جرائم رایانه ای

مجازات هک وای فای

۵/۵ - (۲ امتیاز)

امروزه، اینترنت، نقش بسیار پررنگی را در زندگی روزمره افراد و ارائه خدمات از طریق ادارات دولتی و خصوصی، به واسطه آن، ایفا می کند. اما، متاسفانه، علی رغم مزایای بسیار زیادی که در استفاده از تکنولوژی اینترنتی، وجود دارد، معایب بسیاری نیز، در استفاده از آن، وجود داشته که از جمله آن ها، هک کردن اطلاعات افراد و دسترسی غیر مجاز، به داده های آنان می باشد.

قانون گذار، ربودن و سرقت اینترنتی اطلاعات افراد را جرم انگاری کرده است و برای آن، مجازات در نظر گرفته است. از جمله موارد سرقت اینترنتی، به واسطه هک کردن، می تواند، سرقت رمز وای فای افراد و استفاده از اینترنت آن ها، به طور رایگان باشد که این مورد، صرفا در شرایط بخصوصی، جرم انگاری شده و در صورت شکایت از آن، بر اساس قواعد و تشریفات ویژه شکایت، منجر به صدور حکم مجازات هک وای فای، در خصوص آن، خواهد شد.

لذا در این مقاله، قصد داریم، جرم هک wifi را از نظر قانون جرایم رایانه ای، مورد بررسی قرار داده و مجازات آن را بگوییم؛ سپس، نحوه شکایت و نحوه رسیدگی به این جرم را از منظر قانون آیین دادرسی کیفری، توضیح دهیم. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این موضوع، می توانند در ادامه مقاله، همراه ما باشند.

بیشتر بدانیم :قانون جرایم رایانه ای و فهرست مصادیق محتوای مجرمانه

مجموعه دفتر وکالت حق گرا

پیشنهاد می گردد در صورتی که پرونده ای در دادگاه دارید و یا می خواهید مشاوره شکواییه جرایم سایبری را دریافت نمایید با وکیل جرایم رایانه ای، گروه حقوقی  حق گرا در تماس باشید: تلفن۰۲۱۷۷۲۱۲۴۴۵   همراه : ۰۹۱۲۲۷۱۴۷۲۵

در تهران نیز می توانید به یکی از نزدیکترین  دفتر وکالت حقوقی حق گرا در شمال ، دفتر وکالت شرق و یا دفتر وکالت حقوقی شعبه غرب  تهران ، دفتر مرکز شهر حق گرا  ، پیگیری موضوع را به وکلای با تجربه ما بسپارید تا وکلای ما بتوانند در احقاق حق به شما کمک نمایند. ما آماده ایم در انواع پرونده های مربوطه به خانواده،ملکی ، حقوقی ، جزایی و…در کنار شما باشیم

همچنین شما می توانید با ارسال سوالات خود را در خصوص جرایم سایبری ، هک تلفن ، هک اینستاگرام  و کلاً هر گونه سوالی که در مورد امور خانواده ، ملکی و… داشته باشید در سایتهای این گروه ( hagh-gara.ir و haghgara.com )، به صورت رایگان از مشاوره وکیل های حق گرا بهرمند شوید و یا جهت مشاوره با شماره تلفن های ذیل و یا وشماره ۰۹۳۶۴۶۸۸۸۶۱تماس بگیرید .پیش از هر اقدامی، از مشورت با وکلای مجرب حق گرا غافل نشوید.

آیا هک وای فای جرم است

امروزه، با رشد و پیشرفت تکنولوژی و انجام بسیاری از امور، از طریق اینترنت، جرایم مربوط به این حوزه نیز افزایش یافته و همین امر، سبب شده که قانون گذار، در قانون جرائم رایانه ای، انواع جرم رایانه ای مرتبط با اینترنت و فضای مجازی را مورد پیش بینی قرار دهد.

با توجه به اینکه برای استفاده از اینترنت، بسیاری از افراد، از دستگاه وای فای استفاده می کنند، یکی از مواردی که این افراد با آن، مواجه می شوند، هک شدن رمز وای فای آن ها، توسط هکر ها می باشد و همین امر، سبب طرح این پرسش می شود که آیا هک وای فای، جرم است یا خیر و در صورت جرم بودن، مجازات آن، چه می باشد؟

قبل از پاسخ به پرسش فوق الذکر، لازم است تا توضیح دهیم که مقصود از هک کردن چیست و بررسی کنیم که آیا قانون گذار، در قانون جرایم رایانه ای یا قانون مجازات، عملی با مفهوم هک کردن را جرم انگاری کرده است یا خیر و پس از آن، بگوییم که آیا هک wifi جرم می باشد یا هنوز، جرم انگاری نشده است؟

مقصود از هک کردن در علم کامپیوتر و در حوزه تکنولوژی، رمزگشایی و نفوذ و رخنه کردن به داده های دیگری، با کمک دانش هایی نظیر نرم افزار و برنامه نویسی می باشد. زمانی که فردی، با رخنه کردن به سیستم دیگری، به اطلاعات او، دسترسی یابد، هک کردن، رخ داده است.

قانون گذار، در فصل سوم قانون جرایم رایانه ای، در ماده ۱۲ و ۱۳ خود، سرقت اینترنتی و ربودن غیر مجاز داده های دیگری، به هر طریق و کسب منفعت برای خود یا دیگری، از این راه را جرم انگاری کرده و برای آن، مجازات، در نظر گرفته است.

مستفاد از این مواد و با توجه به توضیحات فوق، در خصوص هک کردن، می توان گفت، هک وای فای، جرم است و چنانچه کسی، به طور غیر مجاز، داده های متعلق به دیگری را برباید، به مجازات های پیش بینی شده برای این امر در قانون جرایم رایانه ای، محکوم خواهد شد که در ادامه، در خصوص این مجازات ها، توضیح خواهیم داد.

بیشتر بدانیم :کلاهبرداری در فضای مجازی/  کلاهبرداری اینترنتی

مجازات هک وای فای

برای بررسی مجازات هک وای فای، باید به قانون جرایم رایانه ای، مراجعه کرد. این قانون، در فصل سوم خود، تحت عنوان سرقت و کلاهبرداری مرتبط با رایانه، در مواد ۱۲ و ۱۳ خود، مجازات هایی را برای جرایم سرقت رایانه ای و ربودن اطلاعات افراد، به صورت اینترنتی، تعیین می نماید که مجازات جرم هک wifi را نیز باید، در همین مواد، جست و جو کرد. قانون جرایم رایانه ای، در مواد ۱۲ و ۱۳ خود، مقرر می دارد:

” ماده۱۲ـ هرکس به طور غیر مجاز، داده های متعلق به دیگری را برباید، چنانچه عین داده ها در اختیار صاحب آن باشد، به جزای نقدی از یک میلیون (۱.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و در غیر این صورت، به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات، محکوم خواهد شد.”

“ماده۱۳ـ هرکس به طور غیر مجاز از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی، با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده ها یا مختل کردن سامانه، وجه یا مـال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند، علاوه بر رد مال به صاحب آن، به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا یکصد میلیون (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.”با توجه به دو ماده فوق الذکر، در توضیح مجازات هک وای فای، باید به دو مساله، توجه داشت؛

در صورتی که فرد، صرفا با هک کردن، رمز وای فای دیگری را برباید ولی از آن، استفاده ای نکند، به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از ۵۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان، یا هر دو مجازات، محکوم خواهد شد.

در صورتی که مرتکب جرم هک wifi، علاوه بر هک کردن، از آن نیز استفاده کند، به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از ۲ میلیون تومان تا ۱۰ میلیون تومان یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مجازات هک کردن تلگرام دیگران، می توانند، نسبت به مطالعه مقاله زیر، اقدام کنند.

نحوه شکایت از جرم هک وای فای

 

در قسمت های قبلی مقاله، توضیح دادیم که هک وای فای، یک جرم رایانه ای محسوب می شود و مرتکب، بر اساس قانون جرایم رایانه ای، مجازات خواهد شد. برای اعمال مجازات بر مرتکب، شاکی باید، نسبت به شکایت، علیه او اقدام کند؛ لذا، در این بخش از مقاله، قصد داریم تا در خصوص نحوه شکایت و رسیدگی به جرم هک وای فای، توضیح دهیم که به شرح زیرمی باشد:

 

در ابتدا، شاکی باید، اقدام به تشکیل حساب کاربری سامانه ثنا نماید؛ چراکه امکان ثبت شکواییه و بعد از آن، اطلاع از وقت رسیدگی به پرونده و آرای صادره در خصوص شکایت، تنها در صورت داشتن این حساب کاربری، ممکن است. برای تشکیل این حساب کاربری، متقاضی باید، نسبت به ثبت نام ثنا و انجام احراز هویت در سامانه احراز هویت ثنا، از طریق مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، یا مراجعه به آدرس اینترنتی sana.adliran.ir، اقدام کند.

در مرحله دوم، متقاضی باید، نسبت به تنظیم شکواییه جرم هک وای فای، اقدام کند. برای تنظیم شکواییه، شاکی می تواند، از نمونه شکواییه های موجود در این خصوص که در اینترنت نیز در دسترس هستند، استفاده کرده یا از یک وکیل یا مشاور حقوقی، کمک بگیرد. پس از تنظیم شکواییه، فرد باید، فایل ورد شکواییه تنظیمی را بر روی یک حافظه، نظیر رم یا سی دی یا تلفن همراه خود، ذخیره کند.

در مرحله سوم، شاکی از جرم هک وای فای، باید، با در دست داشتن نام کاربری و رمز عبور سامانه ثنا و فایل ورد شکواییه تنظیمی، به نزدیک ترین دفتر خدمات الکترونیک قضایی محل کار یا سکونت خود، مراجعه کرده و پس از پرداخت هزینه دادرسی و تعرفه خدمات دفاتر قضایی، نسبت به ثبت شکواییه تنظیمی و ارسال آن به دادسرا، اقدام نماید.

 

شیوه پیگری جرم هک

پیگیری قضایی جرم موقعی است که عمل ارتکابی اتفاق بیفتد. در موارد جرم هک نیز، بعد از محقق شدن آن توسط پلیس فتا پیگیری می‌شود. نحوه شکایت از جرم هک که از دسته جرایمی است که در دنیای سایبری و مجازی اتفاق می‌افتد. در ابتدا شاکی می‌بایست از طریق پلیس فتا اعلام جرم نماید، از سوی دیگر با ثبت نام در سامانه اقدام به طرح شکایت می‌نماید.

پس از ثبت و درخواست باید اقدام به باطل کردن تمبر کنید. برای شکایت باید دلایل و مدرک کافی ارائه کنید تا دادیار در صورت کافی بودن و کامل بودن اقدام به صدور کیفر خواست نماید.در دادگاه ویژه قاضی پرونده با بررسی و وجود مدارک رأی صادر می‌کند و اجرای رأی قطعی در دادسرای ویژه جرایم رایانه‌ای انجام می‌گیرد.

دادسرا جرایم رایانه‌ای در منطقه ۳۱ تهران می‌باشد. در دادسرا تحقیقات مقدماتی باتوجه‌به مدارک و ادله توسط بازپرس پرونده انجام می‌گیرد. در صورت کامل بودن دادستان کیفر خواست صادر کرده و پرونده به دادسرای ویژه برای رأی قطعی ارجاع می‌شود.

برای آگاهی از اینکه در دادسرای ناحیه ۳۱ چه جرائمی مورد پیگیری قرار خواهند گرفت مقاله ” بررسی جرائم در صلاحیت دادسرای ناحیه ۳۱ ” و برای آگاهی از نحوه پیگیری مقاله “پیگیری حقوقی جرایم رایانه ای و اینترنتی در دادسرای جرائم رایانه ای” را مطالعه نمایید.

 

نحوه رسیدگی به جرم هک وای فای

 

پس از ثبت شکواییه و ارسال آن به دادسرا توسط دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، پرونده جرم هک وای فای، در دادسرا، ( که در تهران، دادسرای جرایم رایانه ای می باشد) تشکیل شده و دادسرا، رسیدگی و تحقیقات مقدماتی، در خصوص جرم مورد شکایت را آغاز می کند.

چنانچه، ادله ارائه شده توسط شاکی و نتایج تحقیقات، برای انتساب جرم به متهم، کافی نباشد، در دادسرا، قرار منع تعقیب، صادر و پرونده، مختومه می شود و در غیر این صورت، یعنی در صورتی که ادله، برای انتساب جرم به متهم کافی باشد و یا وقوع جرم توسط او را اثبات نماید، در دادسرا، قرار جلب به دادرسی صادر می گردد و پرونده، برای صدور کیفر خواست، نزد دادستان، ارسال خواهد شد.

پس از صدور کیفر خواست، دادسرا، پرونده را به دادگاه کیفری، ارسال خواهد نمود تا رسیدگی بیشتر و صدور حکم مجازات هک وای فای، در این دادگاه، انجام شود. پس از رسیدگی توسط دادگاه کیفری، در صورتی که مجرمیت متهم، محرز گردد، حکم مجازات هک وای فای، صادر خواهد شد و بعد از قطعی شدن حکم و طی کردن مراحل اعتراض، پرونده، به بخش اجرای احکام دادسرا، فرستاده می شود تا دادستان، نسبت به اجرای حکم مجازات جرم هک وای فای اقدام نماید

 

هک کردن چیست؟

هک در علوم کامپیوتر به معنای نفوذ و رخنه کردن به اطلاعات فرد دیگری با کمک دانش‌های کامپیوتری مانند برنامه‌نویسی است . زمانی که فردی به صورت غیرمجاز به اطلاعات دیگری دست پیدا می‌کند، میگوییم هک انجام داده است.

ماده ۱۲ و ۱۳ قانون جرائم رایانه‌ای، هک کردن نمونه‌ای از سرقت اینترنتی و دسترسی غیرمجاز به اطلاعات است و چنانچه فردی از ربودن اطلاعات دیگری برای خود سودی کسب کرده باشد عمل او جرم محسوب می‌شود. با توجه به این قانون هک کردن وای فای جرم است چرا که دسترسی غیرمجاز به داده‌های فرد دیگری می‌باشد. هک کردن اینترنت وای فای که فرد دیگری هزینه آن را پرداخته و استفاده رایگان از آن نیز چنانچه مورد شکایت واقع شود جرم محسوب می‌گردد و قانون برای این جرم مجازات‌هایی در نظر گرفته است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

مجازات هک کردن وای فای

فصل سوم قانون جرائم رایانه‌ای که به مقوله کلاه‌برداری و سرقت پرداخته است در بندهای ۱۲ و ۱۳ خود آورده است:

ماده دوازده قانون جرائم رایانه ای:
« هرکس به طور غیرمجاز، داده‌های متعلق به دیگری را برباید، چنانچه عین داده‌ها در اختیار صاحب آن باشد، به جزای نقدی از یک میلیون ریال تا بیست میلیون ریال و در غیر این صورت، به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات، محکوم خواهد شد.»

ماده سیزدهم قانون جرائم رایانه ای: «هرکس به طور غیرمجاز از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده‌ها یا مختل کردن سامانه، وجه یا مـال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند، علاوه بر برگرداندن مال به صاحب آن، به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون ریال تا یک‌صد میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»

چنانچه فردی رمز وای فای دیگران را هک کند اما از آن استفاده نکند مجازات او حبس از ۹۱ روز تا یک سال خواهد بود یا باید جریمه‌ای بین ۵۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان بپردازد و در مواردی ممکن است فرد به هر دوی این موارد محکوم شود.

اگر فرد مرتکب جرم هک کردن شد و از آن استفاده نیز کرد مجازات او در قانون فوق، بین یک تا پنج سال زندان یا جریمۀ نقدی ۲ تا ۱۰ میلیون تومانی و یا هر دوی آنهاست.

بیشتر بدانیم :
شکایت از جرم هک وای فای

همان‌طور که گفتیم مطابق قانون جرائم رایانه‌ای، هک وای فای یک جرم است و با مرتکب این جرم به شدت برخورد خواهد شد. حال اگر کسی بخواهد از هک کنندۀ وای فای خود شکایت کند باید چه کند؟

شاکی باید در سامانۀ ثنا حساب کاربری بسازد تا از طریق آن بتواند شکایت خود را ثبت و پیگیری کند.
احراز هویت در سامانۀ ثنا : برای این کار فرد باید به آدرس الکترونیکی sana.adliran.ir مراجعه کند یا به صورت حضوری با در دست داشتن مدارک به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک برود.
تنظیم شکوائیه برای جرم هک وای فای، برای تنظیم این شکوائیه می‌توانید از نمونه‌های مشابه در اینترنت استفاده کنید یا از یک وکیل کمک بگیرید. سپس شکایت تنظیم‌شده را تایپ کنید و به صورت ورد و پی‌دی‌اف در یک فلش همراه خود ببرید.
فرد باید با در دست داشتن نام کاربری و رمز عبور سامانۀ ثنا و فایل تایپ شده به نزدیک‌ترین دفتر خدمات الکترونیک مراجعه کند . پس از پرداخت هزینه دادرسی و تعرفۀ خدمات قضایی، شکایت تنظیم‌شده ثبت و به دادسرا ارسال می‌گردد.

مراحل رسیدگی به جرم

پس از تکمیل شکایت و ارسال آن به دادسرا، پرونده تشکیل می‌شود و تحقیقات مقدماتی درباره جرم آغاز می‌شود. سپس شواهد و دلایل بررسی می‌شود و چنانچه دلایل کافی نباشد ، شکایت مختومه می‌شود؛ اما اگر شواهد و مدارک اثبات جرم کافی باشد و وقوع جرم توسط دولت را ثابت کند، قرار جلب متهم صادر می‌شود و کیفرخواست به دادستان ارجاع داده خواهد شد.

بعد از این مراحل، دادسرا پرونده را به دادگاه کیفری می‌فرستد تا رسیدگی‌های لازم انجام شود. چنانچه جرم متهم ثابت شود، حکم قطعی می‌شود و دادستان می‌تواند نسبت به اجرای مجازات اقدام کند

 

راههای حفظ امنیت

از رمزهای ساده استفاده نکنید و ترجیحاً از ترکیب حروف، اعداد و نمادها استفاده کنید.
هر چند وقت یکبار رمزهای خود را تغییر دهید.
از تأیید هویت دو مرحله‌ای استفاده نمایید زیرا این کار اکانت شما را دو قفله می‌کند و فرایند هک شدن را بسیار سخت می‌کند.
از یک ایمیل معتبر به عنوان ایمیل پشتیبانی استفاده نمایید تا در صورت هک شدن از طریق ایمیل خود به اکانت دسترسی پیدا کنید.
در صورتی که متوجه تغییراتی در حساب کاربری خود شدید حتماً اقدام به تعویض رمز خود کنید .

یک پیام بگذارید