نحوه شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی
الف: طرح و ثبت شکایت درسامانه ثبت شکایات مردمی وابسته به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان
ب: بازرسی اصناف و اتحادیه ها
یکی دیگر از مسیرهای ممکن برای اعلام شکایت از واحدهای صنفی و افراد متخلف، خود اتحادیه آن صنف و نیز بازرسی اصناف است. هر مشکل ایجاد شده با واحد صنفی، در اتحادیه آن واحد صنفی قابل بررسی و رسیدگی است. با مراجعه به اتحادیه صنف مورد نظر یا پایگاه های بازرسی اتاق اصناف می توانید شکایت خود را مطرح و به همراه مستندات که شامل فاکتور، رسید یا هر سند دیگری است، ثبت کنید. بازرسی اتحادیه یا اتاق اصناف ظرف مدت ۱۰ روز کاری، کارشناسی لازم را انجام می دهد و در صورت احراز تخلف میزان آن را معین می کند. پس از اعلام مبلغ تخلف به واحد صنفی، اگر فرد متخلف مبلغ مورد نظر را استرداد و رضایت شما را به عنوان مشتری جلب کند، مشکل حل و فصل می شود و به حق خود خواهید رسید. اما در صورت ممانعت از پرداخت یا عدم جلب رضایت شما، تخلف به تعزیرات ارجاع و در دادگاه به آن رسیدگی خواهد شد. بدیهی است که جلب رضایت مشتری در اتحادیه یا اتاق اصناف زمان بری کمتری دارد و از طولانی تر شدن فرآیند رسیدگی جلوگیری خواهد کرد.
پ: انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان
حمایت از حقوق مصرف کنندگان مسیر دیگری برای رسیدگی به حقوق از دست رفته مشتریان واحدهای صنفی یا خریداران کالا و خدمات ارائه شده است. انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان در اداره صنعت، معدن و تجارت در خیابان سرافرازان مستقر است و در آن جا پذیرای شکایات و مسائل مربوط به حقوق مصرف کننده است.
انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان با توجه به مسئله مطرح شده، موضوع را به بازرسی اداره صنعت اعلام می کند و از طریق آن ها یا تعزیرات حکومتی به رسیدگی موضوع می پردازد.
ت: تعزیرات حکومتی
گزارش تخلفات صنفی، از چند طریق در اختیار سازمان تعزیرات حکومتی قرار میگیرد. طبق ماده ۷۲ «قانون نظام صنفی کشور»، شاکیان یا بازرسان، در وهله اول، میتوانند شکایت یا گزارش خود را به اتحادیههای صنفی ارائه کنند. این اتحادیهها، پس از بررسی شکایت یا گزارش، در صورت احراز تخلف واحد صنفی، آن را به شعب سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع خواهند داد. مدت زمان رسیدگی به شکایت در اتحادیهها، ۱۰ روز و در سازمان تعزیرات حکومتی، دو هفته است. با این حال، طبق ماده ۱۸ آییننامه سازمان تعزیرات حکومتی، رسیدگی به تخلفات واحدهای صنفی، منوط به وصول شکایت یا گزارش از اتحادیهها نیست. بر اساس این ماده، «شعب بدوی تعزیرات حکومتی در موارد ذیل شروع به رسیدگی مینماید: الف: گزارش مأمورین سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات؛ ب: گزارش سازمان بازرسی کل کشور و سایر مراجع قضایی و دولتی و انتظامی.» همچنین، طبق ماده ۱۷ این آییننامه، «کلیه ضابطین دستگاه قضایی و مأمورین سازمان بازرسی و نظارت، ضابط سازمان تعزیرات حکومتی میباشند.» از سوی دیگر، پلهای ارتباطی متعددی برای دریافت گزارشهای مردمی و ارجاع آنها به سازمان تعزیرات حکومتی، از سوی برخی سازمانهای مرتبط با موضوع رسیدگی به تخلفات صنفی، مانند سازمان صنعت، معدن و تجارت ایجاد شده که شماره تلفن «۱۲۴»، یکی از آنهاست. در این زمینه، «سامانه جامع پاسخگویی به شکایات سازمان تعزیرات حکومتی»، در پایگاه اینترنتی این سازمان با آدرس الکترونیکی «tazirat.gov.ir» ایجاد شده و آماده دریافت شکایات مردمی است.
بیشتر بخوانید : آشنایی با سازمان تعزیرات حکومتی
شعب سازمان تعزیرات حکومتی، شکایات را از مراجع موضوع ماده ۱۸ آییننامه این سازمان و نیز، اتحادیههای موضوع ماده ۷۲ قانون اصناف کشور، دریافت میکنند. پس از وصول شکایت و صدور دستور ثبت آن توسط مدیر یا معاون شعبه، ابتدا شعبه، موضوع صلاحیت خود را در باره رسیدگی به پرونده، بررسی می کند و پس از تأیید صلاحیت، همزمان با رسیدگی ابتدایی به پرونده، موضوع تبصره ماده ۱۸ آییننامه سازمان تعزیرات حکومتی اجرا میشود. بر اساس این آییننامه، «با شروع رسیدگی در شعب بدوی، یک نسخه از گزارشات بند ب[گزارش سازمان بازرسی کل کشور و سایر مراجع قضایی و دولتی و انتظامی] به سازمان نظارت و بازرسی ارجاع، سازمان اخیرالذکر، حداکثر ظرف مدت ۱۵روز نظرات کارشناسی خود را جهت ملاحظه در صدور رأی، به شعبه مربوطه تسلیم مینماید.» در صورتی که نظر کارشناس مربوطه، وقوع تخلف باشد، شعبه، فرد متهم به تخلف را برای ادای توضیح، احضار خواهد کرد. شعبه رسیدگی، پس از مراجعه فرد متهم، اظهارات و مدارک وی را دریافت و نسبت به صدور حکم نهایی اقدام میکند. در صورت عدم مراجعه متهم، شعبه به صورت غیابی حکم را صادر خواهد کرد. در این حالت، متهم حق تقاضای واخواهی خواهد داشت و شعبه این درخواست را بررسی خواهد کرد.
در صورتی که متهم تقاضای واخواهی خود را ارائه نکند، شعبه حکم صادر شده را به اجرای احکام خواهد فرستاد. نکته قابل ذکر، این است که اگر متهم در دادگاه حضور نیابد، تنها حق واخواهی خواهد داشت و پس از صدور حکم نهایی شعبه بدوی رسیدگی، نمیتواند خواستار تجدید نظر در حکم شود؛ اما اگر متهم در زمان مقرر در شعبه حاضر شود و مستندات و پاسخهای خود را ارائه دهد، حق درخواست تجدید نظر، پس از صدور حکم را خواهد داشت.
بر اساس ماده ۲۳ «آییننامه تعزیرات حکومتی»، «اشخاص ذیل نیز حق تجدیدنظر خواهی از کلیه آراء شعب بدوی را دارند: الف- شاکی خصوصی پرونده در صورت برائت متهم، ب- اعضای کمیسیون هماهنگی امور تعزیرات در استان و شهرستان مربوطه ج- رؤسای سازمانهای تعزیرات حکومتی وبازرسی و نظارت.»
تسهیل دسترسی برای ثبت و پیگیری شکایت
دسترسی مردم به خدمات تعزیرات حکومتی تسهیل شده است
رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: راهبرد دومی که برای سازمان تعریف کردیم، تسهیل دسترسی مردم به خدمات سازمان تعزیرات حکومتی است. قبل از دوره تحولی که با روی کار آمدن دولت جدید آغاز شده، مردم از کانال وزارت صمت و یا سازمان حمایت به تعزیرات حکومتی دسترسی داشتند. یک سامانه ۱۳۵ هم وجود داشت که کارکرد آن تا دو سال قبل این بود که شکایات مردمی را اخذ و اپراتور آن را در سامانه ۱۲۴ بارگذاری میکرد و امکان پیگیری آن برای شخص شاکی وجود نداشت. این رویه اثر روانی بدی داشت چون مردم فکر میکردند که به تعزیرات شکایت کردهاند اما اثری نداشت.
تبدیل سامانه تلفنی ۱۳۵ به سامانه ثبت شکایات الکترونیک مردمی
وی افزود: در دوره جدید و در راستای برنامه تحولی یکی از کارهای خوب و مثبتی که انجام شد که میتواند تحول عظیم و بزرگی باشد، این است که سامانه تلفنی ۱۳۵ را به سامانه ثبت شکایات الکترونیک و اخذ شکایات مردمی بهصورت رایگان و کمترین زمان ممکن تبدیل کردیم. بعد از ثبت شکایت، تشکیل پرونده و ارجاع به شعبه میشود به شعبه و شعبه مکلف به رسیدگی و صدور حکم است و شاکی در جریان فرایند انجام پرونده قرار می گیرد.
متاسفانه خون بعضی هارنگینترازبقیه هست درکشور،،،،قانون رای دیوان مبنی برممنوعیت بیش از دودوره متوالی شرکت درانتخابات هیات مدیره اتحادیه ها،،،دربرگزاری انتخابات اتحادیه نانوایان تبریز که در۲۴شهریور۱۴۰۱ انجام شدزیرپاگذاشته شدواکثرابرای سومین دوره متوالی انتخاب شدنداقایان عباسوند،سلیمان قنبری،کوتاهی،،کریم دهقانزاده ونویدی نیا بارسومشان هست که متاسفانه قانون رادورزدندوکسی جرات شکایت نداردزیراصمت انها راتهدیدمیکند،،،خواهشا پیگیری فرمایید وحقیرناشناس بمانم. ممنونم
سال۷۸اتحادیه نانوایان تبریزتشکیل یافت باعضویت تمام رسته های لواش،،سنگک،،بربری،وروغنی،،که سه دوره بودندتاسال۹۰
درسال نودتقسیم وبه دوتا اتحادیه
۱ اتحادیه لواش وسنگک
۲اتحادیه بربری وروغنی
که درسال ۹۱انتخابات اتحادیه سنگک ولواش برگزارشدواقایان عباسوند ونویدی نیا بین انتخاب شدگان بودند
ودرسال ۹۲انتخابات بربری وروغنی برگزارشدواقایان سلیمان قنبری،،کریم دهقانزاده وپویا طاهری و کوتاهی بین برندگان شدند
تااینکه درسال۹۵دوباره همه ادغام شدند،،شددوباره یک اتحادیه نانوایان کلانشهر تبریز واقایان عباسوند،قنبری،کوتاهی،نویدی نیا،کریم دهقانزاده وپویاطاهری انتخاب شدند وتاانتخابات۲۴شهریور۱۴۰۱همگی عضوبودندودراین انتخابات اقایان محمد عباسوند،،،سلیمان قنبری،کوتاهی،کریم دهقانزاده،،نویدی نیا،،،برای بارسوم برنده شدندوتوجیه انها این هست که سابقه اتحادیه ازسال ۹۵منظورمیشود
نکته مهم اینجاست که ببینیم ایا کدایسیک اتحادیه نانوایان سال ۹۱ سنگک ولواش ویا کدایسیک سال۹۱بربری وروغنی کدامشان اکنون تغییرنکرده وهمان کدایسیک اتحادیه نانوایان فعلی میباشد
ظاهرا سنگک ولواش که شامل دونفراقایان عباسوندونویدی نیا میباشندبایدباقبول توجیه خوداقایان هم شده حتمااز انتخابات حذف شوند
والبته اگررای دیوان درممنوعیت عضویت بیش ازدو دوره متوالی رابطورصحیح وکاملش اجراکنیم دراینصورت هم
باید۵تاازمنتخبین ۲۴شهریور۱۴۰۱یعنی اقایان عباسوند،سلیمان قنبری،کوتاهی،نویدنیاوکریم دهقانزاده همگی حذف شوند متاسفانه قانون رادورزدندوکسی جرات شکایت نداردزیراصمت انها راتهدیدمیکند،،،خواهشا پیگیری فرماییدوازصمت توضیح بخواهیدچراکه درهمه جای ایران اجراشده این قانون،،،خواهشا عاجزا حقیرناشناس بمانم. بعداددچارجریمه ومشکل جانی نشوم ممنونم
ان شاالله قانون درهمه جای ایران بدون تبعیض اجراشود
سلام.
از طریق اتحادیه مربوطه و نیز بازرسی اصناف و سازمان بازرسی کل کشور این موضوع خلاف قانون را پیگیری نمایید
آقا این حق عضویت چیه از اصناف میگیرن بخدا کاسبی همینجوریش هیچی نداره عوارض و مالیات و حق عضویت رو بدیم تهش چی میمونه واس ما دردمونو به کی بگیم آخه