وکیل کلانتری ۱۳۹ مرزداران
وکیل کلانتری ۱۳۹ مرزداران
افترا در لغت به معنای نسبت دادن صفاتی که در فرد وجود ندارد. در واقع به معنای دروغ بستن و بهتان زدن میباشد. از جمله نسبت دادنهای سریع عمل مجرمانه بر خلاف حقیقت به شخصی که معین باشد و یکی از این روشها در قانون مشروط بر اینکه صحت عمل مجرمانی به وی نسبت داده شود.
آدرس کلانترى ۱۳۹ مرزداران شهرک ژاندارمری بلوار مرزداران ـ بلوار ایثار تلفن ۴۴۲۱۷۴۹۴ – ۴۴۲۳۵۰۰۰
افترا انواع مختلفی دارد. اگر افترا به وسیله جملاتی باشد که با اشارههای بدنی همراه باشد، در واقع افترا به صورت شفاهی انجام شده باشد. افترا در نوشته و یا اشکال به فردی نسبت داده شود. مثلاً در قالب نامه و مقاله و روزنامه و تصویرهای گرافیکی، صداهای ضبط شده، ایمیل و این موارد باشد که به این موارد افترای رسانهای میگویند. اما تفاوت اساسی که میان افترا شفاهی و ابتدایی رسانهای وجود دارد، در ابتدا شفاهی، شاکی باید آسیبهایی که به اعتبار و آبرو او وارد شده را جبران کند. زیرا آسیبهای پایدار وجود ندارد. اما در مورد شخصی از طریق افترایی رسانهای قرار گرفته باشد، آسیبهایی که به وارد شده مفروض است و دادگاه باید حکم آنها را صادر کند؛ بدون آنکه به اثبات این آسیبها نیاز داشته باشد. همه جلسات دادرسی که به منظور رسیدگی به افترا میباشد و فقط با حضور قاضی و با حضور هیئت منصفه میباشد و هر جرمی که از طرف مطبوعات انجام میشود، از طرف هیئت منصفه نیز نیازمند رسیدگی میباشد. افراد با دیدگاههای خاص سیاسی در هیئت منصفه فعالیت میکنند و هیأت منصفه باید دارای افرادی باشد که از اهالی مطبوعات حقوقدانان و یا هیئت علمی دانشگاه باشد و بیانگر افکار و خواسته های عموم افراد جامعه را در نظر بگیرد و قانون با در نظر گرفتن هیئت منصفه نیازمند به سفر نگاه قضایی میباشد.
بنابراین هیئت منصفه در واقع برای آن است که جرم مطبوعاتی به قضاوت افکار و آرای عمومی در نظر بگیرد و دادگاه معتقد است که جمله تهدید آمیز از جمله توحید موجب بدنامی و یا اعتباری میشود و از دیدگاه اعضای یک جامعه به این صورت جلوه میکند یا در غیر این صورت جمله ای است که نشان دهنده دشمنی تحقیق یا اهانت باشد و باعث آسیب رساندن به اعتبار شخص در محل کار و یا تجارت حرفهای میباشد.
زمانی که ثابت شود شاکی از انتشار افترا و یا جملاتی که به او نسبت داده شده، رضایت داشته و با علم و اطلاع خود منتشر شده، این جملات به تحریک خود شاکی منتشر شده به همین جهت متهم میتواند از این افتر را و اتهامی که به او وارد شده ساقط شود. وقتی بتوان ثابت کرد که شاکی از انتشار افترا رضایت داشته از این افترا و این اتهامی که به او نسبت داده شده، تبرئه میشود.
بیشتر بدانیم : برای اطلاعات بیشتر شما می توانید به سایت دوم این گروه به نشانی haghgara.com نیز مراجعه نمایید
زمانی که موضوع صداقت و جریان اطلاعات با مصلحت افراد و جهت حفظ آبروی آنها در موازنه و در تداخل باشد، جریان اطلاعات بر آبرو برتری دارد. به طور معمول از روی رسانه و با سخنان افراد در رسانهها انعکاس پیدا میکند. افرادی که مسائل مربوط به منافع عمومی را از روی صداقت و سوء نیت تفسیر میکند، نسبت به افترای رسانه مصونیت دارد.
اگر تفسیر توهین آمیز باشد، برای چنین مسمومیتی ثابت میشود که به عنوان یک تفسیر بوده و این تفاسیر یک اظهار نظر صادقانه در مورد این حقایق بوده و بر اساس ماده ۶۹۷ قانون مجازات قانون گذار به دو صورت اعمال مجازات را پیش بینی میکند و دادرس به دادگاه اختیار میدهد که زمانی مرتکب را به یک ماه تا یک سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کند، این نوع جرم به تنهایی کمتر مطرح شده و بیشتر همراه جرایم دیگه بررسی میشود. از جمله دعاوی خانوادگی و موارد دیگر حرفهایی که بین طرفین زده میشود، توهین آمیز و یا ناسزا میباشد.
بیشتربدانیم: لایحه دفاعیه جرم قذف و افترا
جرم توهین میتواند به شکل گفتار، کردار، نوشتار و یا حتی اشاره دست باشد. به این ترتیب رفتاری همانند آب دهان انداختن روی دیگران، تهدید و توهین و غیره و سنگ پرتاب کردن به افراد از نظر عرفی باعث تحقیر اشخاص میباشد و میتواند توهین کیفری محسوب شود. به همین دلیل اشارات انگشت دست در فرهنگ کشور ما و کشورهای دیگر اهانت آمیز تلقی میشود. جهت شکایت جرم افترا و یا نسبت دادن الفاظ ناپسند شما میتوانید به کلانتری شماره ۱۳۹ مرزداران مراجعه کنید و شکایت خود را علیه افراد در کلانتری ارائه کنید.
برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید از وکلای گروه حق گرا کمک بگیرید. وکلای حق گرا آمادهی خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز میباشند. جلب رضایت شما مشتریان گرامی، هدف وکلای صاحب تجربه این مجموعه است؛ پس با اطمینان خاطر پروندههای خود را در این زمینه به وکلای حق گرا بسپارید و با شمارههای موجود در سایت تماس بگیرید.
مراحل شکایت در کلانتری
رسیدگی به جرایم و مجازات ها ، در دادسرا و دادگاه های کیفری صورت می گیرد . به این معنا که در عمده موارد ، پس از شکایت کردن ، رسیدگی مقدماتی به جرم مذکور ، توسط مقامات دادسرا همچون دادیار و بازپرس ، انجام گرفته و در شرایطی که شکایت ثبت شده ، مقرون به ادله و مستندات قانع کننده باشد ، شکواییه ، برای تکمیل رسیدگی و صدور حکم ، به دادگاه کیفری ارجاع می شود تا قاضی ، حکم صادر نماید .
اما گاهی ، برخی از افراد ، برای شکایت کردن از جرایمی که در معرض آن قرار گرفته اند ، اطلاعات لازم را نداشته و این سوال را مطرح می کنند که چگونه می توان از مرتکبان جرایم ، شکایت کرد . در پاسخ به این سوال ، باید گفت که اصولا شاکیان ، می توانند از سه روش مختلف ، اقدام به طرح شکایت از جرم رخ داده نمایند .
در اولین روش ، شاکی ، به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه می کند و با همراه داشتن مدارک لازم ، همچون شناسنامه و کارت ملی و نیز ، مدارکی که ثابت کننده موضوع شکایت هستند ، مراحل شکایت را انجام داده و پس از طرح شکایت ، اقدام به پیگیری موضوع شکایت خود می نماید .
در دومین روش ، شاکی ، به دادسرا مراجعه کرده و از این طریق ، شکایت می کند . در حال حاضر ، با توجه به فراگیر شدن استفاده از سامانه ثنا برای شکایت کردن ، معمولا شکایت از طریق دادسرا انجام نمی شود ؛ مگر در شهرهایی که کوچک هستند و شهروندان ، به سامانه ثنا دسترسی ندارند .
در سومین روش ، شاکی ، برای طرح شکایت خود ، به کلانتری مراجعه می نماید . در این خصوص ، باید گفت که ماموران کلانتری ، یکی از مهم ترین ضابطان دادگستری هستند که وظیفه حفظ نظم و امنیت جامعه را به عهده دارند . به همین دلیل ، بخشی از مراحل و فرایند رسیدگی به جرایم ، با کمک این ماموران به عمل می آید . لذا می توان گفت که یکی از مراحل شکایت ، از طریق کلانتری می باشد .
اما سوالی که مطرح می شود ، این است که شرایط و مراحل شکایت در کلانتری به چه صورت است ؟ در پاسخ به این سوال ، باید گفت که مراحل شکایت در کلانتری و اقدامات لازم پس از شکایت در کلانتری ، در ماده ۳۷ قانون آیین دادرسی کیفری ذکر شده است . بر اساس این ماده ، ضابطان قضایی ، از جمله ماموران کلانتری ، موظفند که شکایت های کتبی و یا حتی شکایت شفاهی را ، در همه زمان ها ، قبول کنند و این موضوع ، منوط به وجود شرایط خاصی نیست .
بر اساس این ماده ، مراحل شکایت در کلانتری ، به این صورت است که افراد ، با مراجعه به کلانتری ها ، شکایت خود را به صورت کتبی یا شفاهی ، ارائه می نمایند ؛ در شرایطی که شکایت در کلانتری ، به صورت شفاهی انجام شده باشد ، باید بر روی برگه صورتمجلس نوشته شده و شاکی ، ذیل آن را امضا نماید ، اما در شرایطی که شاکی ، نتواند ذیل شکواییه را امضا کرده یا اصلا سواد نداشته باشد ، مراتب در صورتمجلس نوشته شده و انطباق آن با شکایت ، تایید می شود .
اقدامات پس از شکایت در کلانتری
در قسمت قبل ، به بررسی این موضوع پرداخته شد که شرایط شکایت در کلانتری چیست و برای انجام مراحل شکایت در کلانتری ، چه اقداماتی باید انجام داد . همانطور که گفته شد ، مراحل ثبت شکایت در کلانتری ، به این صورت است که شاکی یا بزه دیده ، با مراجعه به یکی از کلانتری ها ، شکایت خود را به شکل کتبی یا شفاهی ، به ثبت می رساند . هرچند در حال حاضر ، معمولا ثبت شکواییه ، از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به عمل می آید ، بر اساس قانون ، مقامات کلانتری ، موظف به پذیرش شکایت افراد هستند .
با این حال ، بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری ، ماموران کلانتری ، صرفا وظیفه ثبت شکایت را به عهده داشته و مکلف هستند پس از دریافت شکایت ، پرونده را نزد دادستان که رئیس دادسرا می باشد ، ارسال نمایند ، تا تحقیقات مقدماتی در خصوص جرم صورت گیرد . بنابراین ، لازم است که شاکی ، پس از طرح شکایت خود در کلانتری ، برخی از مراحل و اقدامات را نیز طی نماید که در این قسمت ، به بررسی آن خواهیم پرداخت .
در حال حاضر ، پس از اینکه شاکی به کلانتری ، رجوع و مراحل شکایت در کلانتری را انجام داد ، ماموران کلانتری ، وی را راهنمایی می کنند که به یکی از شعب دادسرا ، مراجعه نموده و شکایت خود را ثبت نماید . در این شرایط ، شاکی ، می تواند به صورتجلسه یا گزارشی که ماموران کلانتری ، در خصوص شکایت وی ثبت کرده اند ، استناد کند و همانطور که می دانیم ، گزارش ضابطان دادگستری ، ارزش و اعتبار بالایی داشته و می تواند در اثبات دعاوی کیفری ، کمک کننده باشد .
یکی دیگر از اقدامات پس از ثبت شکایت در کلانتری ، مربوط به دریافت خسارت های وارده به شاکی می باشد . بر اساس ماده ۳۸ قانون آیین دادرسی کیفری ، ضابطان قضایی ، از جمله ماموران کلانتری ها ، موظف اند که شاکی را از حق درخواست جبران خسارت و یا خدمات مربوط به مشاوره های قضایی و معاضدت های حقوقی ، مطلع نمایند .
بنابراین ، در شرایطی که پس از انجام مراحل شکایت در کلانتری ، شاکی بخواهد ضرر و زیان ناشی از شکایت را مطالبه نماید یا اینکه از معاضدت های قضایی ، برای طی مراحل شکایت استفاده کند ، می بایست اطلاعات لازم را به وی بدهند . البته ، بر اساس ماده ۳۹ قانون مذکور ، ضابطان قضایی ، مکلفند که اظهارات شاکی در مورد ضرر و زیان هایی که وی وارد شده است را ، در گزارش خود به مراجع قضایی ، به ثبت برسانند .
لازم به ذکر است که پس از مطرح شدن شکایت در دادسرا ، لازم است خود شاکی ، برای پیگیری شکایت ، اقدامات دیگری نیز انجام دهد ؛ از جمله اینکه باید به سایت ثنا مراجعه نموده و حساب کاربری شخصی در این سامانه ایجاد کرده و سپس ، مراحل مربوط به احراز هویت خود را انجام دهد .
این اقدام ، از آن جهت پر اهمیت است که ارتباط میان شاکی و مراجع رسیدگی کننده به شکایت ، از طریق همین سامانه انجام می شود و کلیه ابلاغیه های مربوط به زمان تعیین شده برای رسیدگی ، اقدامات و مراحل انجام شده توسط دادسرا و دادگاه کیفری و همچنین ، رای صادره از طرف دادگاه ، از طریق همین سامانه ، به اطلاع شاکی خواهد رسید