فاکتور بدون مهر
علل صدور فاکتور کدام است؟
شاید ندانید که چرا ارائه کردن یک برگه فاکتور و نگهداشتن کپی آن برای فروشنده اهمیت بالایی دارد. هدف از ارائه یک فاکتور استاندارد، ارائه نمودن سابقه فروش میباشد تا یک مشتری بتواند بهوسیله آن حقوق خود را بشناسد و استفاده کند. گفتنی است که در کنار این مورد، فاکتورها کاربردهای بسیار مهم دیگری نیز دارند که شاید در ابتدا مشخص نشود. به همین سبب عدم صدور فاکتور جرم بوده و جریمه عدم صدور فاکتور نیز شامل فروشنده خواهد شد.
قابلذکر است که یک فاکتور که بر اساس مسائل حقوقی تعیینشده است باید دارای اطلاعات خریدار و فروشنده بوده و همچنین آدرس، کد اقتصادی، مهر و امضا و مشخصاتی کامل را بدون خطخوردگی در بر بگیرد. ما در اینجا برخی از مهمترین اهداف ارائه فاکتور را آوردهایم:
حفظ و ثبت اسناد
فاکتورها سندی هستند که تمامی آنچه فروختهاید را ثبت میکنند. ازاینرو برای ثبت و ضبط کارهای دفترداری عالی هستند. یک فاکتور سابقه مالی کسبوکار شما را ارائه میکند. به کمک یک فاکتور میتوانید فروش خود را ردیابی کرده و سود خود را بسنجید.
ثبت مالیات
در هر فاکتور اطلاعاتی وجود دارد که به شما کمک میکند آنچه در هرسال در بخشهای مالیاتی لیست مینمایید را تأیید کنید. سازمان مالیاتی و سازمان تعزیرات توصیه دارد که فروشندگان خلاصهای از سوابق معاملههای خود را مانند فاکتورها را بهصورت روزانه ثبت نمایند.
حمایت قانونی
فاکتور یک سند مهم است و ازاینرو عدم صدور فاکتور جرم میباشد. به کمک یک فاکتور مشاغل کوچک میتوانند در مواردی مانند دعاوی ناعادلانه و نادرست از خود دفاع کنند زیرا این اسناد حاوی اطلاعاتی از خدمات فروشنده به مشتری و همچنین زمان کار است. فاکتورها همچنین امضای مشتری را نیز شامل میشوند که با مبلغ نهایی موافقت کرده است.
بازاریابی
با کمک سوابق فاکتورها میتوانید به بازاریابی برای کسبوکار خود نیز بپردازید. با تجزیهوتحلیل فاکتورها شما میتوانید اوج زمان خریدوفروش و محبوبترین خریدها را شناسایی کنید. پس از انجام این تحلیلها میتوانید استراتژیهای بازاریابی خود را برای افزایش فروش پیادهسازی کنید.
ردیابی موجودی
یکی دیگر از علل ضرورت ارائه فاکتور ردیابی موجودی است. به کمک فاکتورها میتوانید موجودی را پیگیری نمایید و با مشاهده فروش قبلی، فروش خود را در آینده پیشبینی نمایید؛ بنابراین عدم صدور فاکتور فقط به ضرر خریدار نیست و میتواند به فروشنده نیز خسارات بزرگی وارد نماید.
بنابراین حالا که با اهمیت ارائه کردن فاکتور آشنا شدید میتوانید ازاینپس در هنگام خریدوفروش از این حق مهم خود استفاده نمایید تا در آینده نیز از مشکلاتی مانند کلاهبرداریها جلوگیری نمایید.
صدور امانت نامه بهجای صدور فاکتور
امانت نامه به سندی گفته میشود که در آن فرد اموال خود را به یک شخص دیگر امانتداده یا میسپارد تا به نگهداری آن بپردازد. این اموال میتواند شامل هر چیزی مانند خانه، ملک یا حتی ماشین و سایر چیزها باشد.
بر اساس قانونی مدنی، عقد امانات بهعنوان ودیعه ذکرشده است و ودیعه همان امانت یا بهنوعی امانت نامه میباشد. یکی از رکنهایی که در امانت نامه آمده این است که رایگان میباشد و فرد نباید در نگهداری کردن از آن مزدی دریافت نماید زیرا در غیر این صورت تحت عنوان امانت نامه قرار نمیگیرد.
در کل باید گفت که صدور هر شکلی از امانت نامهها در عوض فاکتور، درصورتیکه پولی دریافت شده باشد، ممنوع است. در غیر این صورت یک خریدار قادر است پس از گذشت یک ماه آن کالا را بازگردانده و مرجوع نماید و فروشنده نیز حق اعتراض ندارد؛ بنابراین این میتوان گفت که عدم صدور فاکتور میتواند ضرر بزرگی به فروشنده بزند.
جریمه عدم صدور فاکتور چیست؟
همانطور که گفته شد، عدم صدور فاکتور جرم محسوب میشود. همچنین در هنگام صدور فاکتور باید دقت شود تا تمامی اطلاعات مانند اطلاعات فروشنده و همچنین اطلاعات خریدار و مواردی مانند آدرس، کد اقتصادی و سایر موارد در فاکتور ذکر شود. قابلذکر است که یک فاکتور باید فاقد هرگونه خطخوردگی باشد.
این موارد از نکات مهمی است که اغلب فروشندگان با آن آشنا هستند اما در طول روز که با حجم بالای فاکتورها روبهرو میشوند این ضروریات را رعایت نمیکنند.
درنتیجه این سهلانگاریها مشکلات و مسائل حقوقی بسیاری پیش میآید. بر اساس ماده ۶۶ (ق ن ص) خودداری کردن از صدور هر صورتحساب و فاکتور با جریمه همراه است. عدم صدور فاکتور در هر بار تخلف، مشمول جریمه نقدی خواهد بود. جریمه نقدی شامل مرتبه اول، دوم و سوم است.
شما میتوانید در صورت روبهرو شدن با چنین مشکلاتی از وکیلهای حرفهای کمک بگیرید. کمک گرفتن از وکیل حقوقی برای پیشبرد بهتر شکایت یکی از راههایی است که میتوانید در زمان کوتاه کارها را حلوفصل نمایید. موسسه حقوقی دادیستا یکی از مراکز معتبر است که میتوانید با مراجعه به سایت آن از یک وکیل متخصص بهرهمند شوید.
شکایت در سازمان تعزیرات
تخلفات اقتصادی که در بازارهای کسبوکار رخ میدهند، یکی از مشکلات رایج در جامعه است. سازمان تعزیرات یکی از بخشهای حکومتی در کشور ایران است که برای مقابله با اینگونه تخلفات ایجادشده است. شکایت به این سازمان یکی از موضوعهای حساس و مهم است که نیازمند تجربه و دانش یک وکیل مجرب است.
ازجمله تخلفهایی که بخش تعزیرات به مقابله با آن میپردازد به شرح زیر است:
- گرانفروشی
- کمفروشی
- احتکار کالا
- عرضه خارج از شبکه
- عدم درج قیمت
- عدم صدور فاکتور
- حمل و فروش کالای قاچاق
- عدم پایبندی به تعهدات قانونی در واردات با ارز دولتی
و…
مراحل انجام شکایت در تعزیرات مانند دیگر مراجع شامل ۲ مرحله است که به رسیدگی اولیه و تجدیدنظر تقسیم میشود. در رسیدگی اولیه تخلفات بررسیشده و حکم مربوطه صادر میشود. در بخش تجدیدنظر نیز اگر اعتراضی به آرا وجود داشته باشد مجدداً رسیدگی میشود.
افراد و سازمانهای خاصی میتوانند در بخش تعزیرات شکایت کنند که در زیر به آنها اشارهکردهایم:
انجمن حمایت از حقوق مصرفکننده
سازمان بازرگانی
اشخاص حقیقی، حقوقی و گزارش مردمی
سازمانهای بازرسی کشور و سایر مرجعهای قضایی
اتحادیه و واحد بازرسی مجمع امور صنفی
برای شکایت در تعزیرات میتوانید از راههای مختلفی اقدام نمایید.
شماره تلفن ۱۳۵ را گرفته و از بخش گزارش و شکایات مردمی استفاده کنید.
به سایت سازمان تعزیرات مراجعه کرده و شکایات خود را ثبت نمایید.
به شماره ۳۰۰۰۰۰۱۳۵ پیامک زده و شکایت خود را ثبت کنید.
عدم صدور فاکتور یکی از مواردی است که افراد میتوانند برای آن شکایت خود را ثبت کنند. باوجوداینکه بسیاری از اشخاص با این حقوق خود آشنا نیستند اما گفتنی است که عدم صدور فاکتور نیز یکی از تخلفات مهم است و توسط بخش تعزیرات پیگیری شده و با آن برخورد میشود.
اعتبار قانونی پیش فاکتور چقدر است
پیشفاکتور قرارداد نهایی خریدوفروش نیست یک سند مالی است که قبل از انجام معامله توسط فروشنده و به درخواست خریدار برای ایشان ارسال میگردد که حاوی توافقات اولیه طرفین در مورد مشخصات کالا، تعداد، و قیمت و بهای آن کالا است به طور معمول پیشفاکتور دارای مدت اعتبار و به نام خریدار صادر میشود و نکته حائز اهمیت آن است که صدور پیشفاکتور هیچگونه تعهد قانونی و الزامی را برای فروشنده ایجاد نمیکند.
تفاوت پیشفاکتور و فاکتور چیست
فاکتور یک سند مالی معتبر است که از طرف فروشنده برای خریدار ارسال میگردد و در آن کلیه اطلاعات مرتبط با فروش کالا از قبیل قیمت، نوع کالا، نحوه پرداخت و… درج میشود.
مهمترین تفاوت اصلی پیشفاکتور و فاکتور در ایجاد تعهد برای فروشنده برای فروش آن کالا با صدور فاکتور است بدین معنی که برخلاف پیشفاکتور، فروشنده میبایست از خریدار صرفاً قیمت تعیین شده در فاکتور را مطالبه نماید.
· موارد الزامی در صدور پیشفاکتور
- ۱. ـ پیشفاکتور بایستی در سربرگ فروشنده با قطع ۴ A بهصورت پرینت سیاهسفید یا رنگی باشد.
- ۲. ـ در بالای برگه کلمه «پیشفاکتور» قید گردد به شکلی که قلم آن نسبت به قلم سایر نوشتهها درشتتر باشد.
- ۳. ـ نام کامل شرکت /کارخانه صادرکننده فاکتور به همراه آدرس، تلفن، فاکس و پست الکترونیـک آن در بالای پیشفاکتور قید گردد.
- ۴. ـ نام کامل شرکت/کارخانه/شخص خریدار به همراه آدرس، تلفن، فاکس و پست الکترونیـک آن پـس از نام شرکت/کارخانه فروشنده قید گردد.
- ۵. در گوشه بالای سمت راست برگه شماره پیشفاکتور قید گردد.
- ۶. در پایین شماره فاکتور تاریخ صدور فاکتور قید گردد.
- ۷. مدت اعتبار پیشفاکتور قید گردد.
- ۸. پیشفاکتور بایستی دارای امضا و مهر به همراه نام و مشخصات و سمت امضاکننده باشد.
- ۹. اگر پیشفاکتور بیش از یک برگ داشت شماره صفحات قید گردد و شماره و تاریخ پیشفاکتور در بقیه صفحات لازم است نوشته شود.
· نکات مهم قانونی در تنظیم فاکتور
ü امضا فاکتور:
یکی از مهمترین مسائل در رابطه با فاکتور موضوع امضا فاکتور است؛ زیرا که تمام مفاد فاکتور با امضا ارزش و اعتبار قانونی پیدا میکند و قبل از امضا در حد یک پیشنویس ارزش قانونی دارد.
ü نحوه پرداخت وجه فاکتور
نحوه پرداخت وجه فاکتور ممکن است بهصورت تمام نقد باشد یا بهصورت اقساطی و از طریق صدور چک که تمام جزئیات این موارد باید بهصورت شفاف در فاکتور قید گردد تا از مشکلات احتمالی آن جلوگیری شود.
موضوع نحوه پرداخت وجه فاکتور بیشتر در خصوص خریدوفروشهای اینترنتی مصداق دارد که با کلیک خریدار بر روی گزینه تأیید نهایی مندرج در سایت فاکتور فروش اینترنتی صادر میشود و این تأیید حکم همان امضای خریدار را دارد.
· ارزش قانونی فاکتور بدون امضا چقدر است؟آیا فاکتور بدون مهر اعتبار دارد؟
از نظر قانونی فاکتور بدون مهر و امضا رسمیت ندارد. این مهر و امضای خریدار و فروشنده است که به فاکتور اعتبار میدهد و فاکتور بدون امضا فاقد قدرت اثباتی است.
· نحوه وصول وجه فاکتور بدون امضا
اگر خوانده دعوای مطالبه وجه از طریق فاکتور، فاکتور ارائه شده را به دلیل عدم امضا و مهر انکار کند در این شرایط خواهان میتواند از شهادت شهود برای اثبات طلب خود کمک بگیرد.
· جریمه عدم صدور فاکتور فروش
برابر با ماده ۶۶ و ۶۷ قانون نظام صنفی جریمه عدم صدور صورتحساب در هر بار تخلف (۲/۰۰۰/۰۰۰) ریال است. چنانچه بر اثر وقوع تخلفهای مندرج در این قانون، خسارتی به اشخاص ثالث وارد شود، به درخواست شخص خسارتدیده، فرد صنفی متخلف، علاوه بر جریمههای مقرر در این قانون، به جبران زیانهای وارد شده به خسارتدیده نیز محکوم خواهد شد.
· نحوه شکایت از فروشنده بابت عدم صدور فاکتور فروش چگونه است
عدم تحویل فاکتور فروش به مشتری یکی از تخلفات اقتصادی است که در بازارهای کسبوکار رخ میدهند و. سازمان تعزیرات یکی از بخشهای حکومتی در کشور ایران است که برای مقابله با اینگونه تخلفات ایجادشده است و در صورت وجود هرگونه مشکل میتوانید به سایت سازمان تعزیرات یا از طریق شماره تماس ۱۳۵ شکایت و گزارش خود را ثبت کنید.
نحوه طرح شکایت با فاکتور فروش از خریدار
وکیل پرونده شکایت فاکتور فروش اعلام میدارد نظر به اینکه فاکتور فروش که به امضا خریدار رسیده است یک نوع سند عادی محسوب میشود، چنانچه خریدار از پرداخت وجه فاکتور خودداری کند فروشنده میتواند به استناد فاکتور جهت اثبات طلب خود اقدام و طرح دعوی مطالبه وجه فاکتور نماید.
نکته قابلتوجه در شکایت مطالبه وجه فاکتور اثبات تحویل کالا و عدم دریافت وجه آن از طرف خواهان است.
نمونه دادخواست مطالبه وجه فاکتور فروش
با سلام، ریاست محترم دادگاه شماره ……خواندهٔ دعوا موردنظر به استناد فاکتور شماره ………. در تاریخ ………. کالاهایی شامل موارد …… و …… و ……. را به مبلغ ……… میلیون ریال را از اینجانب آقای ………. خریداری کرده است. خوانده پرونده متعهد به پرداخت مبلغ ………… (مبلغ ذکر شده در فاکتور) در زمان تحویل آنها بوده است .
بااینحال ایشان پس از تحویلگرفتن کالاهای نامبردهشده که رسید آن نیز ضمیمه گردیده است، از پرداخت مبلغ ذکر شده در فاکتور فروش استنکاف نموده است. همچنین خواندهٔ پرونده هیچ اعتنایی به تماسهای تلفنی و سایر پیگیریهای بنده نیز نمینماید؛ لذا با تقدیم دادخواست تقاضای رسیدگی به این پرونده و صدور حکم مبنی بر محکومیت خوانده دارم.
بیشتر بدانیم : روش تنظیم لایحه دفاعیه
نکات مهم و مرتبط با طرح شکایت با فاکتور فروش :
1- استفاده از شاهدان :
در زمینه اثبات ادعا در پروندههای مالی نظیر شکایت به همراه فاکتور فروش شما میتوانید از شاهد استفاده نمایید. اما توجه داشته باشید که در این زمینه باید از شاهدان واجد شرایط استفاده کرده و حدنصاب عدد آنها را نیز رعایت نمایید. بهعنوانمثال در این پروندهها شاهد به کسی گفته میشود که در زمان معامله در جلسه حاضر بوده باشد و کسی که از دیگران چیزی شده است، بهعنوان شاهد محسوب نمیگردد.
2- استفاده از مدارکی نظیر پیامک :
شما میتوانید از پیامکهای ردوبدل شده بین خود و مجرم برای اثبات ادعاهای خود استفاده نمایید. زیرا در اغلب پروندههای مالی این چنینی فرد مجرم در ابتدا مسئولیت پرداخت را قبول کرده و سپس زیر ادعاهای خود میزند.
نحوه طرح شکایت خریدار از فروشنده کلاهبردار
بسیار مشاهده گردیده است پس از این که خریدار فاکتور را مهر و امضا نمود، فروشنده از تحویل کالا به ایشان خودداری یا تعلل میورزد یا این که کالایی را بر خلاف اوصاف مندرج در فاکتور تحویل میدهد که در این زمینه وکیل شکایت از فروشنده کلاهبردار اظهار میدارد:
بهتر است که در فاکتور فروش ذکر شود که مهر و امضای خریدار بعد از تحویل اجناس ضمیمه خواهد شد و یا در زماننگارش فاکتور اجناس همچنان تحویل داده نشدهاند. با ذکر این موارد در فاکتور فروش شما میتوانید به سراغ طرح شکایت با فاکتور فروش بروید و طلب خود را از فروشنده دریافت کنید.
· درج کلمه امانت در زیر فاکتور فروش
نوشتن کلمه امانت در فاکتور فروش اثری در وقوع خیانتدرامانت ندارد و چنانچه شاکی مدعی طلبی از متهم است، میتواند از طریق تقدیم دادخواست حقوقی نسبت به مطالبه طلب خود اقدام نماید.
· هزینه دادرسی دعوای مطالبه وجه سفته یا فاکتور فروش
هزینه دادرسی دعوای مطالبه وجه فاکتور بر اساس خواسته بوده و در دفاتر خدمات قضایی حدود ۵/۳ درصد از مبلغ خواسته بهعنوان هزینه دادرسی محاسبه و دریافت خواهد شد.
فاکتور صوری چیست
فاکتور صوری نوعی از فاکتور است که بهصورت غیرقانونی و کاملاً شبیه به فاکتورهای قانونی صادر میشود و علت عمده صدور فاکتور صوری کاهش هزینهها و عدم پرداخت مالیات است.
برابر قانون شرکتها و یا فروشگاههایی که کالایی را میخرند و یا میفروشند باید مالیات بپردازند این شرکتها برای عدم پرداخت مالیات و معافیت مالیاتی از فاکتور صوری استفاده میکنند.
فاکتور فروش در معاملات بینالمللی
پروفرما اینویس همان فاکتور فروش معاملات بینالمللی است که پس از توافقات اولیه فروشنده و خریدار و بهصورت مکتوب تنظیم و توسط فروشنده برای خریدار ارسال میگردد و در آن توافقات اولیه طرفین معامله و موارد مختلف قید میگردد.
وکیل متخصص پروفرما اینویس بیان میدارد که تنظیم یک پروفرما اینویس جامع و کامل از اهمیت زیادی برخوردار است که تنظیم آن نیاز به اطلاعات کامل و دانش حقوقی ویژه در زمینه معاملات تجاری دارد و درصورتیکه بهصورت دقیق تنظیم نشود ممکن است منجر به اختلافات طرفین معامله گردد.
· در تنظیم پروفرما علاوه بر موارد مندرج در فاکتور موارد زیر نیز باید قید گردد:
۱. کرایه حمل
درصورتیکه طبق توافقات فیمابین فروشنده موظف به هماهنگی حملونقل و پرداخت کرایه آن باشد و قیمت اعلام شده توسط فروشنده شامل کرایه حمل نیز باشد بهتر است مبلغ موردنظر را در پروفرما مشخص نماید.
۲. نوع ارز در پروفرما
در معاملات بینالمللی فروشنده باید اعلام نماید مبلغ مشخص شده که به کدام ارز است و مورد توافق خریدار قرار گیرد.
۳. کشور و کارخانه تولیدکننده
۴. مشخصات بستهبندی
۵. مشخصات حمل
کشتی، کامیون، هواپیما، قطار و خطوط لوله وسایل حمل بینالمللی هستند.
۶. شرایط پرداخت
به طور معمول چهار روش اصلی برای پرداخت در معاملات بینالمللی وجود دارد:
عبارتاند از خرید به روش حساب باز یا خرید نسیه، خرید به روش پیشپرداخت، خرید با استفاده از برات بدون تعهد یا برات اسنادی، و خرید با گشایش اعتبار اسنادی.
· فاکتور رسمی چیست و چه مشخصاتی دارد
به هر سند و یا فاکتوری که به هر شکلی مثلاً بهصورت دستنویس، کاغذی یا کامپیوتری، جهت تأیید یک معامله بین فروشنده و خریدار امضا گردد، فاکتور رسمی گویند. این فاکتور باید بر اساس قوانین وزارت امور اقتصاد و دارایی تنظیم شده باشد و مورد تأیید وزارت دارایی باشد.
به هر سند یا فاکتور مکتوبی که برای انجام یک معامله و بر اساس قوانین وزارت امور اقتصاد و دارایی تنظیم و امضا میگردد فاکتور رسمی میگویند. در واقع فاکتور رسمی، فاکتوری است که تأییدیه سازمان امور مالیاتی را دارد.
فاکتور رسمی باید دارای شمارهسریال، اطلاعات کامل خریدار و فروشنده، تخفیفات و مالیات و امضا خریدار و فروشنده باشد.