وکیل

تفاوت وکیل حرفه ای با غیر حرفه ای

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وکیل کیست؟

در ابتدا قبل از اینکه به تفاوت وکیل حرفه ای با غیرحرفه ای بپردازیم به بررسی واژه وکیل می پردازیم، این واژه یکی از القاب خداوند است و به معنای نمایندگی و نیابت می باشد و با کلماتی نظیر سرپرست و وصی مترادف است. وکیل یعنی به جانشینی گرفتن فردی حاذق و مجرب پیرامون امور حقوقی از طرف شخصی حقیقی جهت انجام امور حقوقی. از وکیل نه تنها در دعاوی کیفری بلکه در امور و دعاوی غیر حقوقی نیز استفاده زیادی می شود. وکیل دادگستری فردی است که در کانون وکلای دادگستری عضویت دارد و پروانه وکالت نیز می باشد. هر فرد یا حتی سازمان ها و ارگان ها قادر هستند تا از میان تمام وکلای دادگستری به صورت آزادانه وکیل دادگستری خود را انتخاب کنند. در این میان قرار دادی میان وکیل و موکل تنظیم و انعقاد می گردد و بر طبق آن حق الزحمه وکیل مشخص می گردد.

وکالت چیست؟

به عقدی که یک فرد را جهت انجام امور مختلف از طرف شخصی دیگر نایب می کند وکالت دادن می گویند. انتخاب وکیل طبق ماده ۶۵۶ قانون مدنی حق طرفین در دادگاه می باشد و با بستن قرار داد وکالت تمام حق و حقوق و تکالیف و وظایف مشخص می گردد. مسئولیت های دو طرفه نیز به صورت شفاف و دقیق بیان می شود. جهت انجام بسیاری از امور در اجتماع نیاز به وکیل باتجربه کاملا مشهود می باشد چرا که علم و آگاهی افراد عادی نسبت به قوانین موجود در اشتباه بسیار کم است.

وکیل پایه یک دادگستری کیست؟

فردی که در رشته حقوق یا رشته‌های مشابه نظیر فقه و مبانی حقوق اسلامی در مقطع تحصیلی لیسانس و یا مقاطع بالاتر تحصیل کرده باشد را وکیل پایه یک دادگستری می‌گویند. برخی از افراد حتی با تحصیل در حوزه علمیه که هم تراز رشته‌های حقوقی است نیز می توانند وکیل باشند. هر ساله افراد زیادی در آزمون وکالت دادگستری شرکت می‌کنند و رقابت های تنگاتنگ و سنگینی وجود دارد.

اگر در این رقابت سنگین بتوانند نمره لازم را کسب کنند در این آزمون موفق خواهند شد و به عنوان کار آموز وکالت مورد پذیرش قرار می گیرند. شاید بخواهید بدانید مدت زمان این کار آموزی چقدر می‌باشد، مدت زمان آن ۱۸ ماه است و پس از پایان ۱۸ ماه آزمون کتبی از افراد گرفته خواهد شد. مصاحبه شفاهی نیز پس از آزمون کتبی گرفته می‌شود و با کسب نمرات مورد تایید در این دو آزمون در مراسم تحلیف شرکت خواهند کرد. در این مراسم و پس از اتیان سوگند به عنوان وکیل پایه یک دادگستری شروع به فعالیت خواهند کرد.

انواع وکالت

وکیل متخصص معمولا در حوزه های زیادی فعالیت دارد اما وکالت دارای چند دسته بندی می باشد. وکیل انتخابی، وکیل تسخیری، وکیل معاضدتی و وکیل اتفاقی از جمله آنها می باشد. وکیل انتخابی را شخص با انعقاد قراردادی برای دفاع از حق و حقوق خود در مراجع قضایی انتخاب می کند. در این قرار داد تمام امور و وظایف به صورت جزئی نوشته شده و حق الزحمه وکیل نیز به صورت کاملا شفاف مشخص می باشد. برخی مواقع پرونده ای در جریان دادرسی قرار دارد و متهم از گرفتن وکیل امتناع می ورزد و یا بضاعت مالی لازم جهت گرفتن وکیل را ندارد. در این زمان ها دادگاه تشخیص می دهد تا از بین وکلای متخصص در این حوزه یک وکیل برای او انتخاب شود تا از حقوق وی در دادگاه دفاع کند به این وکیل، وکیل تسخیری می گویند.

در برخی از پرونده ها افراد نیاز به وکیل متخصص دارند اما به دلایلی قادر به گرفتن وکیل نیستند. دادگاه با تشخیص عسر و حرج موکل وکیل معاضدتی را از بین وکلا انتخاب می کند. وکیل اتفاقی نیز به شخصی گفته می شود که دارای مدرک حقوق می باشد اما در این حوزه فعالیت ندارد. اگر برای بستگان و نزدیکان او مشکلی ایجاد شود او می تواند خارج از آزمون های وکالت دادگستری برای آن پرونده خاص با طی قوانین و پرداخت هزینه، وکالت موردی بگیرد. شخصی که با این روش برای دفاع کردن از حقوق بستگان خود وکالت موردی گرفته است، وکیل اتفاقی گفته می شود.

وظایف وکیل حرفه‌ای

وکیل حرفه‌ای دارای وظایف زیادی است که در ادامه به برخی از آنها می‌پردازیم. وکلا با توجه به حوزه‌ای که در آن فعالیت دارند نظیر مالیات، خانواده، جنایی و… دارای وظایف خاصی هستند که باید بر طبق قانون آنها را انجام دهند. اولین وظیفه حضور در دادگاه‌های دادرسی و همه جلسات برای دفاع از حقوق موکل خود است. آماده کردن مستنداتی مبنی بر تایید گفته‌ها و ادعاهای موکل خود نیز از دیگر اموری است که باید یک وکیل حاذق انجام دهد.

برخی از موکلان آگاهی کافی از قوانین را ندارند و وکیل حرفه‌ای موظف است تمام قوانین را با بیانی ساده، برای آنها شرح دهد و آنها را از حقوق قانونی خود مطلع سازد. باز بینی تمامی مدارک و مستندات و ارائه بهترین راهکار قانونی از دیگر وظایف وکیل است. مدیریت و زمان بندی استشهاد نامه های شاهدان نیز به وسیله وکیل انجام می‌گیرد. وکیل باید با کارآگاهان پلیس و یا مشاوران حقوقی و سایر وکلا تعاملات بسیار خوبی داشته باشد و بتوانند درباره پرونده مورد بررسی، بهترین عملکرد را داشته باشد.

ویژگی های وکیل متخصص

برای پیشبرد سریع یک پرونده باید وکیل حرفه‌ای دلسوز و مسئولیت پذیر باشد و بتواند روند پرونده را در جهت منافع موکل خود پیش ببرد. همچنین وکیل باید امانت دار و محرم اسرار موکل باشد و اسرار و جزئیات پرونده را در جای دیگری فاش نکند. دانش و علم کافی و تخصص بالای وی در زمینه های حقوقی باعث می شود تا سرنوشت موکل به بهترین حالت رقم بخورد. صداقت در امر وکالت یکی از مهمترین و والا ترین اصول اخلاقی می باشد که با رعایت آن تبدیل به یک وکیل محبوب و معروف، خواهد شد.

وکیل متخصص در تهران

افراد بسیار زیادی روزانه در شهر های بزرگی نظیر تهران به دنبال حل و فصل مشکلات خود هستند. آنها همواره تلاش می کنند تا با بهترین راهکار های قانونی روند پرونده خود را به پیش ببرند. وکیل حرفه ای در تهران به افراد کمک خواهد کرد تا در کمترین زمان ممکن بر اساس قانون بهترین نتایج را در مورد پرونده خود کسب کنند. وکلای متخصص از محبوبیت و شهرت بسیار بالایی برخوردار هستند و همیشه در تمام پرونده ها بهترین عملکرد را در چار چوب قانون داشته اند.

وکیل حرفه‌ای و متخصص دارای دانش کافی پیرامون مسائل حقوقی است و می تواند پرونده های مختلف را به بهترین شکل در جهت قانون، پیش ببرد. او با تهیه مستنداتی تلاش می کند تا از حقوق قانونی موکل خود دفاع کند. وکیل متخصص دارای قدرت حل مساله است و با موکل خود و سایر همکاران تعاملات بسیار خوبی دارد.

 

مجموعه دفتر وکالت حق گرا

پیشنهاد می گردد در صورتی که پرونده ای در دادگاه دارید و با توجه به حق دسترسی به وکیل با مراجعه به یکی از نزدیکترین  دفتر وکالت حقوقی حق گرا در شمال ، دفتر وکالت شرق و یا دفتر وکالت حقوقی شعبه غرب  تهران ، دفتر مرکز شهر حق گرا  ، پیگیری موضوع را به وکلای با تجربه ما بسپارید تا وکلای ما بتوانند در احقاق حق به شما کمک نمایند. ما آماده ایم در انواع پرونده های مربوطه به خانواده،ملکی ، حقوقی ، جزایی و…در کنار شما باشیم. مطمئن باشید وکلای شما در گروه حق گرا ضمن داشتن تخصص ، با انجام کار با قیمت مناسب ، شما را برای دریافت حکم منصفانه ، با قیمت مناسب ،یاری خواهند داد.

گروه وکلای حق گرا آماده است تا پرونده های مربوط به طلاق توافقی را از سرتاسر کشور و همچنین هم میهنان حاضر در سایر کشور ها را نیز پیگیری نموده و در سریعترین زمان ممکن ( حدود ۱۰ روز ) به نتیجه برساند.

 

تفاوت وکیل حرفه ای با غیر حرفه ای

 

برای اینکه یک وکیل از سایر وکلا حرفه ای تر باشد بایست در ایتم های ذیل از سایرین متفاوت باشد وهر چقدر در یک یا همه این آیتم ها متفاوت تر باشد موفقیت بیشتری را کسب میکند. هر وکیلی باید مهارت ‌های خاصی داشته باشد تا بتواند به درستی روند یک پرونده حقوقی را پیش ببرد. داشتن یک وکیل خوب کمک می کند تا شما در مدت زمانی محدود و با صرف هزینه های بسیار کم، از طریق راهکار های قانونی و حقوقی مشکل خودتان را حل کنید؛ بنابراین آشنایی با ویژگی های یک وکیل ماهر برای شما ضروری خواهد بود.

⦁ درک صحیح پرونده توسط وکیل ماهر

یک وکیل ماهر باید مهارت شنیدن خوبی داشته باشد تا بتواند به درستی پرونده را درک کند. در این صورت این وکیل می تواند همه جوانب پرونده را در نظر بگیرد و از همه لحاظ به این پرونده نگاه کند؛ بنابراین دارا بودن مهارت شنیدن و درک درست پرونده، اولین ویژگی یک وکیل حقوقی ماهر است.

⦁ فن بیان قوی وکیل ماهر

دومین ویژگی یک وکیل کیفری ماهر توانایی پاسخگویی به شرکا یا افراد درگیر پرونده است. اگر وکیل در دسترس نباشد و مکالمه با افراد درگیر در پرونده را به تعویق بیاندازد، قطعاً نمی تواند روند پرونده را به خوبی پیش ببرد. چرا که نمی تواند اطلاعات مورد نیاز مشتری را در اختیار او قرار دهد.

فرقی نمی کند که شما به یک وکیل خانواده ماهر نیاز دارید یا یک وکیل کیفری ماهر، همه وکلا بایستی بتوانند کاملاً واضح و به صورت مختصر صحبت کنند. چنانچه وکیل شما بتواند در برابر هیئت منصفه یا گروهی از مردم، با صراحت کامل و به صورت واضح صحبت کند، نشان دهنده مهارت بالای اوست.

بیشتر بدانیم : ویژگیهای وکیل ملکی خوب

⦁ ارائه استدلال های محکم به صورت کتبی توسط وکیل ماهر

توانایی نوشتن یک وکیل ماهر یکی دیگر از ویژگی ‌های او است. چرا که این فرد باید بتواند تمام موارد و استدلال های خود را به صورت مختصر و متقاعد کننده در نامه های کتبی ارائه کند. در صورتی که یک وکیل نتواند پس از گوش کردن به شرایط و صحبت های افراد در موقعیت های پیچیده، درک درستی داشته باشد، نمی تواند نامه نامه های کتبی را به صورت واضح و متقاعد کنند به دادگاه ارائه کند.

این یکی از مهارت های خوب وکیل حرفه ای است که می تواند به شهادت های پیچیده افراد در هر موقعیتی گوش کند و آن ها را به نوشته های واضح تبدیل کند.

بیشتر بدانیم : وکیل تجاوز جنسی

⦁ برقراری ارتباط موثر توسط وکیل ماهر

در صورتی که یک وکیل بتواند با موکل خود ارتباط قوی داشته باشد یا بتواند به عنوان یک سخنران عمومی با دیگران ارتباط برقرار کند، نشان دهنده قدرت و توانایی او است. از آنجا که یک وکیل حرفه ای باید بتواند در برابر قاضی و هیئت منصفه استدلال های خود را ارائه کند، این مهارت نشان ‌دهنده حرفه‌ای بودن وکیل است.

⦁ به روز بودن وکیل ماهر

وکلای حرفه ای باید علاوه بر آشنایی با مشکلات جامعه و موکلان، از نظر آشنایی با قوانین و مقررات کشور هم به روز باشند؛ یعنی هر تغییری که در قوانین ایجاد می شود، باید بتوانند خود را با آن ها وفق دهند.

⦁ امانت دار بودن وکیل ماهر

از ویژگی های مهم یک وکیل حرفه ای ماهر این است که اطلاعات موکل خود را مانند اسرار خود حفظ کند و حتی پس از پایان پرونده نیز اسرار موکل خود را فاش نکند.

⦁ احترام به طرف مقابل توسط وکیل ماهر

برخورد محترمانه یک وکیل با موکل و قاضی نشان می دهد که علاوه بر تخصص و توانایی در حرفه خود، برای دیگران نیز احترام قائل است و این باعث جلب اعتماد موکل می شود.

بیشتر بدانیم  : وکیل با قیمت مناسب در تهران

⦁ توانایی تجزیه و تحلیل وکیل ماهر

وکلای ماهر می توانند از نظر حقوقی تمام پرونده ها را تجزیه تحلیل کنند و از دید تمام افراد مانند دادستان، قاضی و بیشتر این پرونده را ببینند. به این صورت می تواند هنگام حضور در جلسات، پاسخ مناسبی برای آن ها داشته باشند.

⦁ قضاوت منطقی وکیل ماهر

وکیل حرفه ای حتی با داشتن اطلاعات کم و محدود نیز باید بتوانند به صورت منطقی قضاوت کند و یک نتیجه منطقی پیدا کند. یک وکیل زمان کافی برای بطالت و بلاتکلیفی ندارد، چرا که باید به سرعت وضعیت موجود را ارزیابی کرده و یک دادخواست ارائه کند.

تعهد به کار وکیل ماهر

برخی از پرونده های حقوقی در مدت زمان کوتاه به نتیجه نمی رسند. به همین خاطر وکیل حرفه ای بایستی تعهد و پشتکار داشته باشد تا بتواند پرونده خود را با موفقیت به اتمام برساند.

 

نمونه ای از کار یک وکیل حرفه ای با غیر حرفه ای

استرداد هدیه دوران نامزدی

آقایی دردوران نامزدی انگشتری جواهر نشان با قیمت حدود یک میلیارد تومان به نامزدش هدیه داده و با توجه به اینکه توافقات اخلاقی با هم نداشتند بعد از ۳ماه از همدیگر جدا شده اند و حالا با ارائه یک لایحه ساده درخواست استرداد هدیه دوران نامزدی را داشته است.

ظاهراٌ کار بسیار پیش پا افتاده و ساده بوده و با یک وکیل مشورت می کند و با همین مضمون لایحه به دادگاه ارائه می شود.

وکیل حرفه ای خانم ،با استدلال اینکه

  • طبق ماده ۱۰۳۷ ق. مدنی (دادخواست استرداد هدایای دوران نامزدی) مال وقتی است که دختر و پسر نامزد میکنن و در همان دوران نامزدی ازدواجشون کنسل میشه و اصطلاحا به سرانجام نمی رسه ، مصداق دارد و با توجه به اینکه این دختر و پسر رفتن سر خونه زندگیشون و سه ماه هم زندگی مشترک داشتند ، بعد جدا شدن، لذا این عنوان لایحه قابل بررسی نیست ( می بایست درخواست رجوع از هبه می داد)
  • از طرفی با عنایت به اینکه هبه ی معوض قابل رجوع نیست یعنی اگر آقا در ازای چیزی این انگشتر رو داده باشه دیگه نمیتونه پس بگیره و به گفته ی زوج، ایشون در عوض ازدواج این انگشتر جواهر رو داده به خانم ، لذا وکیل حرفه ای خانم بر وکیل غیر حرفه ای پیروزمیشود.

کنترل لایحه از طریق چک لیست

از جمله تفاوتهای وکیل حرفه ای با غیر حرفه ای اینکه علیرغم تمام تجریاتی که داره کارهاش روبا چک لیستهای متفاوت کنترل میکنه . این چک لیستها می تواند مکتوب و یا غیر مکتوب باشه.

نمونه این چک لیستها عبارت از :

چک لیست شکلی لایحه 🔹پلن یک لایحه خوب 🔸چک لیست محتوایی 🔹چک لیست نام خدا 🔸چک لیست مقدمه لایحه 🔹چک لیست خطاب لایحه 🔸چک لیست پایان لایحه 🔸اقدامکهای قبل لایحه نویسی 🔸چک لیست متن اصلی لایحه 🔹قواعد فقهی اصولی پرکاربرد برای لایحه 🔸ایرادات شکلی در لایحه نویسی 🔸دفاع ماهوی 🔹نحوه استناد به دلایل 🔸نحوه رد دلایل 🔹نحوه استناد و ایراد به اسناد 🔸نحوه استناد و رد اقرار 🔹نحوه استناد و رد شهادت شهود 🔸چک لیست برای شهادت علیه موکل 🔹نحوه دروغیابی شهود 🔸نحوه استناد و رد کارشناسی 🔹نحوه استناد و رد سوگند 🔸نحوه استناد و رد امارات 🔹تعیین استراتژی دفاع و تاکتیک‌ها

نکات دادخواست نویسی 🔹محتوای دادخواست 🔸شکل دادخواست 🔹ارکان دادخواست 🔸نکات مربوط به خواهان 🔹نکات مربوط به خوانده 🔸نکات مربوط به خواسته 🔹چک لیست خواسته 🔸بهای خواسته 🔹نکات مربوط به شرح دادخواست 🔸نکات مربوط به دلایل و منضمات داخواست

یک پیام بگذارید