مراحل شکایت در کلانتری
مراحل شکایت در کلانتری ، به این صورت است که افراد ، ابتدا به کلانتری مراجعه و شکایت خود را ثبت می کنند ؛ لذا شکایت در کلانتری ، شرایط بخصوصی ندارد . اقدامات پس از شکایت در کلانتری ، شامل مراجعه به دادسرایی که ماموران کلانتری ، گزارش را به آنجا فرستاده اند و نیز ، ثبت نام در سامانه ثنا برای پیگیری شکایت است . کلانتری ها ، حق گرفتن سند از متهم ندارند .
به موجب قانون اساسی ، همه افراد ، حق دارند به دادگاه های صلاحیت دار ، دسترسی داشته باشند تا بتوانند دعاوی حقوقی و کیفری خود را از طریق مراجعه به این دادگاه ها ، پیگیری نمایند . مراجع کیفری ، مختص رسیدگی به جرایم و مجازات ها هستند و اشخاصی که قصد دارند از طریق این دادگاه ها ، شکایت های خود را پیگیری نمایند ، می بایست با روش های خاصی ، اقدام به طرح شکواییه کیفری نمایند .
یک مطلب کلی قبل از مطالعه این بخش که باید همه بدونند ، اینه که مطالب توی اینترنت، خیلی بدرد توی دادگاه نمیخوره . این تجربه وکیله که هم زمان می تواند از یکی دفاع و یا بر علیه اون اقامه دعوا کنه و پیروز از دادگاه خارج بشه . با ما تماس بگیرید
مجموعه دفتر وکالت حق گرا
پیشنهاد می گردد از همان ابتدای کار که می خواهید شکایتی را در کلانتری تنظیم نمایید ضمن تماس با یکی از نزدیکترین دفتر وکالت حقوقی حق گرا در شمال ، دفتر وکالت شرق و یا دفتر وکالت حقوقی شعبه غرب تهران ، دفتر مرکز شهر حق گرا ، پیگیری موضوع را به وکلای با تجربه ما بسپارید تا وکلای ما بتوانند در احقاق حق به شما کمک نمایند. ما آماده ایم در انواع پرونده های مربوطه به خانواده،ملکی ، حقوقی ، جزایی و…در کنار شما باشیم
در حال حاضر ، شاکیان ، می توانند از سه روش برای ثبت شکایت های خود استفاده نمایند که
در روش اول ، می بایست به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و شکواییه تنظیم کرد .
در روش دوم ، دادسرا ، وظیفه ثبت شکایات شهروندان را دارد
و در سومین روش ، افراد برای ثبت شکایت خود ، می توانند به کلانتری ها مراجعه نمایند . هرچند در حال حاضر ، تاکید بر ثبت شکایت از طریق دفتر خدمات قضایی است ، با این حال ، شرایط ثبت شکایت در کلانتری نیز به موجب قانون ، وجود دارد .
به همین مناسبت ، در این مقاله ، قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که آیا شکایت کردن در کلانتری امکان پذیر است یا خیر و در صورتی که پاسخ به این سوال مثبت است ، مراحل آن چیست . در ادامه ، اقدامات پس از شکایت در کلانتری را مورد بررسی قرار داده و به این سوال نیز پاسخ می دهیم که آیا در صورت شکایت کردن ، مامورین حق اخذ تامین یا گرفتن سند را دارند ؟
مراحل شکایت در کلانتری
رسیدگی به جرایم و مجازات ها ، در دادسرا و دادگاه های کیفری صورت می گیرد . به این معنا که در عمده موارد ، پس از شکایت کردن ، رسیدگی مقدماتی به جرم مذکور ، توسط مقامات دادسرا همچون دادیار و بازپرس ، انجام گرفته و در شرایطی که شکایت ثبت شده ، مقرون به ادله و مستندات قانع کننده باشد ، شکواییه ، برای تکمیل رسیدگی و صدور حکم ، به دادگاه کیفری ارجاع می شود تا قاضی ، حکم صادر نماید .
اما گاهی ، برخی از افراد ، برای شکایت کردن از جرایمی که در معرض آن قرار گرفته اند ، اطلاعات لازم را نداشته و این سوال را مطرح می کنند که چگونه می توان از مرتکبان جرایم ، شکایت کرد . در پاسخ به این سوال ، باید گفت که اصولا شاکیان ، می توانند از سه روش مختلف ، اقدام به طرح شکایت از جرم رخ داده نمایند .
در اولین روش ، شاکی ، به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه می کند و با همراه داشتن مدارک لازم ، همچون شناسنامه و کارت ملی و نیز ، مدارکی که ثابت کننده موضوع شکایت هستند ، مراحل شکایت را انجام داده و پس از طرح شکایت ، اقدام به پیگیری موضوع شکایت خود می نماید .
در دومین روش ، شاکی ، به دادسرا مراجعه کرده و از این طریق ، شکایت می کند . در حال حاضر ، با توجه به فراگیر شدن استفاده از سامانه ثنا برای شکایت کردن ، معمولا شکایت از طریق دادسرا انجام نمی شود ؛ مگر در شهرهایی که کوچک هستند و شهروندان ، به سامانه ثنا دسترسی ندارند .
در سومین روش ، شاکی ، برای طرح شکایت خود ، به کلانتری مراجعه می نماید . در این خصوص ، باید گفت که ماموران کلانتری ، یکی از مهم ترین ضابطان دادگستری هستند که وظیفه حفظ نظم و امنیت جامعه را به عهده دارند . به همین دلیل ، بخشی از مراحل و فرایند رسیدگی به جرایم ، با کمک این ماموران به عمل می آید . لذا می توان گفت که یکی از مراحل شکایت ، از طریق کلانتری می باشد .
اما سوالی که مطرح می شود ، این است که شرایط و مراحل شکایت در کلانتری به چه صورت است ؟ در پاسخ به این سوال ، باید گفت که مراحل شکایت در کلانتری و اقدامات لازم پس از شکایت در کلانتری ، در ماده ۳۷ قانون آیین دادرسی کیفری ذکر شده است . بر اساس این ماده ، ضابطان قضایی ، از جمله ماموران کلانتری ، موظفند که شکایت های کتبی و یا حتی شکایت شفاهی را ، در همه زمان ها ، قبول کنند و این موضوع ، منوط به وجود شرایط خاصی نیست .
بر اساس این ماده ، مراحل شکایت در کلانتری ، به این صورت است که افراد ، با مراجعه به کلانتری ها ، شکایت خود را به صورت کتبی یا شفاهی ، ارائه می نمایند ؛ در شرایطی که شکایت در کلانتری ، به صورت شفاهی انجام شده باشد ، باید بر روی برگه صورتمجلس نوشته شده و شاکی ، ذیل آن را امضا نماید ، اما در شرایطی که شاکی ، نتواند ذیل شکواییه را امضا کرده یا اصلا سواد نداشته باشد ، مراتب در صورتمجلس نوشته شده و انطباق آن با شکایت ، تایید می شود .
بیشتر بدانیم : مراحل شکایت پس از درگیری و ضرب و جرح
اقدامات پس از شکایت در کلانتری
در قسمت قبل ، به بررسی این موضوع پرداخته شد که شرایط شکایت در کلانتری چیست و برای انجام مراحل شکایت در کلانتری ، چه اقداماتی باید انجام داد . همانطور که گفته شد ، مراحل ثبت شکایت در کلانتری ، به این صورت است که شاکی یا بزه دیده ، با مراجعه به یکی از کلانتری ها ، شکایت خود را به شکل کتبی یا شفاهی ، به ثبت می رساند . هرچند در حال حاضر ، معمولا ثبت شکواییه ، از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به عمل می آید ، بر اساس قانون ، مقامات کلانتری ، موظف به پذیرش شکایت افراد هستند .
با این حال ، بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری ، ماموران کلانتری ، صرفا وظیفه ثبت شکایت را به عهده داشته و مکلف هستند پس از دریافت شکایت ، پرونده را نزد دادستان که رئیس دادسرا می باشد ، ارسال نمایند ، تا تحقیقات مقدماتی در خصوص جرم صورت گیرد . بنابراین ، لازم است که شاکی ، پس از طرح شکایت خود در کلانتری ، برخی از مراحل و اقدامات را نیز طی نماید که در این قسمت ، به بررسی آن خواهیم پرداخت .
در حال حاضر ، پس از اینکه شاکی به کلانتری ، رجوع و مراحل شکایت در کلانتری را انجام داد ، ماموران کلانتری ، وی را راهنمایی می کنند که به یکی از شعب دادسرا ، مراجعه نموده و شکایت خود را ثبت نماید . در این شرایط ، شاکی ، می تواند به صورتجلسه یا گزارشی که ماموران کلانتری ، در خصوص شکایت وی ثبت کرده اند ، استناد کند و همانطور که می دانیم ، گزارش ضابطان دادگستری ، ارزش و اعتبار بالایی داشته و می تواند در اثبات دعاوی کیفری ، کمک کننده باشد .
یکی دیگر از اقدامات پس از ثبت شکایت در کلانتری ، مربوط به دریافت خسارت های وارده به شاکی می باشد . بر اساس ماده ۳۸ قانون آیین دادرسی کیفری ، ضابطان قضایی ، از جمله ماموران کلانتری ها ، موظف اند که شاکی را از حق درخواست جبران خسارت و یا خدمات مربوط به مشاوره های قضایی و معاضدت های حقوقی ، مطلع نمایند .
بنابراین ، در شرایطی که پس از انجام مراحل شکایت در کلانتری ، شاکی بخواهد ضرر و زیان ناشی از شکایت را مطالبه نماید یا اینکه از معاضدت های قضایی ، برای طی مراحل شکایت استفاده کند ، می بایست اطلاعات لازم را به وی بدهند . البته ، بر اساس ماده ۳۹ قانون مذکور ، ضابطان قضایی ، مکلفند که اظهارات شاکی در مورد ضرر و زیان هایی که وی وارد شده است را ، در گزارش خود به مراجع قضایی ، به ثبت برسانند .
لازم به ذکر است که پس از مطرح شدن شکایت در دادسرا ، لازم است خود شاکی ، برای پیگیری شکایت ، اقدامات دیگری نیز انجام دهد ؛ از جمله اینکه باید به سایت ثنا مراجعه نموده و حساب کاربری شخصی در این سامانه ایجاد کرده و سپس ، مراحل مربوط به احراز هویت خود را انجام دهد .
این اقدام ، از آن جهت پر اهمیت است که ارتباط میان شاکی و مراجع رسیدگی کننده به شکایت ، از طریق همین سامانه انجام می شود و کلیه ابلاغیه های مربوط به زمان تعیین شده برای رسیدگی ، اقدامات و مراحل انجام شده توسط دادسرا و دادگاه کیفری و همچنین ، رای صادره از طرف دادگاه ، از طریق همین سامانه ، به اطلاع شاکی خواهد رسید .
بیشتر بدانیم : مراحل ثبت شکایت تصادف رانندگی
آیا در صورت شکایت در کلانتری مامورین کلانتری حق اخذ تامین (گرفتن سند) را دارند
در قسمت های قبل ، به بررسی مراحل شکایت در کلانتری پرداخته و اقدامات پس از شکایت در کلانتری ، شامل مراجعه به دادسرا و طرح شکواییه و همچنین ، ایجاد حساب کاربری در سامانه ثنا را مورد بررسی قرار دادیم . اما گاهی ، این سوال نیز مطرح می شود که آیا در صورت شکایت در کلانتری ، مامورین کلانتری حق اخذ تامین یا گرفتن سند از شخص متهم را دارند ؟
پاسخ به این سوال ، در ماده ۴۱ قانون آیین دادرسی کیفری ، ذکر گردیده است . بر اساس این ماده ، ضابطان دادگستری یا ماموران کلانتری ها ، پس از طی مراحل شکایت در کلانتری ، حق اخذ تامین یا گرفتن سند از متهم را ندارند و مقامات قضایی نیز ، نمی توانند گرفتن تامین را به ایشان واگذار نمایند . به عبارت دیگر ، از آن رو که مقامات کلانتری ، حق رسیدگی و صدور دادنامه کیفری در مورد شکایات را ندارند ، حق گرفتن سند یا تامین را نیز نخواهند داشت .
بنابراین ، در شرایطی که از شخصی در کلانتری شکایت شده و او ، متهم به جرم ، تشخیص داده شود و به همین دلیل ، گرفتن تامین از وی ضرورت داشته باشد ، تنها در شرایطی می توان از وی سند یا تامین درخواست کرد که مقامات قضایی ، بر اساس مقررات قانونی ، اقدام به این امر نمایند و ماموران کلانتری ، چنین اختیاری نخواهند داشت . با این حال ، در شرایط خاص ، اگر جرم مشهود واقع شده باشد و امارات و قرائن قوی ، در خصوص ارتکاب جرم توسط متهم وجود داشته باشد ، می توانند وی را بازداشت نمایند .
برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مراحل شکایت در کلانتری در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مراحل شکایت در کلانتری پاسخ دهند .
بیشتر بدانیم : مراحل شکایت کیفری در دادسرا
اصول پایهای که برای طرح شکواییه باید از آن آگاه باشید
مانند تمام درخواستهای قانونی، طرح شکایت نیز شرایط عمومی و پایهای دارد که همه افرادی که تمایل به طرح شکایت دارند باید مشمول آن باشند؛ در غیر این صورت شکواییه مورد تأیید دادسرا نخواهد بود. این موارد پایهای شامل موارد زیر است:
۱٫ اهلیت داشتن شاکی
در جرائمی که پیگیری و تعقیب آن مشروط به شکایت فرد ضرردیده (شاکی) باشد، شخص باید در زمینه شکایت خود دارای اهلیت باشد. به این معنی که به سن لازم رسیده و عاقل باشد (سفیه نباشد). سن لازم برای دختران ۹ سالگی و برای پسران ۱۵ سالگی (که همان سن واجب شدن تکلیف است) مشخص شده اما معمولاً روال عملی دادگاه از سن ۱۸ سالگی به بعد انجام میشود. با این وجود شاکی ( چه دختر و چه پسر) اگر هنوز به سن ۱۸ سالگی نرسیده باشد، باید شکایت خود را از طریق یک قیم یا ولی مطرح کند.
شکواییه
۲٫ شکایت شاکی
در بسیاری از پروندهها که جرم فاقد جنبههای عمومی است و تنها با شکایت فرد شاکی و زیاندیده آغاز و پیگیری میشود (مانند توهین، فحاشی، افترا و…)، حتماً باید شکواییه از سمت شاکی مطرح شود تا موضوع دعوا در دادسرا و دادگاه مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد. در غیر این صورت دادسرا و یا کلانتری وظیفهای در قبال پیگیری دعوا نخواهد داشت. در این پروندهها موضوع شکایت ضایع شدن “حقالناس” است و شاکی نیز شاکی خصوصی محسوب میشود.
۳٫ اعلام دعوا از طریق ضابطان دادگستری
همان طور که گفتیم برخی از جرائم مشهود که توسط ضابطان دادگستری نیز مشاهده میگردد، توسط خود دادسرا و بدون شکایت شاکی خصوصی مورد بررسی قرار میگیرد. این روال برای جرائم عمومی و غیر قابل گذشت و با اعلام ضابطین دادگستری پیگیری و دنبال میشود. در حال حاضر از لحاظ قانونی ضابطین دادگستری به مأموران نیروی انتظامی اطلاق میشود. اما در برخی موارد خاص، نیروی بسیج مقاومت و نیروی سپاه پاسداران نیز ضابطین دادگستری محسوب میشوند. در این نوع دعاوی موضوع شکایت ضایع شدن “حق الله” است که در آن ضرر و زیان جامعه مطرح است. در این پروندهها شاکی خصوصی وجود ندارد و شاکی در واقع دادگستری و دادگاه به نمایندگی از عموم مردم است.
۴٫ طبق قانون ۶۸ قانون آیین دادرسی کیفری، برای شروع یک دعوای کیفری تنظیم شکواییه کافی است و قاضی نمیتواند از پیگیری آن سر باز زند.
۵٫ شکواییه میتواند از سوی خود فرد شاکی یا وکیل وی تنظیم شود که در هر صورت باید یک سری موارد پایهای حتماً در آن ذکر شود. این موارد شامل: ۱٫ نام و نام خانوادگی، نام پدر و نشانی دقیق شاکی، ۲٫ موضوع شکایت و ذکر تاریخ و محل وقوع جرم، ۳٫ ضرر و زیان مالی که به مدعی خصوصی وارد شده و مورد مطالبه است، ۴٫ ارائه ادله، اسامی و مشخصات شهود و مطلعین از دعوا در صورت امکان، ۵٫ مشخصات و نشانی فرد مشتکی ( متهم یا فردی که از او شکایت شده) در صورت امکان
۶٫ طبق ماده ۷۱ قانون آیین دادرسی کیفری، قضات و ضابطان دادگستری موظفند که حتی در خارج از وقت مقرر اداری شکایت کتبی یا شفاهی شاکی را قبول کنند. شکایت شفاهی در صورت جلسه قید میشود و به امضای شاکی میرسد.
بیشتر بدانیم : مراحل ثبت شکایت تصادف رانندگی
نکات مهمی که باید در طرح شکایت بدانید و رعایت کنید
در شکایات کیفری و رسیدگی به دادخواست تنها تنظیم شکایت کافی نیست. زیرا اثبات جرم در این گونه شکایات مراحل بیشتر و سختتری را پشت سر میگذارد که دائماً به پیگیری و رسیدگی نیاز دارد. در ادامه نکاتی که باید در مورد طرح شکایت و مراحل پس از آن بدانید را با هم بررسی میکنیم.
• همان طور که گفتیم، شکواییه قبل از رسیدن به دادگاه توسط دادسرا و کلانتری بررسی میشود. به همین دلیل برای طرح شکایت بهتر است آن را نزد کلانتری و یا دادسرایی که جرم در حوزه آن رخ داده است مراجعه کنید. زیرا در این صورت بررسی ادله، اسناد و شواهد و اظهارات شاهدان دعوا به دقت و سرعت بیشتر انجام خواهد شد.
• در دعواهای کیفری اثبات جرم مجرم و متهم شناخته شدن فرد مشتکی (فردی که از او شکایت شده) تنها در دادگاه صورت نمیگیرد. بلکه ابتدا شما باید در محضر قاضی دادسرا مجرم بودن طرف دعوای خود را اثبات کنید و او را متقاعد کنید، تا کیفرخواست از سوی دادگاه برای پیگیری جرمی که مشتکی انجام داده صادر شده و مراتب آن نیز به دادگاه ارائه شود. در دادگاه نیز روند اثبات جرم با ادله و شواهد اجرا میشود.
• اگر قاضی دادگاه بر اساس شواهد، مدارک و اسناد ادعای شما و نیز درخواست دادسرا را مورد قبول قرار دهد، دیگر نیازی به ادله دیگر نیست و قاضی اقدام به صدور حکم میکند. اما این انتهای ماجرای دعاوی کیفری نیست، زیرا در اکثر موارد فرد مشتکی نیز درخواست تجدیدنظر خواهد کرد که در این صورت پرونده در دادگاهی دیگر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
• پروندههای کیفری اگر حتی در شرایطی در دادسرای حوزهای که جرم در آن اتفاق نیفتاده بررسی شوند، در مرحله دادگاه به دادگاه حوزه وقوع جرم فرستاده شده و در آن محل بررسی خواهد شد. اگر متهم در حوزههای قضایی مختلفی جرم مرتکب شده باشد، پرونده در دادگاهی که مهمترین جرم در حوزه آن صورت گرفته است پیگیری میشود.
• در مواردی خاص که سن متهم کمتر از ۱۸ سال باشد، پرونده در دادسرا و دادگاههای اطفال رسیدگی میشود. جرائم نظامیان و یا روحانیان نیز در دادگاههای مخصوص به همین حوزه رسیدگی خواهد شد.
مراحل رسیدگی به شکواییه و دعاوی کیفری چگونه است؟
شکواییههای کیفری معمولاً روال و روند طولانیتری را نسبت به دادخواستهای حقوقی طی میکنند. زیرا اثبات یک جرم سختتر از اثبات دعاوی حقوقی است و مراحل بیشتری را پشت سر میگذارد. دلیل این سختی بیشتر نیز تعیین مجازات برای مشتکی در صورت مجرم شناخته شدن او است. به همین دلیل بررسی پروندههای کیفری از حساسیت و دقت بیشتری برخوردار است تا در آن حقالناس و عدالت در مورد هر دو طرف دعوا رعایت شود.
شکواییه
همان طور اشاره شد، شکواییه در ابتدا به دادسرا و با تأیید مراجع قضایی دادسرا به دادگاه فرستاده میشود. در این مرحله که از پیچیدگی خاصی نیز برخوردار است، شما باید به واسطه شواهد و ادلهای که در دست دارید و با استناد به مواد قوانین کیفری، جرم طرف دعوای خود را به اثبات برسانید. در جریان پیگیری پرونده به احتمال زیاد به تنظیم لایحه و درخواست نیاز دارید که در این صورت بهتر است با یک وکیل باتجربه مشورت کنید و از او کمک بخواهید.
پس از بررسی ادله و شواهد اگر جرم متهم اثبات شود و ضرر و زیان فرد شاکی نیز محرز باشد، قاضی رأی نهایی را صادر میکند. اما این رأی معمولاً با درخواست تجدید نظر از سوی فرد متهم یا مشتکی روبهرو میشود. در این صورت پرونده به دادگاهی دیگر و به قاضی یا قضات دیگری سپرده میشود تا نظر آنها نیز در این پرونده اتخاذ شود. در صورتی که رأی دادگاه تجدید نظر نیز با رأی اولیه یکی باشد، متهم مجازات سنگینتری از قبل خواهد داشت. اما اگر جرم وی از نظر دادگاه تجدید نظر اثبات نشود، مشتکی میتواند از فرد شاکی اعاده حیثیت و غرامت کند.
بیشتر بدانیم : نقش کلانتری در دعاوی
سوالات متداول
۱- شرایط شکایت در کلانتری چیست ؟
بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری ضابطان دادگستری مکلف هستند که در همه وقت شکایت های کتبی یا شفاهی شاکیان را قبول نموده و آن را صورتجلسه و به دادسرا تحویل نمایند که شرح این موضوع در متن مقاله ذکر شده است .
۲- مراحل شکایت در کلانتری چیست ؟
افراد می توانند به کلانتری مراجعه و شکایت کتبی یا شفاهی خود را ارائه نمایند و پس از آن گزارش شکایت به دادسرا ارجاع داده می شود که می توان با مراجعه به دادسرا شکایت را پیگیری کرد و جزئیات این موضوع در متن مقاله بررسی شده است .
۳- آیا ماموران کلانتری حق گرفتن سند را دارند ؟
خیر بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری ضابطان دادگستری از جمله مقامات کلانتری حق اخذ تامین یا گرفتن سند از متهم را ندارند و صرفا مراجع قضایی می توانند با رعایت قانون این امر را انجام دهند که برای آشنایی با این موضوع می توانید مقاله را ملاحظه نمایید .
همچنین در پاسخ به این سوال ، در ماده ۴۱ قانون آیین دادرسی کیفری ، ذکر گردیده است . بر اساس این ماده ، ضابطان دادگستری یا ماموران کلانتری ها ، پس از طی مراحل شکایت در کلانتری ، حق اخذ تامین یا گرفتن سند از متهم را ندارند و مقامات قضایی نیز ، نمی توانند گرفتن تامین را به ایشان واگذار نمایند . به عبارت دیگر ، از آن رو که مقامات کلانتری ، حق رسیدگی و صدور دادنامه کیفری در مورد شکایات را ندارند ، حق گرفتن سند یا تامین را نیز نخواهند داشت .
بنابراین ، در شرایطی که از شخصی در کلانتری شکایت شده و او ، متهم به جرم ، تشخیص داده شود و به همین دلیل ، گرفتن تامین از وی ضرورت داشته باشد ، تنها در شرایطی می توان از وی سند یا تامین درخواست کرد که مقامات قضایی ، بر اساس مقررات قانونی ، اقدام به این امر نمایند و ماموران کلانتری ، چنین اختیاری نخواهند داشت . با این حال ، در شرایط خاص ، اگر جرم مشهود واقع شده باشد و امارات و قرائن قوی ، در خصوص ارتکاب جرم توسط متهم وجود داشته باشد ، می توانند وی را بازداشت نمایند
راهکار دیگه ای برای مراحل شکایت وجود داره ؟
بقیه سایتها هم همینو نوشتن
علاوه بر روشهای مختلف ثبت شکایت ، فرد شاکی می تواند برای ارائه شکایت خود به اداره پلیس مراجعه کند.
میتوان گفت افسران پلیس افرادی هستند که مسئولیت حفظ نظم و امنیت جامعه را برعهده دارند و به عنوان ضابطان دادگستری در این فرآیند نقش مهمی دارند.
بنابراین، بخشی از مراحل رسیدگی به جرایم با کمک این افسران انجام میشود.
به همین دلیل، یکی از مراحل شکایت، تقدیم شکایت از طریق اداره پلیس است.