اثبات جرم منافی عفت
جرم منافی عفت چگونه اثبات میشود
جرائم حدی منافی عفت از طریق ادله خاص اثبات می شوند که در سایر مقالات به آن ها خواهیم پرداخت اما به صورت کلی ادله اثبات جرم مطابق ماده ۱۶۰ قانون مجازات اسلامی عبارت از اقرار، شهادت و علم قاضی است. جرائم منافی عفت نیز با این دلایل اثبات می شوند اما با لحاظ شرایطی که در قانون آمده است. قویترین دلائل اقرار است اما بر اساس ماده ۱۶۹ قانون مجازات اسلامی اقراری که تحت اجبار، شکنجه و … اخذ شود فاقد ارزش است، لذا در جرائم منافی عفت که پیشتر عرض کردیم تحقیق و تعقیب جز در شرایطی خاص در آنها موضوعیت ندارد، اقرار اجباری به طریق اولی بی اعتبار است. بر اساس ماده ۱۷۲ همان قانون جرائم غیر حدی منافی عفت با یک بار اقرار اثبات می شوند. در رابطه با شهادت نیز می بایست مستحضر باشید که مطابق ماده ۱۹۹ قانون مجازات اسلامی، جرائم غیر حدی منافی عفت با شهادت دو مرد اثبات می شود. نهایتآً علم قاضی نیز عبارت است از یقین قاضی در رابطه با ارتکاب جرم که می تواند از امارات و نشانه هایی از جمله گزارش ضابطان، اسکرین شات، پیامک و پرینت شماره تماس … حاصل شود.
مجموعه دفتر وکالت حق گرا
پیشنهاد می گردد در صورتی که اگر پرونده ای در خصوص اتهام جرم منافی عفت در دادگاه دارید به یکی از نزدیکترین دفتر وکالت حقوقی حق گرا در شمال ، دفتر وکالت شرق و یا دفتر وکالت حقوقی شعبه غرب تهران ، دفتر مرکز شهر حق گرا پیگیری موضوع را به وکلای با تجربه ما بسپارید تا وکلای ما بتوانند در احقاق حق به شما کمک نمایند. ما آماده ایم در انواع پرونده های مربوطه به خانواده،ملکی ، حقوقی ، جزایی و…در کنار شما باشیم
حکم اعمال منافی عفت
زمانی که در جامعه می گویند حکم اعمال منافی عفت چیست، منظور آن است که در قانون مجازات اعمال منافی عفت چیست و زمانی که فردی مرتکب این اعمال می شود در صورت کشف جرم و اثبات آن، دادگاه محترم چه تصمیمی را اتخاذ می نماید؛ در علم حقوق جواب این قسمت را می بایست در عنصر قانونی جرم جست و جو کرد، یعنی در آن قسمت از قانون که این موضوع نوشته شده است. اعمال منافی عفت دامنه وسیعی از جرائم را شامل می شود که انواع جرایم منافی عفت شامل جرائم زنا، لواط، مساحقه و قوادی می شود و در مواد ۶۳ الی ۱۶۴ در قسمت حدود الهی گنجانده شده است و در سایر مقالات به آن پرداخته خواهد شد اما مهمترین مواد مرتبط با جرائم اعمال منافی عفت و مجازاتهای مرتبط آن در مواد ۶۳۷ الی ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات آمده است و گاهی نیز به صورت پراکنده در مجموعه قوانین مختلف می توان مصادیقی از آن را پیدا نمود از جمله ماده ۶۵۸ که در باب دیه ازالهی بکارت (ازبین بردن پرده بکارت) خانمی غیر از همسر مقرر شده است. مجازاتهای تعیین شده در این مواد بسته به اینکه افراد مرتکب کدام عنوان مجرمانه گردند از شلاق گرفته تا حبس و جزای نقدی وسعت دارد.
حکم اعمال منافی عفت
اعمال منافی عفت یا رابطه نامشروع مادون زنا
ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی اینگونه بیان داشته است که هرگاه زن و مردی که ازدواج نکرده اند (اعم از موقت و دائم) مرتکب رابطه نامشروعی به جز زنا یا عمل منافی عفتی بشوند از جمله تقبیل (بوسیدن) یا مضاجعه (هم آغوش شدن) به شلاق از یک ضربه تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر یکی از طرفین به زور یا بر خلاف میل و رضایتش این کار را انجام داده باشد، صرفاً فردی که قصد این عمل را داشته و دیگری را اجبار نموده است، به مجازات تعزیری مزبور محکوم خواهد شد. در این جا مستنداً به روایت “التعزیر بما یراه الحاکم” قاضی انتخاب می کند که یک ضربه شلاق تعیین کند یا نود و نه ضربه یا چیزی میان آن دو. نکته ای که بیان آن خالی از لطف نیست استفاده از حرف “یا” بین روابط نامشروع و عمل منافی عفت گواهی می کند که قانونگذار این دو موضوع را از یکدیگر جدا کرده است. مصادیقی که در این ماده بیان شده است صرفاً جنبه تمثیلی داشته است و عناوین مذکور محدود به این موارد نیستند بلکه دامنه آن به حدی گسترده است که موارد متعدد از جمله تماسهای تصویری، مصاحفه (دست دادن)، رقصیدن، حتی داخل یک خودرو با یکدیگر بیرون رفتن و … را می تواند شامل شود. برخی محاکم صرف ارسال پیامک یا پیامهای مستهجن را مصداق رابطه نامشروع مادون زنا می دانند اما برخی محاکم نیز وقوع ارتباط فیزیکی و خارج از فضای مجازی را عنصر مادی این جرم می دانند.
مصادیق جرم اشاعه فساد و فحشا کدامند ؟
ارتکاب اعمال بسیار زیادی میتوانند جزو مصادیق جرم فساد و فحشا در جامعه به حساب بیایند. در زیر دو مورد از مصادیق این نوع جرم را بیام نمودهایم:
انتشار تصاویر مبتذل و مستهجن حاوی آمیزش جنسی زن و مرد یا برهنه بودن آنها در فضای مجازی
بد حجابی و برهنگی زنان در ملا عام
تاسیس مکانی برای قمار
و…
اعمال منافی عفت عمومی
قانونگذار در ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی جمهوری اسلامی ایران مورد دیگری از اعمال منافی عفت را توضیح داده است. بر این اساس هر کس در اماکن عمومی، معابر و معرض دید عموم تظاهر به عمل حرامی نماید علاوه بر مجازات خود آن عمل حرام، به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق تعزیری محکوم میشود، همچنین در صورتی که کاری انجام دهد که خود آن کار مجازاتی نداشته نباشد اما عفت عمومی را جریحهدار نماید، فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق تعزیری محکوم خواهد شد. لذا مستنداً به این ماده بوسیدن یا در آغوش کشیدن یا نزدیکی همسران که به خودی خود مانع قانونی و حتی شرعی ندارد، در صورتی که در اماکن عمومی یا جلوی چشم دیگران صورت پذیرد، می تواند برای آنان کیفر پیش گفته را در پی داشته باشد و هر شخص دیگری غیر از زن و شوهر نیز در صورت ارتکاب این اعمال دارای این مجازات خواهد بود.
همچنین در تبصره ذیل این ماده عنوان شده است که زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ده روز تا دو ماه و یا از ۵۰.۰۰۰ تا ۵۰۰.۰۰۰ ریال جزای نقدی محکوم می شوند.
در مواد ۶۳۹، ۶۴۰ و ۶۴۱ نیز مجازات دایر نمودن مراکز فساد یا فحشا، تشویق مردم به فساد یا فحشا، انتشار، ساخت، نگهداری، توزیع، واردات و یا صادرات فیلم، عکس، مطبوعات، علائم، نقاشی و … و نهاتاً ایجاد مزاحمت به وسیله تلفن یا دستگاههای مخابراتی را تعیین نموده است.
جرایم منافی عفت در قانون آیین دادرسی کیفری
قانونگذار در ماده ۱۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری بیان می دارد که هر گونه تعقیب و تحقیق در جرائم منافی عفت ممنوع است و پرسش از هیچ فردی در این باب مجاز نخواهد بود. البته در مواردی که جرم در منظر عموم واقع شده یا دارای شاکی خصوصی بوده یا به عنف (زور و اجبار) یا سازمان یافته باشد، تحقیق و تعقیب صرفاً در محدودهی شکایت و یا اوضاع و احوال قابل مشاهده توسط مقام قضایی می تواند انجام شود. حتی در تبصره نخست ذیل این ماده بیان شده است که اگر در این جرائم شاکی وجود نداشته باشد و متهم در همان ابتدا قصد اقرار به جرم ارتکابی را داشته باشد، قاضی توصیه به پوشاندن جرم و عدم اقرار می نماید و در زمانی که شهودی در این باب قصد ادای شهادت را داشته باشند، با توجه به لحن تبصره دو، قاضی مکلف است عواقب شهادت فاقد شرایط قانونی را به شاهدان تذکر دهد بلکه آنان از ادای شهادت منصرف شوند.
به جرائم منافی عفت در کدام دادگاه رسیدگی می شود
می دانیم که بر اساس ماده ۳۰۶ قانون آیین دادرسی کیفری به جرائم منافی عفت به طور مستقیم در دادگاه صالح رسیدگی می شود و مقصود قانونگذار از جرائم منافی عفت که در تبصره ذیل این ماده بیان شده است، جرائم جنسی حدی از جمله زنا، لواط، مساحقه و … و جرائم رابطه نامشروع تعزیری از جمله بوسیدن میباشد. این جرائم اگر مستوجب مجازات سلب حیات یا سایر موارد مندرج در ماده ۳۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری باشد، مستقیماً در دادگاه کیفری یک مطرح می شوند و در سایر موارد در صلاحیت دادگاه کیفری دو میباشند. اما رویه اینگونه است که اگر موضوع ادعا رابطه نامشروع فیزیکی و جسمانی باشد مستقیماً در دادگاه مطرح می شود و در غیر این صورت از طریق دادسرا می بایست مطرح و پیگیری شود. در تهران اصولاً اینگونه جرائم منافی عفت در دادسرا و دادگاه ارشاد مورد بررسی قرار می گیرند.
جرائم منافی عفت در فضای مجازی
قانونگذار در مواد ۱۴ و ۱۵ قانون جرائم رایانه ای به جرائم علیه عفت و اخلاق عمومی پرداخته است و به موجب این مواد اگر کسی از طریق شبکه های اجتماعی مانند واتسپ، تلگرام، اینستاگرام و از طریق پیامک یا ایمیل محتویات مستهجن را منتشر، معامله، تولید و نگهداری کند به حبس از ۹۱ روز تا دو سال یا جزای نقدی محکوم می شود. اگر این محتویات برای کمتر از ده نفر ارسال شود شخص به جزای نقدی محکوم خواهد شد. و اگر شخصی این اعمال را شغل خود قرار دهد و یا به صورت سازمان یافته مرتکب این اعمال گردد به حداکثر هردو مجازات محکوم می شود. علاوه بر آن تحریک و ترغیب و تهدید و فریب افراد برای ارتکاب به این جرائم نیز جرم و دارای مجازات خواهد بود.
شاکی خصوصی در جرائم منافی عفت
جرائم منافی عفت از جرائم غیر قابل گذشت هستند یعنی اگر کسی مرتکب این اعمال گردد درصورت رضایت شاکی تعقیب و تحقیق و اجرای مجازات آن موقوف نخواهد شد و پرونده از حیث جنبه عمومی رسیدگی می شود و شخص به مجازات جرم ارتکابی محکوم می گردد البته در چنین شرایطی می توان از نهادهای تخفیف، تعلیق و سایر نهادهای پیش بینی شده در قانون مجازات اسلامی استفاده نمود. تنها جرمی که در این بخش قابل گذشت است جرم مزاحمت تلفنی است که در ماده ۶۴۱ در ذیل بخش جرائم علیه عفت عمومی آمده است.
مقررات قانونی در خصوص جرایم جنسی و جرم منافی عفت
ماده ۲۲۱ قانون مجازات اسلامی
زنا عبارت است از جماع مرد و زنی که علقه زوجیت بین آنها نبوده و از موارد وطی به شبهه نیز نباشد.
تبصره ۱- جماع با دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه در قُبُل یا دُبُر زن محقق می شود.
تبصره ۲- هرگاه طرفین یا یکی از آنها نابالغ باشد، زنا محقق است لکن نابالغ مجازات نمی شود و حسب مورد به اقدامات تامینی و تربیتی مقرر در کتاب اول این قانون محکوم می گردد.
ماده ۲۲۲ قانون مجازات اسلامی
جماع با میت، زنا است مگر جماع زوج با زوجه متوفای خود که زنا نیست لکن موجب سی و یک تا هفتاد وچهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش می شود.
ماده ۲۲۳ قانون مجازات اسلامی
هرگاه متهم به زنا، مدعی زوجیت یا وطی به شبهه باشد، ادعای وی بدون بینه یا سوگند پذیرفته می شود مگر آنکه خلاف آن با حجت شرعی لازم ثابت شود.
ماده ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی
حد زنا در موارد زیر اعدام است:
الف- زنا با محارم نسبی
ب- زنا با زن پدر که موجب اعدام زانی است.
پ- زنای مرد غیر مسلمان با زن مسلمان که موجب اعدام زانی است.
ت- زنای به عنف یا اکراه از سوی زانی که موجب اعدام زانی است.
تبصره ۱- مجازات زانیه در بندهای (ب) و (پ) حسب مورد، تابع سایر احکام مربوط به زنا است.
تبصره ۲- هرگاه کسی با زنی که راضی به زنای با او نباشد در حال بیهوشی، خواب یا مستی زنا کند رفتار او در حکم زنای به عنف است. در زنا از طریق اغفال و فریب دادن دختر نابالغ یا از طریق ربایش، تهدید و یا ترساندن زن اگرچه موجب تسلیم شدن او شود نیز حکم فوق جاری است.
ماده ۲۲۵ قانون مجازات اسلامی
حد زنا برای زانی محصن و زانیه محصنه رجم است. درصورت عدم امکان اجرای رجم با پیشنهاد دادگاه صادرکننده حکم قطعی و موافقت رئیس قوه قضائیه چنانچه جرم با بینه ثابت شده باشد، موجب اعدام زانی محصن و زانیه محصنه است و در غیر این صورت موجب صد ضربه شلاق برای هر یک میباشد.
ماده ۲۲۶ قانون مجازات اسلامی
احصان در هریک از مرد و زن به نحو زیر محقق میشود:
الف – احصان مرد عبارت است از آنکه دارای همسر دائمی و بالغ باشد و در حالی که بالغ و عاقل بوده از طریق قُبُل با وی در حال بلوغ جماع کرده باشد و هر وقت بخواهد امکان جماع از طریق قُبُل را با وی داشته باشد.
ب – احصان زن عبارت است از آنکه دارای همسر دائمی و بالغ باشد و در حالی که بالغ و عاقل بوده، با او از طریق قُبُل جماع کرده باشد و امکان جماع از طریق قُبُل را با شوهر داشته باشد.
ماده ۲۲۷ قانون مجازات اسلامی
اموری از قبیل مسافرت، حبس، حیض، نفاس، بیماری مانع از مقاربت یا بیماریی که موجب خطر برای طرف مقابل میگردد مانند ایدز و سفلیس، زوجین را از احصان خارج میکند.
ماده ۲۲۸ قانون مجازات اسلامی
در زنا با محارم نسبی و زنای محصنه، چنانچه زانیه بالغ و زانی نابالغ باشد مجازات زانیه فقط صد ضربه شلاق است.
ماده ۲۲۹ قانون مجازات اسلامی
مردی که همسر دائم دارد، هرگاه قبل از دخول، مرتکب زنا شود حد وی صد ضربه شلاق، تراشیدن موی سر و تبعید به مدت یک سال قمری است.
ماده ۲۳۰ قانون مجازات اسلامی
حد زنا در مواردی که مرتکب غیر محصن باشد، صد ضربه شلاق است.
ماده ۲۳۱ قانون مجازات اسلامی
در موارد زنای به عنف و در حکم آن، در صورتی که زن باکره باشد مرتکب علاوه بر مجازات مقرر به پرداخت ارش البکاره و مهرالمثل نیز محکوم می شود و درصورتی که باکره نباشد، فقط به مجازات و پرداخت مهرالمثل محکوم می گردد.
ماده ۲۳۲ قانون مجازات اسلامی
هرگاه مرد یا زنی کمتر از چهار بار اقرار به زنا نماید به سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش محکوم می شود. حکم این ماده در مورد لواط، تفخیذ و مساحقه نیز جاری است.
ماده ۲۳۳ قانون مجازات اسلامی
لواط عبارت از دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه در دبر انسان مذکر است.
ماده ۲۳۴ قانون مجازات اسلامی
حد لواط برای فاعل، درصورت عنف، اکراه یا دارا بودن شرایط احصان، اعدام و در غیر این صورت صد ضربه شلاق است. حد لواط برای مفعول در هر صورت (وجود یا عدم احصان) اعدام است.
تبصره ۱- در صورتی که فاعل غیر مسلمان و مفعول، مسلمان باشد، حد فاعل اعدام است.
تبصره ۲- احصان عبارت است از آنکه مرد همسر دائمی و بالغ داشته باشد و در حالی که بالغ و عاقل بوده از طریق قبل با همان همسر در حال بلوغ وی جماع کرده باشد و هر وقت بخواهد امکان جماع از همان طریق را با وی داشته باشد.
ماده ۲۳۵ قانون مجازات اسلامی
تفخیذ عبارت از قرار دادن اندام تناسلی مرد بین رانها یا نشیمنگاه انسان مذکر است.
تبصره- دخول کمتر از ختنه گاه در حکم تفخیذ است.
ماده ۲۳۶ قانون مجازات اسلامی
در تفخیذ، حد فاعل و مفعول صد ضربه شلاق است و از این جهت فرقی میان محصن و غیرمحصن و عنف و غیرعنف نیست.
تبصره- در صورتی که فاعل غیر مسلمان و مفعول، مسلمان باشد، حد فاعل اعدام است.
ماده ۲۳۷ قانون مجازات اسلامی
همجنسگرایی انسان مذکر در غیر از لواط و تفخیذ از قبیل تقبیل و ملامسه از روی شهوت، موجب سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش است.
تبصره ۱- حکم این ماده در مورد انسان مونث نیز جاری است.
تبصره ۲- حکم این ماده شامل مواردی که شرعاً مستوجب حد است، نمی گردد.
ماده ۲۳۸ قانون مجازات اسلامی
مساحقه عبارت است از اینکه انسان مونث، اندام تناسلی خود را بر اندام تناسلی همجنس خود قرار دهد.
ماده ۲۳۹ قانون مجازات اسلامی
حد مساحقه، صد ضربه شلاق است.
ماده ۲۴۰ قانون مجازات اسلامی
در حد مساحقه، فرقی بین فاعل و مفعول و مسلمان و غیرمسلمان و محصن و غیرمحصن و عنف و غیرعنف نیست.
ماده ۲۴۱ قانون مجازات اسلامی
در صورت نبود ادله اثبات قانونی بر وقوع جرائم منافی عفت و انکار متهم هرگونه تحقیق و بازجویی جهت کشف امور پنهان و مستور از انظار ممنوع است. موارد احتمال ارتکاب با عنف، اکراه، آزار، ربایش یا اغفال یا مواردی که به موجب این قانون در حکم ارتکاب به عنف است از شمول این حکم مستثنی است.
ماده ۲۴۲ قانون مجازات اسلامی
قوادی عبارت از به هم رساندن دو یا چند نفر برای زنا یا لواط است.
تبصره ۱- حد قوادی منوط به تحقق زنا یا لواط است در غیراین صورت عامل، مستوجب تعزیر مقرر در ماده(۲۴۴) این قانون است.
تبصره ۲- در قوادی، تکرار عمل شرط تحقق جرم نیست.
ماده ۲۴۳ قانون مجازات اسلامی
حد قوادی برای مرد هفتاد و پنج ضربه شلاق است و برای بار دوم علاوه بر هفتاد و پنج ضربه شلاق به عنوان حد، به تبعید تا یک سال نیز محکوم می شود که مدت آن را قاضی مشخص می کند و برای زن فقط هفتاد و پنج ضربه شلاق است.
ماده ۲۴۴ قانون مجازات اسلامی
کسی که دو یا چند نابالغ را برای زنا یا لواط به هم برساند مستوجب حد نیست لکن به سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و حبس تعزیری درجه شش محکوم می شود.
ماده ۲۴۵ قانون مجازات اسلامی
قذف عبارت است از نسبت دادن زنا یا لواط به شخص دیگر هرچند مرده باشد.
ماده ۲۴۶ قانون مجازات اسلامی
قذف باید روشن و بدون ابهام بوده، نسبت دهنده به معنای لفظ آگاه و قصد انتساب داشته باشد گرچه مقذوف یا مخاطب در حین قذف از مفاد آن آگاه نباشد.
تبصره- قذف علاوه بر لفظ با نوشتن، هرچند به شیوه الکترونیکی نیز محقق می شود.
ماده ۲۴۷ قانون مجازات اسلامی
هرگاه کسی به فرزند مشروع خود بگوید «تو فرزند من نیستی» و یا به فرزند مشروع دیگری بگوید «تو فرزند پدرت نیستی»، قذف مادر وی محسوب می شود.
ماده ۲۴۸ قانون مجازات اسلامی
هرگاه قرینه ای در بین باشد که مشخص گردد منظور قذف نبوده است، حد ثابت نمی شود.
ماده ۲۴۹ قانون مجازات اسلامی
هرگاه کسی به دیگری بگوید «تو با فلان زن زنا یا با فلان مرد لواط کرده ای» فقط نسبت به مخاطب، قاذف محسوب می شود.
ماده ۲۵۰ قانون مجازات اسلامی
حد قذف، هشتاد ضربه شلاق است.
ماده ۲۵۱ قانون مجازات اسلامی
قذف در صورتی موجب حد می شود که قذف شونده در هنگام قذف، بالغ، عاقل، مسلمان، معین و غیرمتظاهر به زنا یا لواط باشد.
تبصره ۱- هرگاه قذف شونده، نابالغ، مجنون، غیرمسلمان یا غیرمعین باشد قذف کننده به سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش محکوم میشود لکن قذف متظاهر به زنا یا لواط، مجازات ندارد.
تبصره ۲- قذف کسی که متظاهر به زنا یا لواط است نسبت به آنچه متظاهر به آن نیست موجب حد است مثل نسبت دادن لواط به کسی که متظاهر به زنا است.
ماده ۲۵۲ قانون مجازات اسلامی
کسی که به قصد نسبت دادن زنا یا لواط به دیگری، الفاظی غیر از زنا یا لواط به کار ببرد که صریح در انتساب زنا یا لواط به افرادی از قبیل همسر، پدر، مادر، خواهر یا برادر مخاطب باشد، نسبت به کسی که زنا یا لواط را به او نسبت داده است، محکوم به حد قذف و درباره مخاطب اگر به علت این انتساب اذیت شده باشد، به مجازات توهین محکوم می گردد.
ماده ۲۵۳ قانون مجازات اسلامی
هرگاه کسی زنا یا لواطی که موجب حد نیست مانند زنا یا لواط در حال اکراه یا عدم بلوغ را به دیگری نسبت دهد به سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش محکوم می شود.
ماده ۲۵۴ قانون مجازات اسلامی
نسبت دادن زنا یا لواط به کسی که به خاطر همان زنا یا لواط محکوم به حد شده است، قبل از توبه مقذوف، مجازات ندارد.
ماده ۲۵۵ قانون مجازات اسلامی
حد قذف حق الناس است و تعقیب و اجرای مجازات منوط به مطالبه مقذوف است. در صورت گذشت مقذوف در هر مرحله، حسب مورد تعقیب، رسیدگی و اجرای مجازات موقوف می شود.
ماده ۲۵۶ قانون مجازات اسلامی
کسی که چند نفر را به طور جداگانه قذف کند خواه همه آنها با هم، خواه جداگانه شکایت کنند، در برابر قذف هر یک، حد مستقلی بر او جاری می شود.
ماده ۲۵۷ قانون مجازات اسلامی
کسی که چند نفر را به یک لفظ قذف نماید هر کدام از قذف شوندگان می تواند جداگانه شکایت نماید و در صورت صدور حکم محکومیت، اجرای آن را مطالبه کند. چنانچه قذف شوندگان یکجا شکایت نمایند بیش از یک حد جاری نمی شود.
ماده ۲۵۸ قانون مجازات اسلامی
کسی که دیگری را به یک یا چند سبب، یکبار یا بیشتر قبل از اجرای حد، قذف نماید فقط به یک حد محکوم می شود، لکن اگر پس از اجرای حد، قذف را تکرار نماید حد نیز تکرار می شود و اگر بگوید آنچه گفته ام حق بود به سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش محکوم می گردد.
ماده ۲۵۹ قانون مجازات اسلامی
پدر یا جد پدری که فرزند یا نوه خود را قذف کند به سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش محکوم می گردد.
ماده ۲۶۰ قانون مجازات اسلامی
حد قذف اگر اجراء نشده و مقذوف نیز گذشت نکرده باشد به همه ورثه به غیر از همسر منتقل می گردد و هریک از ورثه می تواند تعقیب و اجرای آن را مطالبه کند هر چند دیگران گذشت کرده باشند.
تبصره- در صورتی که قاذف، پدر یا جد پدری وارث باشد، وارث نمی تواند تعقیب متهم یا اجرای حد را مطالبه کند.
ماده ۲۶۱ قانون مجازات اسلامی
در موارد زیر حد قذف در هر مرحله از مراحل تعقیب، رسیدگی و اجراء ساقط می شود:
الف- هرگاه مقذوف، قاذف را تصدیق نماید.
ب- هرگاه آنچه به مقذوف نسبت داده شده با شهادت یا علم قاضی اثبات شود.
پ- هرگاه مقذوف و درصورت فوت وی، ورثه او، گذشت کند.
ت- هرگاه مردی زنش را پس از قذف به زنای پیش از زوجیت یا زمان زوجیت لعان کند.
ث- هرگاه دو نفر یکدیگر را قذف کنند، خواه قذف آنها همانند، خواه مختلف باشد.
تبصره- مجازات مرتکبان در بند(ث)، سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش است.
ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی
هر گاه زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراهکننده تعزیر میشود.
سوالات متداول درخصوص جرم منافی عفت عمومی
آیا جرائم منافی عفت قابل گذشت هستند؟
خیر تمامی جرائم منافی عفت غیر از مزاحمت تلفنی که در بخش مربوط به اعمال منافی عفت آمده است غیرقابل گذشت هستند.
آیا جرائم منافی عفت در فضای مجازی جرم است؟
بله. به موجب ماده ۱۴ و ۱۵ قانون جرائم رایانه ای برخی از مصادیق جرائم علیه عفت جرم انگاری گردیده که در مقاله حاضر به آن پرداخته شده است.
اگر زن و شوهری در مکان عمومی و درمقابل دید دیگران یکدیگر را به آغوش بکشند مرتکب جرم گردیدند؟
اگر عمل آنها به گونه ای باشد که عفت عمومی را جریحه دار کند جرم است و مجازات خواهند شد.