سند تک برگ

سند تک برگ و الزامات قانونی آن

Rate this post

قانون صدور سند تک برگ

تمامی افرادی که از سال ۱۳۹۰ به بعد اقدام به نقل و انتقال ملک می‌کنند، باید سند تک برگی دریافت کنند. اما اسنادی که متعلق به پیش از سال ۹۰ هستند، نیازی به این کار ندارند. اگر ملک چندین مالک داشته باشد، هر کدام از آنها می‌تواند به اندازه سهمشان یک سند تک برگ بگیرد. به طور کلی در دو حالت باید برای ملک سند تک برگ گرفت:

زمانی که قصد تعویض سند منگوله دار با سند تک برگ را داشته باشید.
زمانی که ملکی خریده‌اید و باید مراحل نقل و انتقال را انجام دهید.

البته این قانون هنوز اجباری نشده و تعویض اسناد قدیمی اختیاری است. اما اگر اقدام به معاملات ملکی کنید یا تغییراتی در ملک ایجاد شده باشد که باید در سند قید شود، حتما باید سند را تعویض کنید.

دفتر وکالت حق گرا

در خصوص  این مقاله و سایر مسائل ملکی اگر سوالی دارید می توانید از طریق تلفن  ۰۹۱۹۹۰۷۵۹۶۶ یا حضوری با وکیل های موسسه حقوقی حق گرا صحبت کنید و مشکل خودتان را با آنها در میان بگذارید.

به منظور دسترسی آسان شما به کارشناسان دفتر وکالت حق گرا ، ما در نقاط مختلف شهر تهران از جمله شمال ، شرق غرب و مرکزی دفتر با دسترسی های مناسب تامین نموده ایم که می توانید با استفاده از نقشه های گوگل مپ نزدیکترین محل را انتخاب نمایید.

همچنین شما می توانید در خصوص کلیه موارد ملکی و خانواده و کلاً هر گونه سوالی در مورد امور حقوقی با مراجعه به سایتهای این گروه ( hagh-gara.ir و haghgara.com )، به صورت رایگان از مشاوره وکیل های حق گرا بهرمند شوید و یا جهت مشاوره با شماره تلفن های ذیل و یا وشماره ۰۹۳۶۴۶۸۸۸۶۱ تماس بگیرید .پیش از هر اقدامی، از مشورت با وکلای مجرب حق گرا غافل نشوید.

در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جرائم و قصور پزشکی  و دریافت دیه ، مهریه ، نفقه و سایر موارد حقوقی می توانید یا گرفتن مشاوره از وکیل طلاق توافقی با شماره های موجود در وب سایت  حق گرا تماس حاصل فرمایید.

مراحل دریافت سند تک برگ

برای دریافت سند تک برگی باید فرآیندی طی شود. البته این فرآیند با توجه به اینکه قصد تعویض سند را دارید یا اینکه به خاطر نقل و انتقال ملک باید سند جدید گرفته، کمی با هم متفاوت بود که به شرح زیر است:
فرآیند صدور سند تک برگی زمان تعویض سند منگوله دار

  • مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک
    دریافت فرم درخواست تعویض سند و تکمیل آن
    استعلام سند
    تسویه حساب شهرداری
    تحویل سند منگوله دار قدیمی
    پرداخت هزینه‌ها و مدارک
    مراجعه به باجه پست برای تحویل سند

فرآیند صدور سند تک برگ برای مالک جدید

  • مراجعه به دفاتر ثبت
    استعلام سند
    تسویه حساب‌های شهرداری
    انتقال سند در دفتر
    مراجعه به اداره ثبت
    تحویل سند مالکیت قبلی
    تحویل مدارک
    پرداخت هزینه‌ها
    مراجعه به باجه پست برای تحویل سند

مدارک لازم برای تعویض سند منگوله دار

اگر قصد تعویض سند منگوله دار با سند تک برگی را داشته باشید، می‌باسیت مدارک زیر را ارائه دهید:

  • اصل سند منگوله دار
    اصل مدارک هویتی مالک و کپی از تمام آنها
    ارائه وکالتنامه، در صورتی که به وکالت از مالک اقدام به تعویض سند می‌کنید
    تحویل برگه خلاصه معامله یا بنچاق
    در صورتی که ملک مشاع است، تمامی مالکین باید فرم درخواست را پر کنند.
    تحویل مجوز پایان کار شهرداری
    تسویه حساب با بیمه تامین اجتماعی در صورتی که ملک تجاری یا صنعتی است
    فیش‌های پرداخت عوارض شهرداری و مالیات ملک
    فیش‌های مربوط به پرداخت هزینه‌های پستی
    قبض تلفن ثابت یا قبض برق ملک
    ارائه نقشه UTM و کروکی ملک

مدت زمان دریافت سند تک برگ

هرچند مدت زمان دریافت سند تک برگ ملکی با توجه به شهر و منطقه‌ای که در ملک در آن واقع شده، متفاوت است؛ اما به طوری کلی مدت زمان تعویض سند می‌تواند به شرح زیر باشد:

زمانی که سند منگوله دار با سند تک برگی تعویض می‌شود، حدود ۵۰ روز زمان می‌برد تا سند جدید صادر شود.
اگر تعویض سند به خاطر نقل و انتقال بوده و برای مالک جدید صادر شود، حدود ۳۰ روز زمان نیاز دارد.

بعد از اینکه سند آماده شد، به اداره پست تحویل داده می‌شود. اگر هنگام تکمیل درخواست، ذکر کرده باشید که فرد دیگری نیز می‌تواند سند را تحویل بگیرد، این کار انجام می‌شود. اما اگر گفته باشید که فقط مالک می‌تواند آن را تحویل بگیرد، باید حتما مالک در زمان تحویل حضور داشته باشد.

هزینه های صدور سند تک برگی

البته صدور سند تک برگی بدون صرف هزینه نیست و مجموع هزینه‌های آن شامل موارد زیر می‌شود:

هزینه صدور سند در اداره ثبت
هزینه پایان کار
هزینه پست
هزینه استعلام سند
هزینه نقل و انتقال سند

سامانه ای برای درخواست صدور سند تک برگ

امروزه بیشتر نهادها و ارگان‌ها با راه‌اندازی سامانه‌های الکترونیکی، سعی کرده‌اند تا حد امکان مراجعه حضوری به ادارت ثبتی را کاهش دهند. در همین راستا سامانه برای صدور سند تک برگی راه‌اندازی شده است. متقاضیان می‌توانند با مراجعه به این سامانه sabtemelk.ir درخواست صدور سند جدید را ثبت کنند.

در پایان ثبت نام نیز یک کد رهگیری در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد که می‌تواند با آن، وضعیت صدور سند را پیگیری کند.

 

لازم به ذکر است کسانی که سند قدیمی دفترچه ای یا منگوله دار داشته و خواهان تعویض سند خود به تک برگ می باشند: اینگونه افراد امکان درخواست سند تک برگی از سامانه را نداشته و باید با مراجعه حضوری و طی کردن مراحل صدور سند تک برگی اقدام به دریافت سند خود نمایند.

۲کسانی که طی روند خرید ملک سند باید به نام آنان انتقال یابد و فروشنده ملک جهت انتقال سند ملک در قید حیات است: در این حالت نیز مطابق آنچه در سامانه ثبت ملک گفته شده این افراد فاقد شرایط درخواست اینترنتی جهت صدور سند تک برگ بوده و باید با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی و طی شدن مراحل صدور سند تک برگی اقدام به دریافت سند خود نمایند.

۳کسانی که صاحبان املاک فاقد سند رسمی هستند که خود به چند دسته قابل تقسیم می باشند که عبارتند از:

اراضی کشاورزی ، باغات و ساختمان هایی که دارای سابقه ثبت ، به نام اشخاص است و متقاضی همه یا قسمتی از آن را به صورت عادی خریداری نموده و موفق به اخذ سند مالکیت نشده است. .

املاکی که دارای سابقه ثبت است و متقاضی مالک رسمی مشاعی است و تصرفات وی در محل مجزا شده و به دلیل عدم دسترسی به سایر مالکین مشاعی یا فوت مالک رسمی و یا ورثه موفق به اخذ سند مالکیت شش دانگ نشده باشند. ​.

املاکی که عرصه آن وقف است و متقاضی عرصه را با حق احداث اعیانی اجاره نموده و موفق به اخذ سند مالکیت اعیانی نشده است.

تنها این سه دسته از افراد می توانند جهت درخواست صدور سند تک برگی از طریق آدرس www.sabtemelk.ir یا طی نمودن مراحلی که در زیر توضیح داده می شود وارد سامانه صدور و درخواست سند تک برگی شده و با طی نمودن مراحل لازم اقدام به دریافت سند تک برگی خود نمایند.

یک پیام بگذارید