شد مبلغ پول طناب دار را نمی توان به صورت یکسان برای شرایط و حالات مختلف مشخص نمود بلکه با توجه به شرایط و میزان دیه اعلام شده در آن سال می توان مبلغ پول طناب دار را محاسبه نمود.
قاعده فراش یعنی چه؟
قاعده فراش در قانون مجازات اسلامی به وضوح آمده است. بر اساس ماده ۶۳۰ قانون مجازات اسلامی اگر زوج یا شوهر، همسر خود را در هنگام انجام عمل جنسی و مقاربت به قتل برساند در صورتی که شروط این کار مطابق روال قانونی فراهم باشد از قصاص معاف می گردد.
از جمله شروطی که برای معافیت از قصاص برای شوهر پس از انجام قتل در فراش باید مهیا باشد آن است که اولن زن به ارتکاب زنا و رابطه جنسی با مرد غریبه تمایل داشته باشد و این کار با اجبار و اکراه زن انجام نشده باشد.
ریشه ماده ۶۳۰ قانون مجازات اسلامی به قانون مجازات عمومی مصوب سال ۱۳۰۴ خورشیدی و ماده ۱۷۹ این قانون باز می گردد، که قانونگذار در آنجا بدون توجه به موازین فقهی، دایرهء شمول حکم معافیت از قصاص برای قتل در فراش را به صورت گسترده تعریف کرده است و حتی شوهر در صورت شک کردن بدون مشاهده ارتباطی جنسی بین زوجه خود و شخص غریبه، اگر مرتکب قتل میشد از قصاص معاف میگردید.
هر چند نظریه های مختلفی توسط حقوقدان ها و فقهاء در مورد قتل در فراش مثل اجرا و اقامه حد الهی، مهدور الدم بودن زانی و زانیه، نظریه دفاع مشروع و حدوث حالت برانگیختگی یا تحریک در بیان شده است.
اما قانونگذار برای جلوگیری از تشتت و تعدد آرا و نظرات در ماده ۶۳۰ قانون مجازات اسلامی روال قانونی و شروط رسیدگی به پرونده های قتل در فراش را مشخص کرده است. بر اساس ماده ۶۳۰ قانون مجازات اسلامی اگر فردی همسر خود را در حال رابطه جنسی و مقاربت با فرد بیگانه یا اجنبی ببیند می تواند اقدام به قتل آنها کرده و از قصاص معاف شود.
از شروط معافیت از قصاص، قتل در فراش آن است که چهار شاهد مرد عاقل و بالغ به گناهکار بودن مقتولین شهادت دهند در غیر این صورت بر اساس ماده ۷۴ یا ۱۰۵ قانون مجازات اسلامی اگر شرایط برای شهادت شهود مهیا نباشد علم قاضی مبنای صدور رای قرار می گیرد.
بیشتر بدانیم :حق طلاق به خاطر ضرب و شتم
زن مکره یعنی چه
زن مکروه در اصطلاح حقوقی به زنی گفته میشود که با اکراه و بر خلاف میل باطنی خود به کاری وادار شده باشد. همانطور که گفته شد قتل در فراش به قتلی گفته می شود که در آن زوج بطور سرزده و ناخواسته در هنگام مقاربت یا رابطه جنسی مرد غریبه با همسر خود در محل وقوع حادثه حاضر شود و به دلیل عصبانیت و عدم تمرکز نتواند خود را کنترل کرده و اقدام به قتل طرفین دخیل در ماجرا کند.
در این شرایط زن مکروه از نظر حقوقی معنی پیدا می کند یعنی اگر شوهر با توجه به شرایط و نوع رابطه تشخیص دهد که زنش به صورت ارادی با مرد بیگانه ارتباط برقرار کرده است می تواند او را به قتل برساند.
اما اگر زن مکروه باشد یعنی به زور یا تزویر به وسیله مرد مورد تجاوز جنسی قرار گرفته باشد شوهر فقط می تواند مرد را به قتل رساند و این حق را ندارد که زن خود را به قتل برساند چون اگر زن خود را هم به همراه مرد متجاوز به قتل برساند و بعداً در مراجع قانونی و قضایی روشن شود که رابطه جنسی بدون رضایت زن بوده مرد به قصاص محکوم می شود و در صورت پرداخت نصف دیه از طرف خانواده زوجه، فرد قاتل یا زوج مربوطه قصاص می شود.
به عبارت دیگر اگر زوجه در هنگام عمل زنا با مرد بیگانه همراهی نکند و به خواسته های نامشروع او پاسخ ندهد. از لحاظ حقوقی زن مکروه محسوب می شود و شوهر حق کشتن یا آسیب رساندن به او را ندارد.
ماده ۶۳۰ قانون مجازات اسلامی
ماده ۶۳۰ قانون مجازات اسلامی به روشنی قتل در فراش، چگونگی و شروط عدم قصاص قاتل را بیان می کند. بر اساس ماده ۶۳۰ قانون مجازات اسلامی هرگاه مردی به صورت سرزده در هنگام زنای مرد غریبه با همسر خود به محل حادثه برسد می تواند با علم به تمکین و همراهی زوجه با مرد غریبه اقدام به قتل فرد زانی و زانیه نماید و در قبال قتل آنها قانون گذار شوهر را از قصاص معاف می کند.
بر اساس این ماده قانونی اگر زن مکره باشد و به صورت ناخواسته و با اجبار به زنا با مرد غریبه وادار شده باشد شوهر نمی تواند او را مورد ضرب و جرح قرار بدهد و یا به قتل برساند.
به بیان دیگر اگر زن به صورت اجباری و به زور وادار به رابطه جنسی با مرد بیگانه شده باشد در صورتی که شوهر اقدام به قتل همسر خود نماید قاتل است و در صورت پرداخت نیمی از دیه به وسیله خانواده زوجه، شوهر به قصاص محکوم می شود.
البته باید توجه داشت که شرط سر زده بودن حضور شوهر در هنگام رابطه جنسی زوجه و مرد بیگانه برای بی گناهی زوج کفایت نمیکند و حداقل باید چهار مرد عاقل و بالغ یا سه مرد و دو زن عاقل و بالغ در تایید زناکار بودن طرفین شهادت دهند.
پول تیر اعدام
حدودا از سالهای پایانی دهه شصت و پایان جنگ هشت ساله ایران و عراق، اعدام با طناب دار جایگزین تیرباران شد. و در نتیجه در حال حاضر پول تیر موضوعیت ندارد
بیشتر بدانیم : شروع به قتل
سخن پایانی
دیه قاتل به چه کسانی تعلق میگیرد زمانی معنا پیدا می کند که شرایط برابری میان ارزش ومیزان دیه مقتول و قاتل وجود نداشته باشد. به بیان دیگر مثلا اگر قاتل مرد و مقتول زن باشد در این شرایط چون بر اساس شرع مقدس اسلام دیه زن نصف مرد است.
برای آنکه حکم قصاص قاتل قابل اجرا باشد باید نیم دیه مقتول که یک فرد مونث است به خانواده قاتل که مذکر است پرداخت شود تا حکم قصاص قابل اجرا باشد. خانواده مقتول زمانی باید دیه برای اجرای قصاص بدهند که شرایط برابری از نظر دیه بین قاتل و مقتول وجود نداشته باشد.
مثلا اگر قاتلان بیش از یک نفر با میزان تقصیر یکسان باشند و در در صورت فراهم بودن شرایط اجرای حکم قصاص برای آنها امکان پذیر باشد. باید اولیای دم مقتول مابه التفاوت یا فاضل دیه بین قاتل و مقتول را پرداخت کنند تا اجرای حکم قصاص برای همه آنها امکان پذیر باشد.
منظور از پول طناب اعدام در مباحث حقوقی بر فاضل دیه یا مابه التفاوت بین دیه مقتول با قاتل با قاتلان است و تا این مبلغ پرداخت نشود حکم قصاص اجرا نمی شود. مبلغ پول طناب دار با توجه به شرایط متفاوت است مثلا اگر مرد قاتل و زن مقتول باشد با توجه به مبلغ دیه که در سال ۱۴۰۲خورشیدی ۹۰۰میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
اگر خانواده مقتول بر قصاص قاتل اصرار داشته باشند باید مبلغ ۴۵۰ میلیون تومان به عنوان مبلغ پول طناب دار به خانواده قاتل مذکر پرداخت نمایند تا حکم قصاص قابلیت اجرا داشته باشد. اما اگر قاتل و مقتول هر دو مرد یا زن باشند و بین اولیای دم آنها بر سر بخشش قصاص، دریافت دیه یا اجرای قصاص تفاهم و اشتراک نظر وجود نداشته باشد.
میبایست کسانی که بر اجرای حکم قصاص اصرار دارند پس از محاسبه دیه، حق طرفین موافق دریافت دیه را بپردازند یا میزان حق افراد خواهان بخشش را به خانواده قاتل واگذار کنند تا اجرای حکم قصاص ممکن شود.
بیشتر بدانیم : حکم اعدام دختر باکره از نظر اسلام
چرا باید اولیای دم اگر بخواهند قاتل مقتولشان قصاص شود باید دیه اعدام قاتل را بپردازند؟ آیا این منطقی بنظر می رسد که خانواده مقتول برای گرفتن حقشان پول بپردازند؟
باید توجه داشت که در قتل غیر عمد، قصاص نیست ولی باید دیه مقتول، از طرف قاتل پرداخت شود
اما در قتل عمد، قاتل قصاص می شود ولی در سه مورد اولیاء دم باید برای اعدام قاتل دیه بپردازند:
۱)- در صورتی که بعضی از اولیاء دم نخواهند قصاص بکنند و بخواهند دیه بگیرند یا بعضی صغیر و بعضی دیگر کبیر باشند و چونکه قصاص یا مصالحه به مقدار دیه یا بیشتر، حق همه اولیاء دم است، در صورتیکه بعضی از اولیاء دم ، تقاضای قصاص کنند باید سهم دیه ی اولیاء دم دیگر را، بپردازند یا اگر اولیای دم که کبیر هستند تقاضای قصاص کنند باید سهم دیه صغیر را پرداخت نمایند. پس این پول گرفتن از اولیاء دم بخاطر رعایت حق دیگر اولیاء یا ولی دم صغیر است و در این قسم دیه به اولیای قاتل پرداخت نمی شود و اصلا این دیه مقتول است نه دیه قاتل [i] .
۲)- در صورتی که مقتول یک نفر است ولی قاتل بیش از یک نفر باشد که در این صورت مثلا اگر قاتلین دو نفر باشند و اولیاء دم خواستار قصاص هر دو نفر باشند باید به اولیاء دم هر کدام از قاتلین نصف دیه یک انسان را بپردازند تا عدالت برقرار شود زیرا مقتول یک نفر بوده و الان که دو نفر قصاص می شوند باید دیه یک نفر اضافه پرداخت شود.
۳)- در صورتی که قاتل مرد و مقتول زن باشد چون که دیه زن نصف دیه مرد است بنابراین اگر اولیاء دم بخواهند قاتل را اعدام نمایند باید نصف دیه قاتل را به خانواده اش بپردازند.
ملاحظه می شود که تنها در این سه مورد است که اولیاء دم باید پول پرداخت کنند، اینهم برای رعایت حق و عدل است ، اما در سایر موارد قصاص، اجرای حکم قصاص نیاز به پرداخت پول (دیه) نمی باشد.
ضمن اینکه این گونه نیست که در صورت عدم پرداخت دیه، در مورد دوم و سوم، قاتل مجازات نشود، بلکه تنها مجازات قصاص در مورد وی انجام نمی شود ولی سایر مجازات های جایگزین، همچنان به جای خود باقی است.