الزامات قانونی نصب آسانسور

وکیل الزامات قانونی آسانسور

۵/۵ - (۲ امتیاز)

مقدمه

امروزه با توجه به الزام نصب آسانسور در ساختمانهای با بیش از ۴ طبقه یکی از موارد اختلافی بین ساکنین و مالکین یک ساختمان در رابطه با هزینه تعمیر و نگهداری آسانسور، شارژ ماهیانه و بسیاری مسائل مرتبط دیگر است، وجود چنین اختلافاتی موجب می شود اطلاعات مربوط به الزامات قانونی آسانسور نیز توسط مردم باید دانسته شود.

با توجه به اختلاف نظراتی که بر سر استفاده از آسانسور وجود دارد، قانون‌گذاران در این زمینه وارد عمل شده و تبصره‌هایی در رابطه با مسئله آسانسور در یک ساختمان وضع کرده‌اند. اختلافاتی که بر سر آسانسور وجود دارد، عمدتا شامل مواردی مانند پرداخت هزینه‌های نصب، سرویس و تعمیر آسانسور است. در ادامه به هر کدام از این مسائل به صورت جداگانه می‌پردازیم.

 

قانون اجازه نصب آسانسور

در ساختمان‌هایی که بیش از ۴ طبقه دارند، نصب آسانسور الزامی است. اما گاهی پیش می‌آید که در ساختمان‌هایی که سه یا چهار طبقه هستند، ساکنین طبقات بالایی درخواست نصب آسانسور دارند؛ ولی طبقات همکف و طبقه اول با این مسئله مخالف هستند. قانون آسانسور در آپارتمان بیانگر این موضوع است که

پیگیری کارهای نصب آسانسور وظیفه مدیر است.
اگر فضای لازم برای نصب آسانسور در ساختمانی فراهم و ساکنان طبقات بالایی خواستار نصب آن باشند، با وجود مخالفت ساکنین طبقه همکف و اول هم می‌توانند اقدام به نصب آسانسور نمایند.
در صورتی‌ که مساحت طبقات دوم به بعد که خواستار آسانسور هستند بیشتر از مجموع مساحت طبقه همکف و اول باشد، سهم پرداختی از نصب را به همراه خسارت احتمالی می‌توانند از مالکین موافقین دریافت نمایند.

در چنین شرایطی بهتر است که به‌وسیله مدیر ساختمان و با توافق همه اهالی ساختمان و بعد از اطلاع از نکات خرید آسانسور، این وسیله خریداری و نصب شود.

بیشتر بدانیم :قوانین حقوقی نصب دوربین مداربسته

قانون آسانسور برای ساختمان‌های قدیمی

ساختمان‌های قدیمی در برابر قانون آسانسور به دو دسته تقسیم می‌شوند:

ساختمان‌هایی که از قبل محلی برای نصب آسانسور قرار داده‌اند
ساختمان‌هایی که محلی برای نصب آسانسور ندارند

در ساختمان‌های گروه اول، مشکلات زیادی برای نصب آسانسور وجود ندارد و اگر هم بحثی ایجاد شود بر سر مسائل مادی و هزینه‌ها است. در صورتی که در ساختمان‌های گروه دوم مسائل اساسی‌تر است، زیرا از قبل محلی برای آسانسور تعبیه نشده است و به همین علت اگر برخی از ساکنین قصد نصب آسانسور داشته باشند، برای تعیین محل نصب باید از قسمت مشاع و یا بخشی از واحدها استفاده کنند. در این صورت ممکن است ساکنین طبقه اول و همکف برای نصب آسانسور راضی نشوند.

کارشناسان برای نصب آسانسور در ساختمان‌هایی که محل تعبیه آسانسور ندارند، موقعیت ساختمان را با دقت بررسی می‌کنند و هزینه‌های نصب آسانسور با جزییات بررسی می‌شود و پس از آن، ساکنین می‌توانند برای نصب آسانسور، تصمیم‌گیری کنند.

 

قانون حق شارژ آسانسور

یکی دیگر از اختلافاتی که بر سر آسانسور وجود دارد، مسئله‌ی پرداخت شارژ آن است. طبق قانون، واحدهایی که خالی هستند (چه واحدهایی که فروش و یا اجاره نرفته‌اند و چه واحدهایی که ساکنان آن به دلیل مسافرت در ساختمان حضور ندارند) هم باید شارژ ماهیانه خود را پرداخت کنند؛ حتی با وجودی که از آسانسور استفاده نمی‌کنند.

برای تعیین شارژ ماهیانه آسانسور، دو روش وجود دارد:

روش قانونی: در این روش تمامی طبقات و واحدهای ساختمانی باید شارژ برابر بابت آسانسور بپردازند.
روش قراردادی: ساکنان ساختمان می‌توانند بر سر این که واحدهای طبقات همکف و اول که از آسانسور استفاده‌ای نمی‌کنند، شارژ کمتر بپردازند به توافق برسند.

یکی از ملاک‌های قیمت‌گذاری برای یک ساختمان، امکانات آن است. آسانسور هم یکی از امکانات ساختمان است که باعث بالاتر رفتن قیمت ملک می‌شود. این افزایش قیمت در رابطه با طبقه همکف و اول که نیازی به آسانسور ندارند، مبلغ کمی است. ولی برای طبقات بالاتر تأثیر بیشتری دارد. بنابراین منصفانه‌تر این است که طبقات پایین، شارژ کمتری نسبت به بقیه طبقات بپردازند.

قانون خرید بیمه آسانسور

با وجود راحت‌تر شدن تردد بین طبقات آسان‌تر شدن جابه‌جایی، آسانسور هم مانند وسایل دیگر ممکن است دچار اشکالات فنی و باعث آسیب رساندن و یا حتی فوت افراد شود. به همین خاطر بهتر است که طبق قوانین بیمه مرکزی، هر ساختمانی برای کنترل اتفاقات و خسارات، بیمه آسانسور داشته باشد.

در مورد بیمه آسانسور، مدیر ساختمان، مالک ساختمان و شرکت‌های سرویس و نگهداری آسانسور در قبال آسانسور مسئول هستند. اگر حادثه‌ای برای افرادی که از آن آسانسور استفاده می‌کنند اتفاق بیافتد، آن‌ها مقصر شناخته شده و باید خسارت بپردازند. ولی اگر قبل از حادثه، بیمه آسانسور خریداری شده باشد، شرکت بیمه خسارات افراد حادثه‌دیده را جبران می‌کند. حتی اگر همسایه‌ها هم بیمه آسانسور را قبول نکنند، مدیر باید اقدام کند.

خرید بیمه آسانسور

پوشش‌ها و شرایط بیمه آسانسور شامل موارد زیر است:

  • فوت
  • نقص عضو
  • هزینه‌های پزشکی ناشی از حادثه
  • خسارت مالی برای آسانسورهای باری

البته باید در نظر داشت که تمامی مشخصات آسانسور در بیمه‌نامه ذکر می‌شود و اگر حادثه‌ای مثلاً به دلیل استفاده بیش از تعداد نفرات مجاز اتفاق بیفتد، آنگاه شرکت بیمه همه‌ی خسارت وارده را نمی‌پردازد. در این‌گونه مواقع، کارشناس باید نظر دهد. در هر صورت، در حوادثی که در مورد آسانسور اتفاق می‌افتد، کلیه افرادی که مسئولیت دارند، بهتر است که بیمه مسئولیت آسانسور را داشته باشند تا در صورت حادثه، نگرانی از بابت پرداخت خسارت نداشته باشند.

قانون هزینه سرویس و نگهداری آسانسور

در مورد آسانسور نیاز است که بررسی‌های دوره‌ای و به صورت منظم صورت بگیرد تا از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل شود. معمولاً این بازرسی‌ها به صورت ماهیانه انجام می‌شود. مسئله‌ی سرویس و نگهداری آسانسور به قدری مهم است که در مقررات ملی ساختمان‌ها بخشی به این مسئله اختصاص داده شده‌است.

سرویس های لازم برای نگهداری آسانسور

  • کنترل هم سطحی طبقات روغن کاری ریل ها و بازبینی
    چک کردن رنگ و تهویه آچارکشی قطعات و متعلقات
    کنترل و بازبینی وضعیت درب های کابین آسانسور کنترل موتور گیربکس
    بازبینی و بررسی سیم بکسل ها بررسی وضعیت کابین
    تست و بازبینی پاره شورت بررسی وضعیت تابلو فرمان آسانسور

طبق قانون آسانسور، مالکان ساختمان و یا مدیر ساختمان باید ماهیانه یک بار آسانسور را سرویس کنند. اگر آسانسور نیاز به تعمیر داشت، فوراً بقیه را هم در جریان قرار داده و نسبت به تعمیر آن اقدام کنند. طبق مقررات ملی آپارتمان‌ها، علاوه بر سرویس ماهیانه، تمامی اجزا و بخش‌های مختلف آسانسور هم باید یکبار به صورت سالیانه مورد بازرسی کامل قرار بگیرند.

قانون حمل بار با آسانسور

حمل بار با آسانسور مخصوص بار، باید صورت گیرد. در ساختمان‌هایی که یک آسانسور دارند، طبق قانون، حمل اسباب در هنگام اسباب‌کشی و مصالح ساختمانی و نخاله‌های ناشی از آن با آسانسور نفربر ممنوع است؛ چون ممکن است باعث آسیب به آسانسور شود. این مسئله جدای از ظرفیت وزنی است که آسانسور توان تحمل آن را دارد. تنها در صورتی این کار مجاز است که با موافقت هیئت مدیره ساختمان انجام شود.

در صورتی که فردی خودسرانه اقدام به جابجایی بار کند به احتمال زیاد با جریمه حمل بار با آسانسور از سمت مدیر روبرو خواهد شد. با توجه به گفته‌ها و تجربیات کاربران، برای اسباب کشی با آسانسور مبلغی حدود ۳۰۰ هزار تومان جریمه خواهید شد. یکی از دلایل این جریمه، آسیب به آسانسور و افزایش احتمال سقوط آسانسور است.

 

قانون استفاده از آسانسور برای اسباب کشی

فرهنگ آپارتمان نشینی مستلزم رعایت نکاتی است و قانون استفاده از آسانسور برای اسباب کشی را می توان زیر مجموعه آن قرار داد. قوانین در این زمینه به طور کلی اذعان دارند که نمی توان از آسانسور حمل مسافر برای جابجا کردن اسباب و اثاثیه سنگین استفاده کرد و در صورت مشاهده باید با فرد خاطی برخورد شود. شاید تابلوی اسباب کشی با آسانسور ممنوع را در ساختمان های زیادی دیده باشید.

ماده ۵۶ قانون تملک آپارتمان ها و ساختمان ها نیز می گوید حمل مصالح ساختمانی و نخاله هایی که برای تعمیرات به کار می روند، و نیز اسباب کشی و حمل اثاثیه با آسانسور مخصوص جابجایی مسافر ممنوع بوده و نباید از ان استفاده کرد. حال شاید این سوال را داشته باشید که چرا این کار ممنوع است که در ادامه به شرح دلایلش خواهیم پرداخت:

  • شیوه ساخت آسانسور حمل مسافر به صورتی است که تنها برای حمل افراد به کار می رود و هیچ کس اجازه استفاده از آسانسور در اسباب کشی برای جابجا کردن وسایل و اسباب سنگین مانند مبلمان و یخچال را با آن ندارد.
  • نوع طراحی وسایل و بخش های گوناگون آسانسور مخصوص حمل افراد مانند موتور، سیم ها، ریل ها، کفشک ها و تابلو به گونه ای است که ضعف بیشتری نسبت به آسانسور مخصوص جابجایی وسایل در خود نشان می دهد. بنابراین هرگز نباید فشار زیادی را به آن ها وارد کرد. این فشار سبب آسیب رسیدن به قطعات الکترونیکی و مکانیکی موجود در آسانسور خواهد شد.
  • بخش دیگری از قوانین اسباب کشی با آسانسور به ما می گوید که تزیینات، دکور و طراحی داخل آسانسورهای حمل مسافر به گونه ای است که برای انتقال افراد مانعی ندارد، اما در صورت جابجایی افراد می تواند به سادگی آسیب دیده، بشکند یا خراشیده شود.
  • اگر دقت کنید، اندازه درب آسانسورهای جابجایی افراد نسبت به آسانسورهای حمل وسایل کوچک تر بوده و در صورت تلاش برای وارد یا خارج کردن وسایل ممکن است دچار خرابی یا ساییدگی شود.

اگر ساختمان آسانسور ویژه حمل بار نداشت، چه کار کنیم؟

گاهی اوقات قصد جابجایی بار به طبقاتی غیر از همکف، اول یا دوم را دارید. بد اقبالی شما زمانی بیشتر خودش را نشان می دهد که ساختمان فاقد آسانسور ویژه حمل بار است. در این جا باید نظر مدیر ساختمان و ساکنان واحدهای دیگر را در مورد امکان استفاده از آسانسور، حداقل برای وسایل سبک جویا شوید. گاهی اوقات در صورت استفاده از این امکان، مدیر ساختمان شارژ بیشتری از فرد دریافت می کند.

بعضی وقت ها نیز شرط بر این است که در صورت آسیب و خسارت دیدن آسانسور یا از کار افتادگی آن، تمام هزینه های تعمیر و رفع ایراد بر عهده شما خواهد شد. شاید در وهله اول این روش را مناسب بدانید، اما توصیه می کنیم هرگز به سراغ آن نروید؛ زیرا هزینه های تعمیر آسانسور بعضا سرسام آور بوده و ارزشش را نخواهد داشت.

از جمله راهکارها در خصوص قانون اسباب کشی با آسانسور می توان به عدم حمل اثاثیه سنگین مانند یخچال و لباسشویی با آسانسور و سپردن آن ها به سرویس اسباب کشی اشاره کرد. جعبه ها و باکس های کوچک که سنگین نیستند را می توان با دقت و به دور از لبه ها در کف آسانسور قرار داد؛ آن هم با توجه به ظرفیت آسانسور از نظر وزن.

بیشتر بدانیم :  خدمات صدور گواهی سلامت آسانسور

 

قانون خسارت به آسانسور و قبول مسئولیت

اگر به خاطر بی‌احتیاطی یا مسائلی مانند لرزش آسانسور، یکی از ساکنان ساختمان و یا فرد یا افرادی که مربوط به یکی از واحدها بوده، آسانسور دچار خرابی شود، در این صورت، بر اساس قانون آسانسور، آن واحد ملزم به پرداخت مبلغ خسارت است. مثلاً اگر کالایی برای یکی از واحدها آورده شده‌ باشد و به جای تحویل درب منزل، از پیک خواسته شود که آن را درب واحد تحویل بدهد و پیک باعث خرابی آسانسور شود؛ در این صورت، واحد مربوطه باید خسارت را جبران نماید.

قانون جبران خسارت به افراد در آسانسور

اگر در آسانسور، دچار حادثه شدیم، مسئولیت جبران خسارت با چه کسی است؟

اگر کسی در آسانسور دچار حادثه‌ای شود، مالکین موظف به پرداخت دیه هستند. اگر تعداد مالکین ساختمان بیشتر از سه نفر باشد، مدیر ساختمان باید دیه را پرداخت کند.

به موجب قانون تملک آپارتمان‌ها، یکی از تکالیفی که برای مدیران ساختمان‌ها مقرر شده، بیمه کردن آسانسور در مقابل حوادث این چنینی است. آسانسور باید حتماً تاییدیه مهندس ناظر و گواهی استاندارد را هم داشته باشد.

لازم به ذکر است، مدیر ساختمان با داشتن این دلیل که چند نفر از مالکین، هزینه ساختمان را پرداخت نکرده‌اند از بیمه کردن آسانسور اجتناب کند.

در صورتی که مدیر ساختمان تعهد خود را انجام ندهد، خود مدیر شخصاً ملزم به جبران خسارت و پرداخت دیه به اشخاص زیان‌دیده خواهد بود.

 

وظایف مدیر ساختمان در قانون آسانسور

مدیر ساختمان وظیفه دارد تمام ساختمان را در مقابل خطرات احتمالی بیمه کند. سهم هر یک از واحدها از حق بیمه، بر اساس ماده ۴ قانون تملک آپارتمان‌ها، توسط مدیر و متناسب با متراژ هر واحد تعیین می‌شود. مدیر وظیفه دارد برای جمع‌آوری شارژهای ماهیانه و هزینه‌های مقطعی اقدام کند و هزینه‌های مربوط به آسانسور (هزینه تعمیرات و …) و درج شده در قانون آسانسور هم در همین دسته می‌گنجد.

از محل درآمدها یا شارژ ساختمان هزینه‌های زیر قابل پرداخت است:

  • هزینه‌های برق عمومی که شامل برق آسانسور هم می‌شود
  • هزینه‌های آب
  • هزینه‌های تعمیرات و نگهداری که شامل هزینه تعمیرات و نگهداری آسانسور هم می‌شود
  • هزینه نگهداری از باغچه و زیباسازی
  • هزینه‌های مرتبط با سرایدار
  • هزینه‌های مرتبط با گاز
  • هزینه‌های لوازمی چون مواد شوینده، لامپ و … .

مدیر وظیفه دارد با شرکتی معتبر برای آسانسور ساختمان قرارداد منعقد کند تا تعمیرات و نگهداری از آسانسور را انجام دهند. بهتر است این قرارداد سالانه باشد.

مدیر موظف است لوازم حفظ و نگهداری آسانسور ساختمان را از محل درآمد شارژ ماهیانه تهیه کند. این لوازم شامل لوازم شوینده، لامپ و روغن برای روغن­کاری آسانسور می‌شود.­

بیشتر بدانیم : دوره آموزش راه اندازی آسانسور

 


آسانسور آتش نشانی به همراه الزامات و مقررات آن

در زمان آتش سوزی در ساختمان‌هایی که بلند است باید مسیر‌هایی برای خروج افرادی که در آن ساختمان ساکن هستند وجود داشته باشد. راه پله‌ها مسیر‌هایی برای خروج افراد ساکن در ساختمان می‌باشند اما این مسیر‌ها چندان مناسب و امن نیستند. در این ساختمان‌ها آسانسور آتش نشانی اهمیت خود را نشان می‌دهد. آسانسور آتش نشانی یکی از بهترین دسترسی آتش‌نشانان به طبقاتی می‌باشد که دچار آتش سوزی شده‌اند و همچنین بهترین مسیر برای خروج سالمندان و افراد ناتوان می‌باشد. آسانسور باعث بالابردن سرعت عملیات نجات و کم‌کردن تلفات در زمان آتش سوزی‌های وسیع می‌باشد.

استاندارد آسانسور آتشنشان

ساختمان‌های بلند باید حداقل یک آسانسور آتش‌نشانی که توان حمل و نقل برانکارد را داشته باشد دارا باشند.
در ساختمان‌هایی که ارتفاع بیشتر از ۴۰ متر دارد باید دو آسانسور وجود داشته باشد که یکی از آن‌ها بتواند برانکارد را حمل و نقل کند.
آسانسور آتش نشانی باید همه مقررات ملی مربوط به ساختمان را رعایت کند.
این آسانسور باید به راحتی به تمام طبقات دسترسی داشته باشد.
برای مکان‌های درمانی، مکان‌هایی که از سالمندان نگهداری می‌شود ومکان‌هایی که از کودکان خردسال سرپرستی می‌کنند و دبستان‌ها، بودن یک آسانسور آتش‌نشانی که بتواند یک برانکارد را حمل و نقل کند الزامی می‌باشد.
کابین آسانسور باید بتواند حداقل ۱۰۰۰ کیلوگرم را حمل و نقل کند و ابعاد آن هم باید ۱۲۰۰ در ۲۱۰۰ میلی متر باشد و در آن ۹۰سانتی‌متر باز شود.
آسانسور آتش نشانی اگر توان‌ حمل‌ برانکارت را نداشته‌ باشد باید بتواند ۸ نفر را در خود جای داده و ۶۳۰ کیلوگرم را تحمل کند.

ضوابط آسانسور آتش نشانی

سیستم‌های شناسایی حریق ساختمان باید بتوانند به صورت خودکار به مرکز هدایت آسانسور‌ها متصل شوند تا زمانی که به آن‌ها نیاز است همه آسانسور‌هایی که وظیفه سرویس دهی عمومی را به عهده دارند از حرکت ‌ایستاده و در مسیر برگزار‌ی برنامه آتش سوزی که از قبل به آن‌ها دستور داده‌شده است بپردازند.
یک سیستم مخابراتی درونی باید وجود داشته باشد تا بتواند ارتباط صوتی بین آتش‌نشان و پایان‌هایی که کنترل آسانسور را به صورت دستی در ناحیه تخلیه به عهده دارند برقرار کند. همچنین وجود یک دستگاه مخابراتی در موتورخانه آسانسور آتش‌نشانی ضروری می‌باشد.
اگر در هنگام آتش سوزی برق ساختمان قطع شود آسانسور آتش نشانی باید بتواند از یک منبع دیگر برای حرکت خود استفاده کند این منبع باید به گونه‌ای باشد که آسانسور به صورت خودکار به آن وصل شود.
برای تهویه هوا، لابی باید دارای یک سیستم تهویه ویژه باشد.
لابی آسانسور باید بتواند حداقل یک ساعت در مقابل آتش مقاومت کرده و دود را مهار کنند.
باید چراغ های هشدار دهنده برای اتصال آسانسور به یک منبع برق دیگر در هنگام آتش سوزی وجود داشته باشد.
دیوار درونی آسانسور باید بدون فرورفتگی بوده و فضای لازم برای حمل و نقل برانکارد را دارا باشد.

کلید آتش نشان در آسانسور

این صفحه کلید شامل کلیدی است که آسانسور را در موقعیت اضطرار در مدار قرار می‌دهد و دارای دو حالت عادی و فراخوانی است. این کلید‌ها باید در درون کابین و یا بیرون از آن در قسمت خروجی تراز تخلیه و یا طبقاتی که از قبل به وسیله مسئولین آتش نشانی مورد تأیید قرار گرفته‌است وجود داشته باشند. رنگ این کلید‌ها باید توسط چراغ قرمز رنگی مشخص شود تا بتوان آن را از بقیه کلید‌ها متمایز کرد و در زمان نفوذ دود خوانایی خود را به طور کامل داشته باشد. در واقع این کلید‌ها باید به برق اضطراری ساختمان وصل باشند و در هنگام آتش سوزی توسط شبکه هشدار دهنده به صورت چشمک زن قرمز نشان داده شوند.

آسانسور‌های آتش نشانی

این آسانسور‌ها طوری طراحی شده‌اند که همیشه آماده هستند اما برای حمل‌ و نقل افراد بین طبقات به کار برده‌‌ نمی‌شوند و برای اینکه جلوی توقف‌های پشت سرهم گرفته‌‌ شود کلید مخصوصی دارند که به وسیله آتش‌نشانان و از درون کابین کنترل می‌گردد.
در زمان آتش سوزی ۴ نفر از آتش‌نشان‌ها به صورت تیمی به همراه خود تمام وسیله‌های مورد نیاز تنفسی را حمل و نقل کرده و به کمک آسانسور به طبقه‌ی پایین طبقه‌ای که آتش سوزی در آنجا اتفاق افتاده‌ است ‌می‌روند.از بین آتش‌نشانان یک نفر برای حمل و نقل بقیه آن‌ها به لابی رفته و آتش‌نشان‌های دیگر از مسیر راه پله به طبقه‌ای که آتش سوزی در آنجا اتفاق افتاده‌ است ‌می‌روند و به افرادی که در حریق گرفتار شده‌اند کمک می‌کند. در واقع طبقه زیر طبقه‌ای که آتش سوزی در آنجا اتفاق افتاده‌است، مکانی برای شارژ تجهیزات تنفسی، محل استراحت آتش‌نشان‌ها و مکانی برای افرادی است که در آتش سوزی دچار مصدومیت شده‌اند.

الزامات آسانسور آتش نشانی

دوربندی چاه آسانسور باید ۲ ساعت در مقابل آتش مقاومت داشته باشد و همچنین باید مقاومت این دوربندی در برابر دود بالا باشد.
سیستم فرمان آسانسور باید جوری باشد که در هنگام آتش سوزی به وسیله شستی یا اعلام‌کننده آتش سوزی تحریک گردد. سپس آسانسور به تراز تخلیه وصل‌شده و بعد از آن تحت کنترل آتش‌نشان قرار گیرد.
این آسانسور باید توان بردن برانکارد را داشته باشد و به برق اضطراری وصل باشد.
همه طبقات و مکان‌هایی که وجود دارد باید به آسانسور آتش‌نشانی دسترسی داشته باشد.

سرویس آسانسور آتش نشانی

آسانسورهای آتش نشانی نیز مانند سایر آسانسورها نیاز به سرویس و نگهداری آسانسور به صورت ماهیانه میباشند و باید این کار زیر نظر یک شرکت آسانسور معتبر انجام شود تا بهترین بازدهی را داشته باشند.
این نوع از آسانسورها نیز گاهی نیاز به تغییر یا تعمیر قطعاتی دارند که باید به صورت ماهانه چک شوند وبازدید برای آن ها انجام شود و اگر قطعه ای نیاز به تعویض داشت این کار صورت گیرد.

قیمت

قیمت آسانسور آتش نشانی بر اساس نوع ونحوه نصب و ابعاد آن متفاوت می‌باشد. همچنین عوامل مختلفی که در ساخت و تولید این آسانسور‌ها تأثیرگذار می‌باشند نیز قیمت این محصول را تحت تأثیر قرار می‌دهند. این عوامل عبارتند از برند و شرکت سازنده که معمولاً قیمت قطعات ایرانی ارزان‌تر از نوع خارجی آن می‌باشد. همچنین نوسانات ارزی و دلاری که با افزایش نرخ ارز باعث بالا رفتن قطعات و تجهیزات آسانسور می‌گردد بر روی قیمت آن تاثیر بسزایی دارد.

آسانسور آتش نشانی و صنعتی

هر دو جزو آسانسور‌هایی هستند که در مکان‌های خاص و برای موقعیت‌های اضطراری مورد استفاده قرار می‌گیرد. آسانسور آتش نشانی برای مواقع اضطراری که افراد در ساختمان‌های بزرگ دچار آتش سوزی شده‌اند مورد استفاده قرار می‌گیرد. وجود این آسانسور باعث نجات جان ساکنین ساختمان می‌گردد. آسانسور‌های صنعتی هم نوعی دیگر از آسانسور‌ها هستند که در محیط‌های صنعتی مثل کارخانه‌ها، انبار‌ها، پروژه‌های عمرانی وجود دارند. این آسانسور برای جابجا کردن کالا‌ها و مواد اولیه و دستگاه‌ها استفاده می‌شوند.
آسانسور‌های صنعتی به دو دسته آسانسور داخل چاهک و آسانسور‌هایی که روی نمای ساختمان نصب می‌شوند تقسیم می‌گردند. قیمت این آسانسور‌ها به عواملی مثل نوع آسانسور، ابعاد و میزان ظرفیت آسانسور صنعتی بستگی دارد. برای اینکه بتوانید آسانسور‌های آتش نشانی و صنعتی خود را با خیال راحت تهیه کنید از شرکت آتیس کمک بگیرید. این شرکت دانش بنیان و دارای پروانه طراحی و مونتاژ می‌باشد. همچنین دارای استاندارد‌های ملی در این زمینه است و آسانسور‌های استاندارد و مدرن را طراحی می‌کند.

 

طﺮاﺣﯽ و اﺟﺮای آسانسور آتش نشانی

عامه مردم هنوز بر این باور هستند که در هنگام حریق نباید از آسانسور ها استفاده نمود، اما آن دسته از آسانسور هایی که مخصوص استفاده در هنگام حریق طراحی و پیاده سازی گردیده اند وظیفه مهمی را در سرویس دهی در هنگاه حریق ایفا می نمایند. وظیفه سرعت بخشیدن به خاموش شدن حریق و نیز وظیفه کمک کردن به آتش نشاننان فداکار بر عهده این مدل از آسانسورها است آسانسور آتش نشانی .

یک پیام بگذارید