ادامه حوادث ناشی از کار مجموعه پرسش و پاسخ
سووالات مرتبط با حادثه
۱- حادثه ناشی از کار را تعریف نمائید ؟
حادثه ناشی از کار عبارت است از اتفاق یا پیامدی که در جریان انجام کار پدید آمده و با صدمات شغلی مرگبار یا غیر مرگبار همراه می باشد .
۲-از دیدگاه صندوق تأمین اجتماعی حادثه ناشی از کار چیست ؟
مطابق ماده ۶۰ قانون تامین اجتماعی حوادث ناشی از کار حوادثی است که در حین انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمه شده اتفاق می افتد مقصود از حین انجام وظیفه تمام اوقاتی است که بیمه شده در کارگاه یا موسسات وابسته یا ساختمان ها و محوطه آن مشغول کار باشد و یا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه عهده دار انجام ماموریتی باشد اوقات مراجعه به درمانگاه و یا بیمارستان و یا برای معالجات درمانی و توانبخشی و اوقات رفت و برگشت بیمه شده از منزل به کارگاه جز اوقات انجام وظیفه محسوب می گردد مشروط بر اینکه درزمان عادی رفت و برگشت به کارگاه اتفاق افتاده باشد حوادثی که برای بیمه شده حین اقدام برای نجات سایر بیمه شدگان و مساعدت به آنان اتفاق می افتد حادثه ناشی از کار محسوب می شود.
۳- خطر در گستره علم ایمنی به چه معنا است؟
خطر در گستره علم ایمنی شرایطی است که پتانسیل صدمه به افراد ، خسارت به تجهیزات و ساختمانها و از میان بردن مواد را داشته و یا آنکه موجب کاهش قدرت و کارائی یک عملکرد شود.
………………………………………………………………..
بیشتر بدانید : آشنایی با مقررات قانونی کودکان کار
……………………………………………………………
قبول دعاوی حقوقی
شماره و آدرس دفتر وکیل حقوقی در تهران
برای مشاوره و اعلام وکالت در پرونده های حقوقی در تهران و سایر شهرستان ها ، می توانید با حضور در دفتر وکالت وکیل حقوقی به ادرس شعبه شرق: میدان رسالت خیابان فرجام پلاک ۹۴۸ تلفن ۵- ۷۷۲۱۲۴۵۴ از مشاوره وکیل متخصص کیفری استفاده نمود و در صورتی که بعد مسافت و یا سایر عوامل مانع حضور شما می گردد از طریق شماره تلفن ۰۹۱۹۹۰۷۵۹۶۶ به صورت تلفنی، واتساپ و تلگرام با وکیل حقوقی در فرجام گروه حقوقی حق گرا در تماس باشید تا علاوه بر مشاوره در خصوص نحوی اعطای وکالت نیز توضیحات لازم ارائه گردد. ضمن اینکه در سایر نقاط شهر تهران نیز می توانید با مراجعه به سایر دفاتر حق گرا در غرب و شمال و مرکز تهران می توانید به آدرسهای ذیل همین صفحه مراجعه نمایید. ضمن اینکه در صورتی که سوال حقوقی داشته باشید می توانید به سایت دوم به نشانی haghgara.com مراجعه نمایید
۴- تعریف ایمنی چیست ؟
ایمنی عبارتست از فرار از موقعیتهائی که می تواند باعث مرگ ، جراحت ، بیماری های شغلی ، صدمه و یا خسارت به اموال و تجهیزات گردد. به عبارت دیگر شرایطی است که منابع انسانی را از عوامل مضری که می تواند سلامتی آن را به خطر اندازد مصون می دارد .
۵- ضریب تکرار حادثه را توضیح دهید ؟
ضریب تکرار حادثه (frequency rate) عبارتست تعداد آسیبهای ناتوان کننده(منجر به زمان از دست رفته کاری)در یک تعداد معین ساعات کاری کارگران در یک سال.
۶- ضریب شدت حادثه را توضیح دهید؟
ضریب شدت حادثه (severity rate) عبارتست از تعداد روزهای کاری از دست رفته در اثر بروز حادثه در تعداد معین ساعات کاری کارگران در یک سال.
۷- مسئولیت کیفری بروز حادثه بر عهده کیست؟
مسئولیت کیفری حادثه، حسب نظر بازرسان کار یا کارشناسان رسمی دادگستری و بر اساس رأی قضایی بر عهده مقصر یا مقصرین حادثه است. حسب ماده ۹۵ قانون کار مسئولیت اجرای مقررات و ضوابط فنی و بهداشت کار بر عهده کارفرما یا مسئولین واحدهای موضوع ذکر شده در ماده ۸۵ این قانون خواهد بود. هر گاه بر اثر عدم رعایت مقررات مذکور از سوی کارفرما یا مسئولین واحد، حادثه ای رخ دهد، شخص کارفرما یا مسئول مذکور از نظر کیفری و حقوقی و نیز مجازات های مندرج در این قانون مسئول است .
۸- مراحل تجزیه و تحلیل حوادث ناشی از کار را بیان نمائید؟
اولین مرحه در تجزیه و تحلیل حوادث ناشی از کار جمع آوری داده های مربوط به حوادث و تشکیل بانک اطلاعاتی با استفاده از نرم افزار های تخصصی آماری می باشد مراحل بعد به ترتیب بررسی و توصیف متغیر ها با استفاده از روشهای آماری توصیفی ، بررسی عوامل موثر بر آسیب های ناشی از کار با استفاده از آزمونهای آماری ، تعیین ضرایب و ارائه راهکارهای لازم در خصوص کاهش حوادث ناشی از کار با توجه به عوامل بررسی شده است.
۹- نحوه درخواست بررسی حوادث ناشی از کار چگونه می باشد؟
۱-مراجعه حادثه دیده و یا اولیای دم به مراجع قضایی انتظامی برای طرح شکوائیه یا دادخواست
۲-بررسی شکوائیه حادثه دیده یا اولیای دم توسط مقام محترم قضایی و انتظامی.
۳-مراجعه حادثه دیده یا اولیای دم به کلانتری جهت تشکیل پرونده و اخذ نظریه از ادارات کار و امور اجتماعی و پزشکی قانونی
۴-مراجعه حادثه دیده به واحد بازرسی کار اداره کل کار و امور اجتماعی استان یا اداره شهرستان و ارائه نامه کلانتری جهت مطالعه پرونده و بررسی صحنه حادثه و ثبت اظهارات شهود به منظور تهیه گزارش حادثه توسط بازرس کار
۵- تحویل گزارش حادثه از سوی اداره کل کار و امور اجتماعی استان یا اداره شهرستان به کلانتری، به منظور ارجاع به مرجع قضایی برای ابلاغ نظریه بازرس کار به اصحاب پرونده وصدور رای.
برای درخواست وکیل در تهران با شماره تلفن ۵-۷۷۲۱۲۴۵۴ تماس حاصل نمایید
۱۰- در صورت وقوع حادثه شغلی در کارگاه وظیفه کارفرما چیست ؟
الف) به استناد ماده ۶۵ قانون تأمین اجتماعی در صورت وقوع حادثه ناشی از کار، کارفرما مکلف است اقدامات اولیه لازم را برای جلوگیری از تشدید وضع حادثه دیده به عمل آورد.
ب) به استناد تبصره ماده ۹۵ قانون کار کارفرما یا مسئولان واحدهای موضوع ماده ۸۵ قانون کار موظفند کلیه حوادث ناشی از کار را در دفتر ویژه ای که فرم آن از طریق وزارت کار و امور اجتماعی اعلام می گردد ثبت و مراتب را سریعاً به صورت کتبی به اطلاع اداره کار و امور اجتماعی محل برسانند همچنین به استناد ماده ۹ آئین نامه حفاظتی کارگاه های ساختمانی و ماده ۶۵ قانون تامین اجتماعی، کارفرما باید وقوع هر گونه حادثه ناشی از کار را ظرف مدت سه روز اداری به شعبه صندوق تامین اجتماعی محل اطلاع دهد و نسبت به تکمیل و ارائه فرم ویژه حادثه اقدام نماید.
۱۱- از لحاظ قانون تأمین اجتماعی کارگری که در حین کار دچار حادثه شغلی گردیده از چه خدمات درمانی می تواند استفاده نماید؟
حسب ماده ۵۴ قانون تامین اجتماعی بیمه شدگان و افراد خانواده آن ها از زمانی که مشمول مقررات می گردند در صورت مصدوم شدن بر اثر حوادث یا ابتلا به بیماری می توانند از خدمات پزشکی استفاده نمایند خدمات پزشکی که به عهده صندوق تامین اجتماعی است شامل کلیه اقدامات درمانی سرپایی ، بیمارستانی، تحویل داروهای لازم و انجام آزمایشات تشخیص طبی می باشد.
۱۲- بیمه مسئولیت مدنی حوادث ناشی از کار چیست؟
بیمه مسئولیت، بیمه ای است که به موجب آن بیمه گر متعهد می شود که هر گاه بیمه گذار در عقد معین به سبب تخلفی از تعهد خود ملزم به پرداخت خسارتی به نفع متعهد (زیان دیده) آن عقد گردد بیمه گر آن خسارت را بپردازد . در خصوص بیمه مسئولیت مدنی حوادث ناشی از کار عبارت است از مسئولیتی که کارفرما در صوص مقصر بودن خودش از یکی از شرکت های بیمه خریداری می نماید یا به عبارت دیگر مسئولیت خود را در مقابل کارگران به شرکت بیمه واگذار می نماید.
۱۳۳ – آیا بررسی حوادث ناشی از کار توسط بازرسان کار مستلزم پرداخت هزینه می باشد؟
بررسی حادثه ناشی از کار که از طریق ادارات کار و امور اجتماعی توسط بازرسان کار بعنوان ضابطین مراجع قضایی انجام می شود رایگان بوده و تنها در صورت اعتراض هر یک از طرفین دعوی به نظر بازرس کار، بررسی حادثه با نظر مقام قضایی مستلزم پرداخت هزینه کارشناسی است
۱۴ – گزارش بازرسان کار در تهیه حوادث ناشی از کار در حکم چیست؟
گزارش بازرسان کار در بررسی حوادث ناشی از کار به عنوان گزارش ضابطین قضایی می باشد.
۱۵ – چنانچه افراد کمتر از ۱۵ سال در کارگاه ه دچار حادثه شوند مسئولیت قانونی بعهده چه کسی می باشد؟
مطابق ماده ۷۹ قانون کار به کارگماردن افراد کمتر از ۱۵ سال تمام ممنوع است و چنانچه حادثه ای رخ دهد بموجب تبصره ۳ ماده ۲۹۵۵ قانون مجازات اسلامی وارد کننده خسارت مسئول است.
۱۶- آیا مسئول ایمنی کارگاه هنگام وقوع حادثه می بایست گزارش تهیه نماید ؟
مطابق مفاد ماده ۹۳ قانون کار مهم ترین وظیفه مسئول ایمنی راهنمایی برای کاربرد فنون موثر برای پیشگیری از وقوع حادثه یا وقوع مجدد حادثه در کارگاه می باشد لیکن اعلام گزارش حادثه در زمره وظایف کارفرما یا نماینده قانونی وی می باشد که این راهکار بعنوان یکی از روشهای پیشگیری از بروز حوادث مشابه محسوب می گردد.
۱۷- تعیین میزان دیه در حوادث ناشی از کار بر عهده کیست؟
با توجه به دستور قاضی پرونده تعیین عرش دیه درحوادث ناشی از کار توسط پزشکی قانونی مشخص و اصدار رأی بر عهده مقام محترم قضایی است.
۱۸- چرا بازرس کار هنگام تهیه گزارش حادثه تقاضای گزارش پزشکی قانونی را می نماید؟
مطابق ماده ۱۳ آئین نامه چگونگی بازرسی کار موضوع تبصره ماده ۹۹ قانون کار در هنگام بررسی حوادث منجر به فوت و نقص عضو و آسیب دیدگی بازرسان کار موظفند برای مستدل بودن گزارش حادثه نظریه پزشکی قانونی را اخذ و مورد توجه قرار دهند.
۱۹- آیا بیماری ناشی از کار توسط بازرس کار بررسی می شود ؟
خیر مطابق تبصره ماده ۹۲ و تبصره ماده ۹۶ قانون کار تشخیص بیماری های ناشی از کار به عهده شورای پزشکی می باشد .
۲۰ – به چه مواردی بیماری ناشی از کار اطلاق می شود و مرجع رسیدگی به آن کجاست ؟
مطابق ماده ۷ قانون تامین اجتماعی بیماری ، وضع غیر عادی جسمی یا روحی است که انجام خدمات درمانی را ایجاب می کند یا موجب عدم توانایی موقت اشتغال به کار می شود یا اینکه موجب هر دو در آن واحد می گردد . لذا عوارضی که به مرور زمان به تاثیر از آلاینده های محیط کار در فرد ایجاد می شود. مرجع رسیدگی به آن کمیسیون های پزشکی یا شورای پزشکی می باشد.
۲۱ – سوابق کاری و مهارت کارگر چه تاثیری در تعیین میزان قصور کارگر در حوادث ناشی از کاردارد ؟
کارگران در شغلی که دارای سابقه کار کافی باشند مهارت و تبحر پیدا می کنند و در نتیجه این عامل می تواند در تعیین میزان درصد قصور موثر باشد .
۲۲- آیا بررسی حوادث ترافیکی به عهده بازرس کار است ؟
خیر ، بر عهده کارشناسان راهنمایی و رانندگی است .مگر اینکه وقوع حادثه در محل کار گاه بوده و حسب دستور مقام محترم قضایی بصورت تلفیقی مورد بررسی قرار گیرد.
۲۳-آیا حوادث ناشی از کار مشمول مرور زمان می باشد؟
با توجه به کیفری بودن نتیجه حوادث ناشی از کار،این موضوع مشمول مرور زمان نمی شود.
۲۴ – برای ارسال گزارش حادثه به تامین اجتماعی چند روز مهلت وجود دارد ؟
حسب ماده ۹ آئین نامه حفاظتی کارگاه های ساختمانی و ماده ۶۵ قانون تامین اجتماعی کارفرما باید هر گونه حادثه ناشی از کار را ظرف مدت سه روز اداری به شعبه صندوق تامین اجتماعی محل اطلاع دهد و نسبت به تکمیل و ارائه فرم ویژه گزارش حادثه اقدام نماید .
۲۵ – در صورت رضایت محضری کارگر حادثه دیده به کارفرما آیا می توان اقامه دعوی نمود ؟
در صورتیکه کلیه خسارتهای فرد حادثه دیده پرداخت شده باشد شکایت مسموع نخواهد بود ولیکن در صورت احراز خیار غبن،کارگر می تواند اقامه دعوی کند.
۲۶- آیا کارفرمایان اجباری به پرداخت هزینه های درمان کارگران حادثه دیده دارند ؟
به استناد ماده ۶۵ قانون تامین اجتماعی در صورت وقوع حادثه ناشی از کار کارفرما مکلف است اقدامات اولیه لازم را برای جلوگیری از تشدید وضع حادثه دیده به عمل آورده و مراتب را ظرف سه روز اداری کتباً به اطلاع سازمان برساند در صورتی که کارفرما بابت اقدامات اولیه مذکور متحمل هزینه ای شده باشد صندوق تامین اجتماعی هزینه های مربوط را عهده دار خواهد بود.
۲۷- در صورت ورود افراد متفرقه به کارگاه بدون اجازه کارفرما و بروز حادثه مقصر کیست ؟
مطابق ماده ۱۰ آئین نامه حفاظتی کارگاه های ساختمانی، کارگاه ساختمان باید به طور مطمئن و ایمن محصور و از ورود افراد متفرقه و غیر مسئول به داخل آن جلوگیری به عمل آید . همچنین نصب تابلوها و علائم هشداردهنده که در شب و روز قابل رویت باشد در اطراف کارگاه ساختمانی ضروری است . در صورت وقوع چنین اتفاقی کارفرما نیز مقصر خواهد بود و بصورت کلی کارفرما در محدوده کارگاه دارای مسولیت قانونی می باشد.
دعاوی حوادث کار
حوادث ناشی از کار به حوادثی گفته می شود که برای کارگران بیمه شده در حین انجام وظیفه رخ می دهد منظور از حین انجام وظیفه اوقاتی می باشد که کارگر بیمه شده درکارگاه یا موسسه یا ساختمان ها و محوطه آن مشغول به کار میباشد و حتی ممکن است موجب آسیبهای جسمانی شده و حتی بعضاً در برخی مواقع موجب فوت کارگر شود. با توجه به این مورد که بسیاری از کارگران اطلاعات حقوقی بسیار کم و اندکی دارند لذا توصیه می شود برای اینکه دچار سردرگمی نشوند موضوع را با وکیل دعاوی حوادث کار در میان بگذارند و با مشاوره وی و چه بسا حتی دادن وکالت به وکیل دعاوی حوادث کار مشکل خود را حل نمایند.
برای طرح دعوای حوادث کار لازم است که در قدم اول کارگر حادثه دیده و یا اولیای دم به مراجع قضائی اعم از دادگستری یا مجتمع قضائی مراجعه نمایند و دادخواست یا شکوائیه ی خود را تقدیم مرجع قضائی مربوطه نمایند.و پس از اینکه دادخواست یا شکوائیه حادثه دیده توسط مرجع قضائی بررسی شد پرونده به کلانتری مربوطه ارجاع داده می شود. و کلانتری مربوطه نامه ای را به اداره بازرسی کار استان یا اداره کار شهرستان جهت بررسی چگونگی وقوع حادثه و گرفتن برگه ی کسب نظر پزشکی قانونی ارجاع می دهد.
سپس حادثه دیده را به پزشکی قانونی ارجاع می دهند برای اینکه بفهمند که حادثه دیده میزان آسیب دیدگی اش چقدر است پس از اینکه پزشکی قانونی موارد را بررسی کرد نظر خود را به صورت کتبی به کلانتری مربوطه اعلام می نماید.
حادثه دیده یا وکیل وی نامه کلانتری را به اداره بازرسی کار و امور اجتماعی یا اداره کار شهرستان تحویل می دهند تا صحت اظهارات خواهان یا کارگر آسیب دیده را بررسی نمایند.
در قدم بعدی بازرس اداره کار به کلانتری مراجعه می نماید و پرونده تنظیمی توسط کلانتری را بررسی و مطالعه می نماید و به محل وقوع حادثه می رود برای تهیه گزارش بر اساس شواهد و قرائن و مذاکره با کارفرما و شهود حادثه پس از اینکه تحقیقاتش تکمیل شد گزارش حادثه را به کلانتری می فرستد، به منظور ارجاع قضائی برای تعیین قصور هر یک از طرفین موثر در بروز حادثه.
همچنین لازم به ذکر است که کارفرمایان موظفند پس از وقوع حادثه نسبت به تکمیل فرم حادثه و ارسال آن به ادارات کار و سازمان تامین اجتماعی اقدام نماید.
شخص حادثه دیده یا وکیل وی مکلف هستند کلیه اقدامات قضائی را در دادسرای مربوطه دنبال نماید تا در نهایت رای دادگاه جزایی بر اساس میزان خسارت و دیاتی که در نامه پزشکی قانونی ذکر می شود شخص مقصر را به اندازه در صد تقصیر خود محکوم خواهد نمود.
همچنین لازم به توضیح می باشد در صورتی که کارفرما کارگران خود را بیمه نموده باشد می تواند از بیمه خود استفاده نماید و دیه مربوطه که در رای دادگاه نوشته شده است را به قسمت اجرای احکام کیفری دادگاه تحویل داده تا به کارگر پرداخت شود.
مدارک لازم برای طرح دعوای حوادث ناشی از کار:
مدارک شناسایی
ارائه مدارک و مستندات و توافقات طرفین قرارداد
ارائه بیمه نامه (در صورت بیمه شدن از طرف کارفرما)
ارائه وکالت نامه در صورت داشتن وکیل
باسلام واحترام خدمت شماکارشناسان عزیز
نزدیک به ۲۰کارگریم که درکارگاه MDF ودکوراسیون داخلی هستیم درسال۹۶پس ازاینکه بهداشت حرفه ای یکی دوسال جهت کارت سلامتی بکارگاه میومدطبق نامه ای ازکارفرماقرارشد۴گروه۵تایی که ماگروه اول بودیم برای آزمایش طب کارمراجعه کنیم
درصورتی که باکرایه هروزبه کارگاه میرفتم بدلیل بعدمسافتی که باآزمایشگاه داشتم باماشین آمانتی به آزمایشگاه رفتم که بااطلاع ازهزینه آزمایش بدون انجامش بکارگاه برگشتیم کبدلیل نقص فنی کنترل ماشین اردستم خارج شدوبه گاردریل وسط جاده برخوردکرده و۵۵٪ازکارافتاده شدم وکارفرما برای مداوایم هیچگونه تلاشی نکردومن هم هیچ شکایتی جهت دیه یاخسارت ماشین ازاونکرده وبعداز۳ماه استراحت پزشکی بکارخودبرگشتیم اکنون بدلایلی اقدام باخراجمان ازکارشده است طبق قانون کاربعدازآسیب دیدگی بایدکارسبکی بمامحول میکردکه نکرددرضمن آسیب من ازناحیه شکستگی وخردشدگی آرنج دست چپ است بطوری که حدود۷۰٪طبق نوارعصب وعضله ای که پزشک متخصص ارتوپدانجام داده بااین احوالات آسیب من میباشدوبدلیل کارسنگین حال هردوزانویم ودیسک کمروسیاتیک بپای راست ودیسک گردن طبقMRIگرفته طبق نظرمتخصصین مربوطه مبتلاشده ام حال ازشماکارشناسان محترم تقاضای راهنمایی برای گرفتن حق وحقوق خودرادارم نهایت تشکروسپاس رادارم. علیرضاازدزفول
سلام.
مستندات خود را به همراه بیاورید تا مطالعه و نظر مشورتی وکیل ارائه گردد
درود،
لطفا تماس بگیرید.