دادخواست اعسار

اعسار مهریه به کمک وکیل

۵/۵ - (۱ امتیاز)

اعسار مهریه به کمک وکیل

تنگنا های اقتصادی باعث شده بسیاری از مردان از پرداخت مهریه ناتوان باشند. وکیل مهریه با توجه به شرایط مالی مرد به اثبات اعسار وی از پرداخت مهریه می پردازد و مقام قضایی را مجاب می کند که با در نظر گرفتن دارایی مرد مهریه را تقسیط نماید. وکیل با نگارش لایحه دفاعیه و نطق صریح خود از موکل دفاع می کند و با اثبات اعسار مهریه و تقسیط آن به مرد کمک می کند که پرونده مهریه را به نتیجه برساند.

 

مراحل درخواست اعسار مهریه

گام اول به منظور تقسیط مهریه، ثبت الکترونیکی درخواست است. در این راستا می بایست نزدیکترین دفتر قضایی الکترونیکی را انتخاب کنید و فرم مربوطه را تکمیل نمایید. مشخص است که تکمیل این فرم نیاز به رعایت یک سری اصول مهم دارد. یک قسمت از فرم درخواست اعسار با عنوان خواهان شناخته می شود. در این قسمت نام مدعی اعسار یعنی زوج ذکر می شود. در قسمت خوانده می بایست نام مطالبه کننده مهریه یعنی وجه نوشته شود. در نهایت قسمت مربوط به موضوع خواسته شامل اعسار از پرداخت مهریه خواهد بود. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این مراحل می‌توانید برای مشاوره با وکیل آنلاین گروه حقوقی حق گرا و همچنین از طریق شماره تماس ۰۹۱۹۹۰۷۵۹۶۶ اقدام فرمایید.
بیشتر بدانیم : مهریه زن پس از فوت یکی از زوجین

مجموعه دفتر وکالت حق گرا

پیشنهاد می گردد در صورتی که می خواهید در خصوص اعسار مهریه اقدام نمایید و یا به اعسار اعلامی اعتراض دارید ، با توجه به حق دسترسی به وکیل با مراجعه به یکی از نزدیکترین  دفتر وکالت حقوقی حق گرا در شمال ، دفتر وکالت شرق و یا دفتر وکالت حقوقی شعبه غرب  تهران ، دفتر مرکز شهر حق گرا  ، پیگیری موضوععات ملکی و خانوادگی را به وکلای با تجربه ما بسپارید تا وکلای ما بتوانند در احقاق حق به شما کمک نمایند. ما آماده ایم در انواع پرونده های مربوطه به خانواده،ملکی ، حقوقی ، جزایی و…در کنار شما باشیم

گروه وکلای حق گرا آماده است تا پرونده های مربوط به طلاق توافقی را از سرتاسر کشور و همچنین هم میهنان حاضر در سایر کشور ها را نیز پیگیری نموده و در سریعترین زمان ممکن ( حدود ۱۰ روز ) به نتیجه برساند.

قانون جدید اعسار مهریه

در قانون جدید اعسار مهریه یک سری اصلاحیه دیده می شود که دانستن آن کمک می کند تا حقی از کسی گرفته نشود. مثلاً شخص می تواند مهریه تا ۱۱۰ عدد سکه بهار آزادی یا معادل آن را پوشش دهد. منظور این است که تا ۱۱۰ سکه شامل ضمانت اجرای ماده ۲ بوده و بیش از این تعداد را می توان قسطی پرداخت کرد.
طبق ماده ۱۰۷۸ اعسار مهریه، هر چیزی که شامل مالیت باشد و همینطور تمیز داده شود در لیست مهریه قرار می گیرد. در واقع مهریه می بایست قابلیت تبدیل به پول را داشته باشد. تمیز دادن در قانون اعسار مهریه به معنی شفاف سازی مال است. یعنی اگر شخص دارای دو قطعه زمین است دقیقاً باید مشخص شود کدام زمین برای مهریه ارزیابی شده است.
طبق ماده ماده ۱۰۷۹ اعسار مهریه، مهر می بایست معلوم باشد. منظور از معلوم بودن یعنی تعریف ساده، شفاف و معینی در این راستا وجود داشته باشد. فرض کنید مهریه ۱۴ عدد شاخه گل رز است. همین تعریف کفایت می کند و نیازی به سایز، مبلغ و محل رویش و پرورش گل نخواهد بود.
در قانون ۱۰۸۰ اعسار مهریه به تراضی طرفین اشاره شده است. در واقع حد و مرز مشخصی برای مهریه وجود ندارد و هر آنچه ارزش مالی داشته باشد مهریه تلقی می شود.
بیشتر بدانیم :  دادخواست اعسار از پرداخت مهریه  

مدت زمان انتظار

اعسار مهریه بر اساس نوع و میزان مهریه هر زوجه متغیر است. در واقع پس از اینکه درخواست برای اعسار مهریه صورت گرفت می بایست بررسی های لازم از سوی دادگاه صورت بگیرد و یک حکم قطعی صادر شود به این ترتیب هیچ حقی از طرفین دعوا تضییع نمی شود. از سوی دیگر قاضی که در این راستا فعالیت می کند می بایست اقدامات لازم به منظور استعلامات مختلف از بانک ها، اداره ثبت و همینطور اسناد املاک را داشته باشد. همینطور نیاز است تا شهود برای ادای شهادت از وضعیت اعسار مرد نیز حاضر شوند. همه موارد گفته شده سبب می شود تا روند رسیدگی ماه ها به طول بیانجامد. بنابراین زمان دقیقی برای رسیدگی و صدور حکم وجود ندارد.

نکاتی که برای تقسیط مهریه باید بدانید

یکی از مهمترین نکات در اعسار مهریه تعیین مقدار اقساط با قاضی است. در یک قانون کلی ۱۰ درصد اول مهریه به عنوان پیش پرداخت ارائه می شود. یک چهارم از درآمد ماهانه مرد به عنوان اقساط ماهانه در نظر گرفته می شود. در صورت مجرد بودن مرد و ازدواج وی می بایست یک سوم درآمد ماهانه پرداخت شود. البته قاضی بر اساس صلاحدید خود اقدام به مبلغ تقسیط می کند.

در صورت ارائه دادخواست اعسار از جانب زوج، مادامی که توانایی مالی او ثابت نشده، امکان حبس وی وجود نخواهد داشت.

زوجه می ‌تواند با ارائه سند مهریه، به عنوان یک سند اجرایی، به ادارات ثبت، از قسمت اجرائیات ثبت، مهریه خود را به اجرا گذاشته و بنابراین، نیار به ارائه دادخواست و اجرای مهریه، از طریق دادگاه نمی باشد.

 

در رابطه با حق الثبت مهریه، حداقل مهریه ، مهرالسنه و حداکثر آن، صد سکه ، مورد تصویب قرار گرفت؛ در این صورت، حق ‌التحریر این میزان مهریه، معادل ۰.۲ درصد است؛ اما چنانچه، در هنگام نکاح، مهریه بالاتری، مورد توافق قرار گیرد، مبلغ حق الثبت، به تناسب افزایش خواهد یافت.

یک پیام بگذارید